< Tilbake til oversikten

Noen praktiske spørsmål

Robyn sa for siden:

I dag kan jeg feire at jeg har vært i ketose i 3 uker. :D

Men jeg føler meg fortsatt grønn og usikker på mange ting.

I morgen reiser jeg på ferie, og det innebærer sosiale lag og sporadiske restaurant besøk.
Grilling etc. er jo ikke noe problem, utfordringen for meg ligger i når vi skal ut å spise.

Det er stort sett en restaurant vi spiser på, og menyen der er ikke særlig kjøttfull.

Om jeg bestiller meg f.eks. biff eller kylling, kan jeg spise sausene de serverer til? (Bernaise, peppersaus e.l.?)

En rett som kunne hatt potensiale er jo spareribsene de serverer, men de er honningmarinerte så de går jeg ut i fra utgår. Eller?

Og hvordan er sausene i indisk mat (på restaurant).
Jeg er veldig glad i Chicken Chili retten, er det noen som har peiling på om det er noe jeg kan spise eller om det er fy fy?

Har ikke hatt en eneste sprekk så langt, og jeg har ikke tenkt å sprekke i ferien heller. Utfordringene tas på strak arm, men det er jo ikke vits i å forsake mer enn nødvendig. :)

Maxxx sa for siden:

Ingen hjelp til deg mht spørsmålene, men personlig tar jeg pause fra karbokuren den korte perioden jeg er på ferie. Så tar jeg heller opp hansken igjen straks jeg er tilbake.
Er man på ferie, så er man på ferie... (min mening)

nalana sa for siden:

Nei men Maxxx da!:eek: ;)

Alle må gjøre som de vil, men for mange kan en feriepause føre inn i ulykka med vedvarende karbofest fordi man har et avhengightsforhold til denne maten.

Har akkurat opplevd det selv. Var på ferie med ungene og følte meg trygg på at jeg kunne takle en kontrollert sprekk siden jeg var så veldig godt i gang. Men den gang ei. En hel måned tok det meg å komme skikelig i gang igjen.:o

Smula sa for siden:

Enig med Nalana der, ja! For all del, hver sin lyst, men det går alldeles utmerket an å dra på ferie og likevel holde seg sånn noenlunde til lavkarbofilosofi.

Ok, så klarer du kanskje ikke slavisk å kontrollere alt du putter i munnen til en hver tid, men dersom du styrer bevisst unna ting du vet er "farlig" (poteter, brød, pasta, sukker osv...) tror jeg mye er gjort.

Det er tross alt bedre enn full utskeielse, hva? Tenker man "er man på ferie, så er man på ferie" tror jeg faren blir at man bare ender opp med å spise masse av de tingene man ikke skal ha, fordi man tenker i hodet sitt at det er tillatt en periode. Inntaket blir kanskje til og med enda høyere enn hva man normalt ville gjort.
Så jeg ville styrt laaaangt unna den tankegangen, men igjen:
To each her own.

Maxxx sa for siden:

Ja, jeg var klar over det nalana. Det var derfor jeg var påpasselig med å si det bare var min personlige mening. Og den meningen var jo heller ikke veldig informativ mht prørsmålene som stilles da.
Jeg tror bare det er vanskelig å holde seg i ketose så lenge en lever på restauranter og ha litt god drikke til.

Gerd sa for siden:

Hei.

Når du er ute og spiser, så be om at sausen serveres ved siden av og at du får salat eller blomkål/brokkoli i stedet for potet/ris.
Jeg har aldri hatt problemer med det. Og jeg har spist litt av sausen. Ikke alt.
Du kommer vel ikke til å spise spareribs hver dag, så om du tar det en dag, så skader nok ikke det... Spør dei på raturanten hva de er marinert med.

Hold deg unna de store "karbebombene" som poteter/ris/pasta, og tilføy grønnsaker i stedet for..

Når det gjelder sausene i indisk mat (på restaurant).
så prøv heller å spis kjøttet/kyllingen og salat og minst mulig saus. Tror det er noe sukker i....
:)

Siss1 sa for siden:

Hei! Jeg syns også det er litt vankelig når man er på ferie, men som blir sagt her; bare be om å få maten slik du vil. De fleste restauranter med respekt for seg selv gjør som kunden vil! Det er jo mange som er allergiske mot en rekke ting og må be spesielt om litt endret mat i forhold til menyen.....Når det gjelder saus, så går det an å spise litt. Selv lager jeg meg alltid bernaise-saus hjemme (Knorr sin sausepose) når jeg spiser biff, men bruker fløte eller h-melk og tar kun 1 dl, noe som er mer enn nok og inneholder under 9 karbs. Jeg har aldri hatt noe problemer med det. Når det gjelder marinert kjøtt, så er det som regel så lite at det gjør ingenting. Og er du usikker, så mosjoner litt mer på ferie i form av raske gåturer eller svømming! God ferie, og lykke til!!

Robyn sa for siden:

Tusen takk for svar. :)

Det er totalt utelukket å slakke selv om jeg er på ferie. Jeg har ikke vært i ketose i mer enn 3 uker, og for å være helt ærlig er jeg ikke villig til å ødelegge så mye. Skal jo tross alt være borte i 3 uker og.

Men det blir ikke mange restaurantbesøk, så de få gangene det er aktuellt kutter jeg det jeg vet jeg ikke skal ha og spiser bare litt av det jeg er usikker på. Så får vi satse på at det går greit.

Har en haug med stix, så jeg ser jo fort om jeg gjør noe veldig galt. ;)

moinx sa for siden:

Enig i det som sies over her!
Jeg hadde en planlagt sprekk etter 1 mnd, det var snakk om 2-dagers spis-og-gi-f**n-fest, og jeg gikk opp 3 kilo, og sleit med de i over 2 uker etterpå....

Jeg ville gjort som Gerd sier, jeg ber alltid om ekstra køtt istedenfor poteter og ris, det er aldri noe problem. Og prøvd å unngå de store bombene.....

Lykke til, og god ferie!!

Smula sa for siden:

Nå skal ikke jeg komme med en eller annen perfekt plan på hvordan ting skal gjøres, altså, men siden du hører hva som skjer hvis en gir blaffen og tar helt av, kan jeg nevne hva som skjedde da jeg var bortreist forrige helg:

Før jeg dro, hadde jeg gått opp 1 kg pga mensen (får alltid mye vann da), og på de 3 dagene i Stavanger, spiste jeg både pølse i brød, en halv melkesjokolade, en god del vin, pluss dessert på en restaurant en kveld.
Men bortsett fra det, prøvde jeg å holde meg til lavkarbo, og rørte ikke brød og poteter osv.

Da jeg kom hjem, hadde jeg ikke gått opp noe mer enn da jeg dro, og to dager senere var jeg gått ned 400g igjen.
Så det GÅR an å unngå "katastrofale" utskeileser selv om en er på tur, altså.
Og jeg koste meg glugg ihjel, jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.