< Tilbake til oversikten

Ufrivillig ketolyse og ketosepause ...

MorStine sa for siden:

Det har skjedd så mye her de siste tre dagene. Jeg ble brått veldig syk natt til lørdag, og ble hentet i ambulanse kl 11 lørdag formiddag. De fryktet hjerneblødning eller blodpropp i hjernen da jeg var så svimmel at jeg ikke kunne sette meg opp uten å besvime. Ble innlagt og alle mulige prøver ble tatt, ct og spinalpunktering bla. Av sistnevnte har jeg blitt veldig dårlig i ettertid, hvilket er veldig vanlig. Får ekstremt trykk i hode. På lørdag måtte jeg spise, for å ikke dævve. Og midt på natta hadde de kun brødskiver å tilby. Så jeg har ufrivillig sprukket og spsit tre brødskiver. Har nesten ikke spist noenting på tre dager, og det var det eneste jeg sprakk på altså, men ejg har ikke balansert mat i det heletatt. Men det jeg har spist har vært ketogen mat, men kun en til to måltider om dagen. Føler meg såpass ok at jeg har stått opp akkurat nå, ligget i seng i 2 1/2 døgn. Kom hjem fra sykehuset i går kveld. Ikke noe skummelt som feiler meg i allefall...

Blir borte herfra til jeg er helt frsik. Ordre om å ligge rett ut i tre dager, så det må jeg høre på. Bare oppe og strekker meg nå. Tok en stix i sta, den var knall lilla....:rolleyes:

Gerd sa for siden:

Oj sann.... :o Litt av noen dager... Går det bra med deg? Vet du hva det er?
[color=darkgreen][/color]
Tror du uansett skal tenke på helsa nå, og ikke stresse med maten i vertfall. Spis det du har lyst på / som blir servert :) Det er ovehodet ingen sprekk! Du skal komme til hektene igjen, DET er det viktigste!
Siden stixen var mørk, har du nok fått i deg for lite væske.
God bedring kjære deg... Ta vare på deg selv nå :klem:

MorStine sa for siden:

Takk for det...
Helsa kommer først. Det var ingenting alvorlig med meg. Kan være virus på balansenerven eller bare ett anfall av ett eller annet ufarlig. Jeg er sjekket i hue og rævva, så jeg er trygt hjemme. Men den hodepinen jeg sliter med unner je gikke min værste fiende. De jeg lå på rom med hadde samme hodepine, hun ene slet til vanlig med migrene og sa at dette var ti ganger værre og det varer ca en uke:( Håper bedringen min vedvarer!

Ang lite væske, jeg har drukket 3 liter Cola Zero i dag, ble anbefalt det for å få i meg koffein, eneste som hjelper mot hodepinen, ikke engang Pinex forte har tatt det...

Pia sa for siden:

Stakkars deg :( Håper du blir fort frisk :) Har hatt den hodepinen selv,etter keisersnitt og det var helt grusomt!!

Go bedring!

Gerd sa for siden:

Uff.. Vart skikkelig skremt jeg nå...
Ja håper du blir bra fort.. Den hodepinen høres fæl ut.
Men du skal ta det med ro og stelle pent med deg selv. :klem:Og la andre ta seg av alt annet :)

Bra du får i deg drikke i vertfall...

moinx sa for siden:

Uff a meg......så uggent!!
Men kjære deg, ikke tenk på maten nå da! Slanke seg kan man gjøre når som helst! Det viktigste nå er at du blir helt frisk!!!
[size=3][/size]
Masse :klem:er og god bedring til deg fra meg!!
Pass på deg selv nå da.....

Enid sa for siden:

Uff, så skummelt! Ønsker deg god bedring - ta vare på deg selv! Når du er frisk så kommer du nok fort igang med ketolysen igjen, ikke stress med det!

Viclin sa for siden:

Oi, det var ekkelt! Ta vare på deg selv og slapp av.

Photobscura sa for siden:

Jeg bare signerer alle her over!

Georgine sa for siden:

Spinalhodepine må oppleves før man forstår hvor sinnsykt vondt det er!!!

Helsa først ja og god bedring, håper du kommer deg raskt på beina igjen :klem:

BiB sa for siden:

Signerer!!

Beste hilsen BiB

Hyper sa for siden:

Uff...dette høres ekkelt ut ja!!!..
Håper bedringen fortsetter, og at du blir helt bra snart!:)

Charmtassen sa for siden:

God bedring! Ellers signerer jeg alle de andre her: Helsa først! :klem:

Tusta85 sa for siden:

Off! MAssemasse god bedring!

Grethe B sa for siden:

God bedring ønskes fra meg også !! :klem:
Ta godt vare på Deg selv.

LilleRosin sa for siden:

Masse god bedring til deg. Ikke tenke på hva du spiser og drikker nå. Helsen er viktigst ja. :klem:

Torkil sa for siden:

Hei
Uten veldig mange opplysninger tror jeg du har hatt et tilfelle med BPPV
Benign Paroxysmal Posisjonell Vertigo.
Det kommer som lyn fra en klar himmel og skyldes et krystall løsner i det indre øre (balanseorganet) Jeg opplevde det selv i en seng på et hotell på Cuba for noen år siden. En morgen snudde jeg meg litt brått i sengen og i samme øyeblikk snurret verden rundt og jeg blev kvalm og kastet opp. Hjerneblødning :eek: ?
Ved BPPV er man uten symptomer når man er helt i ro, men den minste bevegelse medfører voldsom svimmelhet. Mange blir innlagt med mistanke om hjerneblødning. Ved hjerneblødning er symptomene konstante.

Jeg kjente litt til denne sykdom og viste jeg hadde lest noe om behandlingen (som er ekstremt enkel og effektiv) i Uposten.
Ut på formiddagen karret jeg meg ned i resepsjonen og kom på internett og fant frem til følgende artikkel:
www.uib.no/isf/utposten/1999nr4/utp99410.htm
Jeg instruerte min kjæreste i å gjennomføre behandlingen og blev momentant 95% frisk.
Jeg har siden benyttet denne behandling på mine pasienter med meget godt resultat. Det er en av de få behandlinger som får en til å føle seg som Lege med stort L, inn kommer en forferdelig syk pasient og ut går en glad og fornøyd pasient.

Men som sagt, kanskje det ikke var BPPV du hadde.??? Mange får diagnosen "virus på balansenerven" av leger som ikke kjenner til BPPV:o

Vennlig Hilsen
Torkil :)

01jun07 sa for siden:

Håper det går bra med deg.. God Bedring!!

Kanutten sa for siden:

Hei!!

Ønsker deg god bedring sånn på etterskudd. Fant de ut hva som feilet deg??

For ca to måneder siden var jeg på en langweekend. Det ble både vin og god mat der IKKE lavkarbo. Kom meg vel hjem, men etter noen dager våkna jeg en morgen og var megasvingstang!!!! Men jeg gikk på jobb likavel. Rett før lunsj måtte jeg bare komme meg til legen, da var jeg svingstang deluxe, hadde sikkert besvimt hvis jeg ikke hadde lagt meg ned på en undersøkelsesbenk på jobben med føttene til værs (jobber på et legekontor da, men må oppsøke andre hvis jeg blir pusk :rolleyes: )

Fra legen jeg oppsøkte ble jeg sendt med blåbil til sykehuset, tok alle de prøvene du beskrev, MEN de fant ingenting.

Jeg ble utskrevet dagen etter med streng beskjed om å holde senga. Så sta som jeg er var det umulig, så jeg gikk på jobben som vanlig dagen etter utskrivelsen. Litt mindre svingstang da, men det gikk over.

Noen har i ettertid fortalt meg at hvis du blir megasliten fysisk og psykisk KAN man reagere slik, fikk du høre om noe slikt da??

Nå skal det sies at jeg ikke er spes glad i å reise med fly, og kanskje det var en etterdønning av det. Fikk i allefall papir på at alt er som det skal være i hodet :D "Jeg har noe i hodet!! Jeg har noe i hodet!! :rolleyes:

Håper du er blitt bra igjen, for sånt er meeegaekkelt!!

MorStine sa for siden:

Takkfor alle lykke ønskninger og trøstende ord. Takk også til Torkil, jeg vurderte å dra til legen min og be henne ordne meg slik som du beskrev, men hun hadde ferie, og jeg er ikke svimmel mer.
Det ble en uke med en ekstrem hodepine etter ryggmargsprøven, unner ikke min værste fiende det jeg har slitt med. I tillegg måtte jeg ligge uten pute for å utjenve trykket i ryggmargen, det førte til spenningshodepine i nakke og hode som også var fra helvete. Jeg har vært ganske fortvila og deppa denne uka, men nå er endelig den gode gamle meg tilbake igjen... Etter 13 dager...

Kanutten; I epikrisen min står det at jeg har hodepine og vertigo, det er vel virus på balansenerven etter hva jeg har hørt. De fant ikke noe skummel på ct og alle prøver de fikk ut av ryggmargen var fine, så jeg er frsik som en fisk... Har tenkt på at det kan ha vært utløst av mye rart, stress, mas og både fysisk og psykisk sliten. Omtrent alle kritikere til kuren har konkludert med at det er den sin skyld, virker som mange er misunnelige på at jeg har kommet med ned i vekt, at de ikke unner meg det, liksom... Og nå øyner muligheten for at jeg bør slutte og komme meg opp i vekt igjen. Ja, sånn føler jeg at enkelte tenker. Men nei, jeg spurte leger og nevrologer på Ahus og de var sikre på at dette ikke hadde neon sammenheng med kostholdet...

Så nå er jeg frisk og om 10 timer drar vi på etterlengtet ferie!:cool:

lillekine sa for siden:

Uff så ille....
Godt og høre du er på bedringens vei...:)

pass på deg selv og la andre bidra litt med det....

Kose deg og slappe av i sola...( som endelig viser seg)..=)

Kanutten sa for siden:

Hei!!! Godt du er bedre!!! Jeg fikk, mener legene, virus på balansenerven da jeg fødte sistemann. Viruset trigges av at man er sliten. Er heeeeelt sikker på at det IKKE er kostholdet som har gjort dette med deg, jeg er blitt myyye bedre med den maten jeg spiser, det du gjør best er å tenke på deg selv :D

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg kan ikke dy meg. Det finnes ikke virus på balansenerven!!! OK kanskje en meget sjelden gang.
Men Benign Paroxysmal Posisjonell Vertigo (BPPV) er svært vanlig og kan helbredes med "gymnastiske øvelser" hos en lege som kan dette.

BPPV skyldes at en krystall (noen celler ) løsner i ørets likevektsorgan. Det irriterer organet og medfører voldsom svimmelhet, kvalme og evt oppkast - men kun ved bevegelse. Ligger man HELT stille er svimmelheten borte, men prøv å bevege hodet da er "helvete løs".

Jeg ser ofte BPPV i perioder med mye varme og lurer på om væskemangel kan trigge løsning av krystaller i balanseorganet (dette er en helt uvitenskaplig observasjon).

Det finnes kliniske tester (undersøkelser) som kan vise om akutt svimmelhet skyldes BPPV.

Flere leger burde kjenne denne godartede lidelse, som er svært ubehagelig for pasienten. Når man på 5 minutter helbreder pasienten, ved å manipulere krystallen til en plass i balanseorganet der den ikke generer, føler man virkelig at man er Lege!:o

Vennlig Hilsen
Torkil :)
Lege

Kanutten sa for siden:

De øvelsene du forteller om leste jeg i et DET BESTE for maaange år siden, så det er jo merkelig at de ikke blir brukt hyppigere enn det det gjøres fremfor å først bruke mye tid og penger på full klinisk undersøkelse. Kan nok tenke meg at grunnen min var både dehydrering og stress, Praha er ikke nådig der nei :D

Manina sa for siden:

Har ikke sett dette før, men godt du er frisk igjen nå, Kanutten!

Da jeg studerte skjedde dette som Torkil beskriver med meg. Ja, jeg fikk ikke noen behandling, det var en lørdag, og jeg var ikke syk. Jeg besvimte altså ikke som du Kanutten skriver. Bare klarte ikke å stå oppreist uten å støtte meg. Ikke før langt utpå dagen klarte jeg å komme meg litt ut for å vaske klær og handle på nærbutikken.
Fikk det en annen gang også, men da en hverdag, og mye svakere, så jeg kunne fint dra på forelesning.
Dette var ellers helt smertefritt, om enn ganske upraktisk.
Og jeg kan ikke skjønne at det er det samme du hadde, for du besvimte som om du hadde veldig lavt blodtrykk.

Og når det gjelder spinalundersøkelser: De sier på sykehuset at en skal ligge rett ut etterpå. Og det er det man skal. Så lenge de sier. For det forebygger denne hodepinen. Jeg har tatt prøven for lenge siden, og slapp heldigvis unna ettervirkningene. Selvfølgelig kan man være uheldig likevel, men man skjønner liksom ikke på forhånd hvor viktig det er!

Trixie sa for siden:

Egen erfaring om dette: Min mann har vært dårlig lenge, skikkelig "svingstang"! Vært hos legen som har tatt ham alvorlig og sjekket flere ting, han har også tatt røntgen. Mannen min er "frisk som en fisk" bortsett fra svimmelheten. Hos legen idag mente hun at det var BPPV så nå skal han til øre/nese/hals på Ahus, hun kunne tydeligvis ikke teknikken selv. :) Håper dette er løsningen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.