Hei,
Jeg har valgt Atkins som min livstil og det har gitt mange fordeler:) . Jeg har høyt kolesterol :( (8,4 totalt) og ønsker å være bevisst på kosttilskudd. Jeg har lest i Atkins boka under kosthold at Pantetin skal være suveren for å bekjempe høyt kolesterol. Jeg har forsøkt helsekost butikker og apotek, men de har ikke hørt om dette. Er det noen som kan hjelpe!!
Pantethine, also known as vitamin B5, has also been studied for its ability to treat hyperlipidemia. A derivative of pantothenic acid, pantethine is converted to coenzyme A in the body. It has been reported to be effective at improving abnormal lipid profiles in both adults and children. It reportedly lowers elevated triglycerides and LDL cholesterol while raising levels of beneficial HDL cholesterol, and is used for treatment of hyperlipidemia as a pharmaceutical in Japan, primarily by Daiichi Pharmaceutical (which sells its Pantesin pantethine through Vernon Hills, Ill.-based Daiichi Fine Chemicals). A recent review noted that pantethine's efficacy as a hypolipidemic agent may be attributed to its ability to inhibit liver acetyl-CoA carboxylase, offering possible opportunities in treatment of obesity
Det gjaldt for meg også. Dokteren applauderte nærmest når jeg kom til time. Før prøvene hadde jeg proppet meg med ribbe, bacon, 4 egg per dag, smør og så drakk jeg kremfløte som melk (holdt på med dette ca. en uke før testen). Skal si det hjalp. Uansett hva du gjør, sa legen, så ikke slutt med det!!!
Så du skal nok se det kanskje kan gå bra for deg også! :)
Det viktigste er å begrense karbo inntaket. Men utover det kan du proppe deg med "riktig" fett og protein. Grunnen til at jeg spiste skikkelig fett før prøven var fordi jeg var skeptisk til om det virkelig kunne være sant at man fikk bedre kolesterolverdier av å spise slik mat. Dette er jo totalt motsatt av hva jeg har lært. Men det viste seg å gi utrolig gode verdier for min del. Så jeg er tilbøyelig til å tro at andre også kan profitere på en slik kost. Men jeg vet at folk kan reagere forskjellig. Så det beste er å gjennomføre dette i samråd med en lege som har litt peiling på lavkarbokosthold. Men det er jo kanskje ikke så nøye dersom prøvene blir veldig fine av det. Da er jo alle leger fornøyd. :)
Forøvrig oppfordrer jeg deg til å spise normalt før slike prøver, slik at prøvene representerer hverdagslige verdier. Ut fra hvilken kostholdslinje du har valgt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.