< Tilbake til oversikten

Sykehusopphold

Ingerid sa for siden:

Det er første gang jeg skriver på Forumet, men jeg har hatt stor glede av å lese andres innlegg. Faktisk var det etter en kveld med slik lesing at jeg bestemte meg for å prøve Ketolysekuren. Nå har jeg holdt på i vel fem måneder, og har kvittet meg med 20 kilo. Tok en rekke tester hos legen for en måneds tid siden og alle er veldig positive.
Jeg har nettopp tilbrakt noen dager på sykehus. Det var andre gang etter at jeg begynte på kuren, og jeg er igjen like frustrert over kosten på sykehuset. Den er virkelig stappfull av karbohydrater, og det er nesten umulig å unngå dem. Det fantes nesten ikke grønnsaker, men da jeg ba om å få lav-karbokost, kom de med kinakål, massevis av mais og ananas. Til frokost fikk jeg servert riskaker. Stroganof'en ble servert oppå risen, ikke engang ved siden av, så det var umulig å skille.
Jeg er veldig konsekvent, så det meste ble sendt ut igjen. Kanskje kan Torkild sende norske sykehus noen råd om lavkarbokosthold?
Jeg ordnet meg imidlertid og fikk noen til å kjøpe tubeoster, tomater og agurk til meg. Disse tre tingene trenger ikke kjøling. Ensidig ja,- men greit i noen dager som supplement til det lille som ble servert av spiselige varer.

tech sa for siden:

Uff, dette er kjipt! Og man skulle tro at sykehus liksom skulle fremme helse, riskaker du liksom?! Er ikke mye skikkelig næring i det.. Frokosten er viktig, det bør være et måltid som man får i seg ordentlig kost og nok energi.
Jeg har selv observert det samme da jeg har vært å besøkt folk på sykehus, men heldigvis for meg så var det servert skiver med ost og kokte egg liggenes seperat så jeg fikk noe som var spisenes. :-)

xtra sa for siden:

Hehe! Riskaker, mais og ananas :rolleyes:
Det er jo ganske tydelig at de ikke vet hva som er lavkarbo og hva som ikke er det. Om du skulle være så uheldig å bli innlagt der igjen må du kanskje være helt konkret i ønskene dine. Be f eks om å få hardkokt egg, røkt laks, omelett, grønn salat, ekstra grønnsaker osv. Og om innleggelsen er planlagt og ikke akutt kan du varsle sykehuset en uke eller så i forkant, så har de mulighet til å lage en spesiell meny for deg.

Gratulerer forresten med flott vekttap!

Torkil sa for siden:

Hei
Gratulerer med flott vekttap. Mange er blitt inspirert til å starte på en eller anen kur her på forumet.
Maten på sykehus er preget av økonomi. Karbohydrater ( ris,pasta, potet etc.) er billig mat og brukes derfor mye.

Økonomaer og evt. diettister er utdannet etter Kåre Norum-skolen. Bondeekost er sunt,( selv om vi er blitt mye mere urbane og bønder er en utdøende rase).

Det blir snart slikt som i land vi ikke ønsker å sammenlikne oss med, man må selv ha maten med på sykehuset hvis man skal ha sunn mat.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

BiB sa for siden:

Utrolig bra sagt!! Selv "takker" jeg Statens Ernæringsråd for overvekten min (ikke bare, men jeg har vært utrolig tro mot deres råd), og PRISER MEG LYKKELIG OVER LAVKARBO LIVSSTIL.

mvh BiB

Dolphin sa for siden:

skrekk og gru - håper jeg ALDRI havner på sykehus igjen!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.