< Tilbake til oversikten

Rask creme brulee?

Siss1 sa for siden:

Hei! Jeg har vært på jakt etter en creme brulee oppskrift og så den som Nille har lagt inn her. Den syns jeg var ganske komplisert å lage og tok lang tid, så nå har jeg prøve min egen raske versjon!!

4 porsjoner:

3 dl fløte
2 ss splenda
10-15 vaniljedråper
2 egg
(Kan også ha vaniljestang oppi, men jeg vet ikke hvor mange karber det er i den!)

Kok opp fløte, splenda, og vaniljedråper. Ta kjelen av ovnen, la avkjøle noen minutter før du heller oppi to lett sammenvispede egg. Fyll oppi 4 creme brulee former og sett inn i ovnen i vannbad på 125 grader i ca 40 minutter. Midterste rille.

La de avkjøles en god del før de spises. Jeg har ikke sukker oppå, kun for å kutte ned på karber, men det er jo valgfritt! Hele oppskriften er vel ca 12 karber, så det blir 3 karber per porsjon. 7,5 hvis du har en teskje sukker oppå.....

Siss1 sa for siden:

Har akkurat spist det!!! Serverte søsteren min en også, men hun fikk med sukkerlokk på...jeg droppa det. Smaker som helt vanlig cremebrulee!! Den er NYYYDELIG!! Kjapt å lage, og spises lunken....

Maxxx sa for siden:

Den må jeg prøve!
Går det forresten greit med kremfløte i matlaging? Ser at den har en del mindre karbo enn matfløte.

Siss1 sa for siden:

Hei!
Ja, bruk vanlig kremfløte. Som regel er det mindre karbohydrater i produkter det er mer fett i. Light-produkter bør unngås. Jeg bruker kremfløte i alt mulig rart.....

Nena sa for siden:

Hørtes veldig god og lettvint ut! SKal prøve med lokk av Sukrin når jeg får ny forsendelse :sikle:....

Gerd sa for siden:

Nam nam.. Dette var godt :D Årtnli godt!!!

Siss1 sa for siden:

Hei!
Så f

Siss1 sa for siden:

Hei!
Så fint at du likte det!!! Jeg syns også den er veldig god! Men brukte du Splenda eller noe annet søtningsmiddel? Jeg skal prøve med Sukrin, syns Splenda har en litt bisk ettersmak.... Og så skal jeg prøve å ha i litt smelta, mørk sjokolade så blir det en slags sjokopudding.....

Gerd sa for siden:

Jeg brukte ca 2 ts splenda i fløten og litt på toppen etterpå :D Syns splenda er helt grei jeg :)

Maxxx sa for siden:

Da tok jeg turen til supermarkedet. Etter å ha saumfart hele butikken fant jeg endelig denne splendaen...
Så tok jeg turen til Jernia å spurte om de hadde "noen sånne derre skåler en kunne steke dessert i som tålte steikeovn...". "Er det creme brulee former du mener?" spurte ekpeditrisen...
Så kjøpte jeg også "en plastbolle en kunne bruke til å blande mat i...", følte meg nok like utilpass i kjøkkenavdelingen som Blomsterfinn ville gjøre i verktøysavdelingen!
Vel oppskriften var enkel nok og resultatet ble kjempebra. Jeg synes det var veldig godt når det fortsatt var litt lunket. Resten havnet på kjøla og skal nytes kommende dager (så får jeg se om de holder seg så lenge).

Nå ble jeg inspirert til å forsøke andre og mer avanserte oppskrifter her inne. Kjøpte ingredienser til Nilles kyllingfajita og skal forsøke det i morgen! :D

Bee sa for siden:

Hvor fant du den? :spent: Søkte, men fant den ikke. :(

Maxxx sa for siden:

Nei jeg har problemer med søkefunksjonen jeg også, men her er tråden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3622
Ligger på side 14 ut i middagsoppskrifter.
Jeg skal forsøke å kutte noen få karber på den oppskriften før jeg lager den, men den ser frykterlig god ut :)

Bee sa for siden:

Tusen takk! :klem:

Lemen sa for siden:

Prøv å endre instillingene som jeg har forklart i denne tråden, da blir det sikkert lettere å søke frem gamle innlegg. :)

forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=234184#post234184[url="http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=234184&postcount=7"][/url]

Maxxx sa for siden:

Fy skam seg Siss1, du ødla creme brulee'en min idet du glemte å skrive i oppskriften at telefonrøret må legges av under oppvarming av fløten. :o
Når en svarer telefonen under oppvarming av fløte glemmer man nemlig fløten og det begynner å fosskoke. Fløteskummet ender da på plata og en får en helv**** jobb med å vaske etterpå! :o
Litt usikker på om jeg skal skylde på Siss1 eller den som ringte. Det som i hvert fall er sikkert er at jeg er skyldfri! :rolleyes:

Gerd sa for siden:

:lol: :lol: :lol:

Siss1 sa for siden:

:D Ha, ha, ha.......lomma mi lo!!!! :spent: Men bare skyld på meg du, jeg skulle selvfølgelig skrevet at den må passes på hele tiden!! Men jeg tenkte som så at siden de fleste av oss her inne antagligvis er "matvrak" (mener ikke å fornærme noen, altså....) og alltid på jakt etter noe godt, så lar man seg ikke affisere av en telefon midt i matlagingen!!;)
Men nå vet du det til neste gang, og komfyren din trengte kanskje en rengjøring allikevel....?:p

sylwester sa for siden:

En hel vaniljestang veier under 2g og det er kun frøene igjen i det ferdige produktet. Vaniljestanga veier fremdeles under 2g etter at vi har tatt ut frøene så her hadde det sikkert vært greit om frøene var rent sukker. Tar vi godt i å sier at frøene veien 1/10-del av vaniljestanga og at det tilsvarte rent sukker så er vi oppe i max 0,05 karber per posjon. I realiteten så vil jeg tro det er nærmere 0 enn 0.05 :-)

Paris sa for siden:

AH! Denne skal prøves! Jeg har laget Fedon sin med Fruktose, og syns den også er kjempegod.

Noen spm:

Bruker du hele egget? Ikke bare plommen?

Og hvor lenge setter dere den under "grillen" for å smelte sukkeret (evt fruktosen)? Jeg ødela nemlig flere porsjoner ved at den stod under grillen og begynte å foss-koke og skilte seg:o ble ikke noe særlig den nei...

sylwester sa for siden:

Det står ikke at det kun skal brukes plommen og jeg har laget mange Flans som er en mindre fet variant i min tid og aldri kastet hviten så jeg syns at hele egget skal med.

Syns den er fin som den er, men skulle jeg bruke sukker så hadde jeg kjøpt sånn flamberingssak man får på Clas.

Borealis sa for siden:

Ojoj..denne må testes ut! :)

Meatscience sa for siden:

Et dumt spørsmål fra meg:

Hvordan gjør man det når man skal sette dette i vannbad i ovnen?? Det har jeg aldri gjort før...

Creme brulee-formene mine er forresten sånne lave som ser ut som små paiformer. Kan jeg bruke dem?

Lykkelig sa for siden:

Hmm, nå har de stått inne i over 40 minutter og de er riiiimelig flytende :confused: Hva skjer??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.