< Tilbake til oversikten

Ketose og lavt blodtrykk ?

Nenne sa for siden:

Har gått på Easy Life kurs siden påsken og har stort sett holdt meg i ketose i denne tiden. Har gått ned drøye 16 kilo på denne tiden og er godt fornøyd med det.

I løpet av denne tiden har jeg sett frem til å få økt energi.....men dengang ei. I stedenfor er jeg veldig sliten, ofte svimmel når jeg reiser meg fra bøyd eller sittende stilling. Jeg har for tiden lavt blodtrykk, det ligger på 100/60, noe som vel forklarer svimmelhet og lavt energi nivå ? Er dette vanlig for de som går på ketolysekur og er det noen som kjenner til hva som evt kan gjøres for å få høyere energi nivå ?

Jeg trives godt med å leve på lav karbo, og ønsker å fortsette med dette også fremover. Men dersom konsekvensen av dette er at jeg blir så sliten og slapp må jeg vurdere å øke karboinntaket sånn at jeg går ut av ketose og det har jeg ikke veldig lyst til.....

Tar idag kun 1/2 pose kosterstatter til frokost, resten av døgnet spiser jeg hver 3-4 time og mitt karbohydratinntak kommer i hovedsak fra frukt (minimalt) og grønt. Prøver ellers å få et balansert inntak av proteiner og riktig type fett. Etter overgang til mere mat har jeg også gått tilbake til å ta mulitivitamin, ekstra B-vitamin, sink og magnesium. Drikker også 3-4 liter vann i døgnet samt at jeg prøver å trene 3-4 dager i uken. Alle treningsøkter er ikke like harde, det kan godt kun være f.eks 25 min på sykkel kun for å få noe aktivitet de dagens jeg ikke har så mye overskudd. Har også lest at fysisk aktivitet kan være til hjelp for å få høyere blodtrykk....

Setter stor pris på innspill og råd da jeg svært gjerne vil fortsette med en lavkarbo livsstil.

1979 sa for siden:

Hei.
Jeg har bestandig hatt lavt blodtrykk, til og med under graviditet.
Detter følte jeg ble sterkere etter jeg begynte på ketolyse kuren. Ble VELDIG som du beskriver, svimmel og uvel. Og den der energien som alle snakker om har liksom ikke helt kommet. Er i min sjette uke av ketolysekuren nå, kjenner egentlig en del bedring på alle punkter og håper det vil bli bedre.
Desverre er det lite å gjøre med lavt blodtrykk, merker da fort at jeg trenger vann, mye vann. Og nå i sommer varmen (kommer vel litt ann på hvor du befinner deg det da man, ha, ha) kan det følest ekstra ille med svimmelheten. Husk bare å reis deg sakte!!
Kanskje ikke så mye forklaring på broblemet, men litt til hjelp.

Lykke til.

Nenne sa for siden:

Takk for svar 1979, det er greit å vite at jeg ikke er heelt alene.... Drikker mye vann - selvom jeg desverre ikke tilhører den landsdelen som sliter ekstremt med varmen for tiden .... og greier vel forsåvidt å reise meg sakte etc.

Er avhengig av å trene muskelaturen jevnlig, men med dette energinivået har jeg måttet bli sykmeldt for å klare å opprettholde treningen. Og hvis lavt energinivå kan henge sammen med lavt karboinntak så føler jeg at jeg tvinges til å øke karboinntaket, jeg kan jo ikke gå sykmeldt pga kostholdet - resultatet skulle jo egentlig være stikk motsatt !

Håper din bedring bare fortsetter videre, nyt sommer'n og varmen dersom du er så heldig å bo i de områdene !

Lemen sa for siden:

Det går også an å øke litt på karbene uten å gå ut av ketose. Siden du har lagt dette spm under ketolysekuren, så antar jeg at du hoder deg på ca 15 kh pr dag? Er nok ingen problem å øke til 20/25/30 uten å gå ut av ketose, og kanskje føler du deg litt bedre da. :)
Øk litt gradvis og se hvor mange karber du tåler før du går ut av ketose eller evt. slutter å gå ned i vekt. :)

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg ser at mye vann anbefales. Det kan i seg selv gi lavere blodtrykk, spesiellt om sommeren. Man svetter ut vann OG salt og erstatter med vann. Saltunderskudd viser seg i hovne ankler og lavt blodtrykk.
Drikk mineralvann og bryk litt seltin/ LO-salt i/på maten, kroppen regulerer selv hvor mye den trenger fra maten.
Ehhh og ketolysetablettene inneholder netopp div mineraler og salter, men ikke vanlig kokesalt (natriumkolrid)
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.