< Tilbake til oversikten

Er så mye jeg lurer på!

Mat-mor sa for siden:

Jeg leser og leser for å finne ut mest mulig men det er jo så utrolig mye å sette seg inn i.
Skal ned 10-11 kilo og har tenkt å prøve ut en lavkarbo-diett.

Spør noen spørsmål her som jeg håper noen kan svare på evt gi meg link. Er veldig fersk på dette med lavkarbo diett, så håper jeg ikke dummer meg fullstendig ut med spørsmålene mine :rodme:

• Hva kan jeg spise av grønnsaker og frukt?
  • Hvor mange måltid anbefales i løpet av en dag?
  • Når på kvelden skal dagens siste måltid inntas?
  • Hvor mye trening holder for en travel 3 barnsmor (les:liten tid til trening)?
  • Finnes det noe LK brød/knekkebrød å få kjøpt i butikken som jeg kan spise?
  • Sukkerfritt godteri, er det greit? Hvor mye er evt greit å spise?
  • Har inntrykk av at ost er mye brukt, er det en spesiell ost som er å anbefale eller kan jeg bruke de jeg ellers bruker, Jarlsberg og Norwegia?
  • Ser også at mange av dere mbruker en del kjøttdeig i kosten. Er det trygt å bruke med tanke på all talgen som er i kjøttdeig?
  • Etter middagen blir jeg vanligvis litt godtesjuk. Er det noe jeg kan spise for å dempe dette behovet?

Gerd sa for siden:

Hei.

Du har vel tenkt å lese ketolyseboka? Det bør du så absolutt viss du skal følge kuren. Kan svare deg litt her og nå. Jeg skriver med rødt bak spm. dine.

Lykke til :)

Mat-mor sa for siden:

Tusen takk for svar! :D

Ja jeg har tenkt å kjøpe boka + det andre som anbefales. Men må vente til neste måned så i mellomtiden trenger jeg noen gode tips fra dere erfarne :)

Kom på litt til:

• Kan jeg spise bringebær, jordbær og blåbær?
  • Kan jeg spise sukkererter. Finnes det en oversikt over anbefalte grønnsker forresten?

Gerd sa for siden:

Hør på bibilioteket om de har boka, så kan du låne den der i mens..

Det som er cluet med kuren, er å få i seg 15-20 karbohydrater hver dag. Karbene skal fortrinnsvis komme fra grønnsaker som vokser over jorden. På framsiden her på forumet ligger den store matvaretabellen. Der er det oversikt over karber pr. 100 gram vare, Les litt i den så ser du forskjellene på de forskjellige varene.
F.eks:
Blåbær har 7,5 karber pr 100gram
Jordbær har 6,6 og bringebær har 3,2.
Sukkererter har 5,3.

Den første tiden bør du veie for å finne ut hvor mye karber du får i deg, etter ei stund "setter" det seg i fingrene..:)

xtra sa for siden:

Bær er ok i små mengder, det er det totale karboinntaket pr dag som er avgjørende. Av de bærtypene du nevner er bringebær best, de inneholder bare 3,2 kh pr 100 g bær.

Sukkererter er også ok i mindre mengder. Karboinnhold: 5,2 g pr 100 g.

Det finnes en oversikt over hvilke grønnsaker som er anbefalt på første fase i Atkins. Sjekk på Atkinsdelen av forumet, så finner du tråden klistret.

På forsiden av nettsiden er det matvaretabell. Den kan du bruke til å finne ut karboydratinnholdet i forskjellige matvarer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.