< Tilbake til oversikten

Kosttilskudd, Pantetin?

BlackBerry sa for siden:

Hei,
Jeg har valgt Atkins som min livstil og det har gitt mange fordeler:) . Jeg har høyt kolesterol :( (8,4 totalt) og ønsker å være bevisst på kosttilskudd. Jeg har lest i Atkins boka under kosthold at Pantetin skal være suveren for å bekjempe høyt kolesterol. Jeg har forsøkt helsekost butikker og apotek, men de har ikke hørt om dette. Er det noen som kan hjelpe!!

Maxxx sa for siden:

Googlet litt...ser ut som det er Pantethine du mener?
en.wikipedia.org/wiki/Pantethine

Og videre at det ble forbudt i Norge i 2005(?):
www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?id=56&flag=2

Ifølge www.naturalproductsinsider.com:

Og videre om vitamin B5:
www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/pantotensyre.php

Maxxx sa for siden:

Forøvrig er min personlige erfaring at kolesterolet bedret seg merkbart ved å kutte i karbohydrater. Om dette gjelder alle vet jeg ikke.

Thorwald sa for siden:

Det gjaldt for meg også. Dokteren applauderte nærmest når jeg kom til time. Før prøvene hadde jeg proppet meg med ribbe, bacon, 4 egg per dag, smør og så drakk jeg kremfløte som melk (holdt på med dette ca. en uke før testen). Skal si det hjalp. Uansett hva du gjør, sa legen, så ikke slutt med det!!!

Så du skal nok se det kanskje kan gå bra for deg også! :)

Lykke til!

BlackBerry sa for siden:

Vil det si at du anbefaler å omtrent bevisst spise mye fett før prøvene, og ellers generelt for å få best mulige resultater?:confused:

Thorwald sa for siden:

Det viktigste er å begrense karbo inntaket. Men utover det kan du proppe deg med "riktig" fett og protein. Grunnen til at jeg spiste skikkelig fett før prøven var fordi jeg var skeptisk til om det virkelig kunne være sant at man fikk bedre kolesterolverdier av å spise slik mat. Dette er jo totalt motsatt av hva jeg har lært. Men det viste seg å gi utrolig gode verdier for min del. Så jeg er tilbøyelig til å tro at andre også kan profitere på en slik kost. Men jeg vet at folk kan reagere forskjellig. Så det beste er å gjennomføre dette i samråd med en lege som har litt peiling på lavkarbokosthold. Men det er jo kanskje ikke så nøye dersom prøvene blir veldig fine av det. Da er jo alle leger fornøyd. :)

Forøvrig oppfordrer jeg deg til å spise normalt før slike prøver, slik at prøvene representerer hverdagslige verdier. Ut fra hvilken kostholdslinje du har valgt.

BlackBerry sa for siden:

Tusen takk for nyttig hjelp. Jeg antar at jeg skal kunne benytte B5 som erstatnig da:)

BlackBerry sa for siden:

Takk for input, jeg slapper litt bedre av nå:-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.