Fant ut nå at jeg måtte registrere meg her, har snikt bra mye her inne siste måneden.
Først: Takk til alle for mange innholdsrike, informative og motiverende innlegg, replys og diskusjoner.
Såh: Tar det litt sånn fra begynnelsen av, spørsmål utheves, sån i tilfelle noen har lyst å svare på dem :)
Jeg startet med sånn "ikke spise karbohydrater" kur 1 juni etter tips fra folk jeg kjenner. Fant forumet her ganske kjapt, og etter litt til og fra valgte ketolysekuren. Bestillte vitaminer, stips, bok og soyamix samme dag (derav navnet).
Det jeg synes har vært værst til nå er faktisk de første dagene, spiste mat, og var like sulten igjen. Ser nå at hvis jeg skal sprekke så må det være i begynnelsen av en kur. Jeg har enda ikke hatt noen sprekk, er veldig streng med karbs, men det ser ut som at jeg tåler en del, iallefall borti 40 på en dag tror jeg.
Er det sånn at hvis man sprekker så må man ta allt på nytt? de første forferdelige dagene, svimmelheten, og "slitenheten"?? var veldig sliten og uttaforr de første ukene. Hadde ikke ork til noe, og var nokså deprimert. Er dette å være deprimert i begynnelsen vanlig? Eller kommer det av at kroppen ikke får karbohydrater? ser nok nå at jeg har hatt stort behov for det!, har tildligere spist mye brød, poteter, ris og pasta.. faktisk mer det enndet enn annen mat.
Jeg har også merket at i begynnelsen av kuren, mens det føltes så feil å spise eggerøre og bacon til forkost, og kun kjøtt og salat til middag, så smakte kjøtt "normalt", nå i de to siste ukene så har smaken av kjøtt blitt mer "dvass". Mat jeg vet jeg liker, mat jeg har spist hundre ganger før, er blitt mer smakløs.
Til og med vann har blitt mer "flatt" om jeg kan si det. Så det har ført til at jeg drikker nesten bare cola zero, og fun light saft, mest saft, ikke så mye brus. Er dette med vannet normalt? andre som smaker på det merker ingen forskjell, og jeg VET vi har godt vann.... På toppen av det hele fant jeg ut I DAG at light produkter ikker er bra pga det asapa-ettellerannet stoffet. Så da lurer jeg på. Hvis jeg reagerer negativt på det stoffet, vil jeg få stagnasjon, eller reduskjon i vekttapet, eller er har dette en sammenheng med hvor mye saft jeg drikker? hadde vært greit om det gikk rett på å ga full stagnasjon, for da vet jeg raskere om jeg kan drikke det eller ikke..
(men har kutta ut saft og brus etter i dag da, men hadde vært greit å vite.)
Så over til det som bekymer oss alle.. Vekta..
4 mai var jeg 156Kg. vurderte slankings, men fant ikke motivasjon. SNakket med noen venner, som fortalte om karbohydratslankings.. etter 17 mai kutta jeg karbs, spiste bare koteletter, kylling, kjøttdeig(MASSE!!! nam nam, mistenker at de lurer litt på meg på rema.. har handlet MYE kjøttdeig der siste mnd... :) ) frem til 1 juni da jeg leste mer her. Rundt 2 eller 3 juni fikk jeg pakken med strips, var i ketose allerede da. Målte meg rundt 1-2 Juni, veide da 150kg.
Siden den gang har jeg gått ned til 144 Kg, og det var målt 29 Juli. Tingen her er at jeg faktisk er skuffet. Når jeg har lest rundt om så leser jeg at folk går ned masse på tre uker. og så leser jeg at store folk går ned raskere enn små folk, og så leser jeg at menn tar av mer enn kvinner.. Så da regnet jeg med at siden jeg er mann, nesten 2 meter høy, og 150 KG, så skulle jeg ta av mer enn 6 kg første mnd..
Så jeg lurer jo da på om det er noe jeg gjør feil, eller som jeg kan gjøre bedre. Jeg har hatt over normalt med aktivitet/trim, jeg har vært flink med karbene, ikkeno sprekk, og grei kost tror jeg.. Eneste må være at jeg ikke er veldig flink til grønnsaker og salat, ikke mer enn annenhver dag.. eller kanskje jeg kan si annenhver dag.
Hva kan jeg gjøre for å øke vekttapet? har nå kuttet saft og brus, prøver å variere mer med grønnsaker..
Eller er det bare at kroppen min "tåler" kuren for godt?
Har småregna, og ser at jeg må holde kuren i 80 uker for å komme ned på 105 kg... og det er litt demotiverende..
Men.. er jo ikke bare vekta som må ned. Har lyst å trene litt styrke igjen. og det er jo nevnt i boka at man ikke skal drive hard trening.
Men jeg lurer på. Hva skjer/kan skje hvis jeg trener styrke? planlegger da å ta proteintilskudd før/etter trening. Tanken min er jo at jeg vil forbrenne mer, Øke muskelmassen(stramme opp på de riktige plassene under huden) og komme i bedre form..
Eller burde jeg heller vente med hele greia til vekta er kommet lengre ned, og så prøve meg på trening?
Såh.. da tror jeg at jeg har fått det meste av hjertet. Beklager hvis jeg skremte noen nå med lang post, skal bare skrive korte heretter... :)
Og igjen, takk for et informativt, hyggelig og positivt forum..
Ingen faglig ekspert på dette, men har definitivt praksiskompetanse.
Skal prøve å svare ut fra det jeg vet har fungert for meg.
Sprekk er nettopp det, sprekk. På en diett som dette kan man ikke skeie ut, du rykker mange dage rtilbake om du skeier ut en dag.
Jeg må passe utrolig godt på karbeinntaket, 40 synes jeg høres mye ut, men der kan andre være uenig med emg. Grønt MÅ du spise, HVER dag (selv om jeg har nesten ikke noe i mitt kosthold, men det er ette rnøye prøve- og feile- og samtidig dokumenteremetoden). Jeg tåler ikke kunstig søtstoff, da bremser nedgangen utrolig.
Har du vært i ketose siden du fikk stripsene?
Når det gjelder trening har jeg ikk ebegynt ennå, men det skal ikke hindre deg om du er motivert. Gå inn i forum og sjekk ut trådene om trening, der vil du finne mye info.
Hei og velkommen hit:)
Kan bare signere BiB...
Ville prøvd å legge meg på ett karbinntakpå mellom15-20 karbs, kanskje du da vil oppleve en hurtigere nedgang. Og jeg ville kuttet ut den falske søtningen, det bremser alt for meg. Tar kun ett glass Cola Zero til taco på fredager, ellers drikker jeg bare vann og Farris/BonAqua. Prøv med isvann, ha en kanne med vann i kjøleskapet, iiiiskaldt vann øker også forbrenningen.
Spis grønt, spis fett og proteiner, karbs skal hovedsaklig komme fra gode grønnsaker, som vokser over bakken.
Har du lest boka nøye, gjør den til en liten "bibel"! Leserofte i den og lærer mer hver gang!
Ja, har vært i ketolyse siden jeg fikk stripsene, måler ikke hver dag da. har funnet et kosthold som holder meg innenfor grensene, og måler kun av og til. Men har en viss følelse av at ting er riktig, er nemlig vanvittig varm.. Ikke beste kombinasjonen i nordnorge nå for tida... Kanskje jeg forbrenner mer nå som det er så sinnsykt varmt? :) drikker iallefall vanvittig mye vann, drakk 6 liter vann bare i går, men så svettes det ut en hel del og...
Men var nære på med ketolysen en gang da.. Var da jeg fant ut at jeg måtte takle ca 40 per dag, regnet groft ut fra det jeg vet jeg spiste.. "vanligvis" ligger jeg nok langt under, sikkert rundt 10-20. og det kommer fra grønt, ost, eller meieriprodukter.
motivert og motivert til trening... tja, det var jo det da... men jeg SKAL. er ikke no alternativ. Jeg sliter med motivasjonen, eneste som funker for meg er å være hard, ingen pauser eller "gobiter" blir bare mer og mer.
Har også kuttet ut søtstoffer. får se om det hjelper..
Hvordan er det med veiing? Snakket med legen min om dette før jeg begynte på kuren, han sa at det kunne være ok å ikke veie seg første mnd. Og deretter kun hver 14 dag. Dette pga motivasjon, da gjennom større utslag på vekta, samtidig som at de små variasjonene med vann i kroppen og slik ikke ville vises så godt. egentlig har jeg mest lyst til veiing en dag i uka, men da kun for å få en god oversikt over hvor fort jeg går ned i uka.. håper på noe mer enn 400-600gram.. men det er vel ikke å håpe på siden jeg har gått ned så lite..
Fornuftig lege du har. :) Veiing kan fort bli en besettelse, lurt å ikke veie seg for ofte..
I flg ketolyseboka er det 15 karber for damer og 20 for menn pr. dag. Ligg i vertfall ikke under det.. Tjener ikke noe på det.
Og å gå ned 400-600 gram i uka er flott!!! (og mest vanlig) Husk det er fett som forsvinner. Det er bedre at det går sakte men sikkert enn fort og gæli.. Huden og hodet skal være med i prosessen også..
Og viss du ser på en kladd med smør, så ser du at det er mye :)
Husk å ta med deg de hverdagslige og positive forandringer som skjer. Humøret blir bedre, energien vil øke, nattesøvn blir bedre.. Det skjer så mye mer enn bare vekttap...
Jeg håper at du etter hvert slutter å tenke på hvor mange uker du må gå på diett for å gå ned så så mye, og hvor mye andre går ned i forhold til deg, så fort som mulig. For slik tanke gang er en stor og stygg demotivernde faktor, som du kan klare deg uten.
For det første: Prøv å ikke tenk på dette som en diett i en periode, men en livsstilsendring. (Ok, du skal endre litt på kostholdet når du har gått ned så mye du ønsker, men du skal jo ikke gå tilbake til gamle vaner).
Ikke driv og tell ned til når kuren er ferdig, dette er ikke et fengselsopphold. Prøv å se for deg at denne type matinntak skal du gå på (mer eller mindre) resten av livet, og så lenge du klarer å avfinne deg med det, er det da så veldig viktig hvor fort du går ned? Det viktigste er vel at du faktisk går nedover mens du lever et normalt liv og spiser god mat?
Og som jeg skrev på en annen tråd her, det er veldig fort gjort å sammenligne seg med andre forumsmedlemmer her, men det funker ikke i lengden og det hjelper ikke. Ikke alle går ned like fort. Selv om noen er så heldige å gå ned 10 kg den første måneden, er det veldig mange som ikke gjør det (bl.a. undertegnede) , så hvis du forsøker å konsenterer deg om deg selv og ikke hva alle andre gjør til en hver tid, vil du føle deg bedre.
Hei.
Så flink du er som holder på selv om det går sakte!! :)
Med meg går det også sakte, mister litt motet innimellom. Det som funker da er å logge meg på her og lese, så finner jeg motivasjonen igjen. Mange flinke folk her!!!
Siste to uker har jeg kun gått ned 0,6 kilo, (uke 3 og 4 siden jeg starta). 4,2 siden 5.juni.
Har lest et sted at det er lurt å tenke på hvor lenge vi har brukt for å legge på oss alt dette fettet! Jeg starta på min første Grete Roede-kur engang rundt 1980, og siden da har jeg lagt på meg over 20 kilo. Opp litt mere etter hver kur. Har prøvd mye forskjellig, Libra, supper, ukebladkurer, fasting, osv. Nå ser jeg at ketolyse funker for meg, er liksom ikke en kur, for jeg tenker ikke veieng og måling (bare første uka for å lære)!
Jeg tenker at jeg ikke tåler brød, ris, potet, sukker, osv. Dette er mye lettere, mange rundt meg som er allergiske mot ulike ting! Og med tablettene er dette faktisk ikke noe stort offer. Har ikke lyst på is selv om det er varmt her nord nå!! Har lagd meg gele og fromasj, og det er en god erstatning! -også kaldt vann/farris da.
"slutter å tenke på" :) tja, er jo ikke et stort fokus, men har jo likavell regna på det... har jo aldri brydd meg om hva jeg har putta i meg, spist det jeg hadde lyst på, og gjærne litt til. Fikk meg en vekker nå i vår da ryggen streika. Prata da med legen som anbefalte slanking, og siden styrketrening, ellers ville det ikke gå så bra. Siden snakka med kompiser som anbefalte dette. Ser forresten at forumet er fullt av jenter i alle aldre, og lite menn. Har en mistanke om at vi er flere, men at menn ikke skriver, de bare leser... :)
Uansett, så fikk jeg meg etpar vekkere da jeg leste boka, og spesiellt det som skjer med blodsukker / insulin --> sultfølelse kjenner meg veldig godt igjen i.
Jeg har vel egentlig ikke innrømmt for meg selv hvor galt det var blitt, før jeg begynnte slankinga, og nå ser hvor mye som må gjøres før jeg har nådd målet mitt. Det er vel der jeg sliter, men takker for svar på denne posten, som jeg synes er fornuftige og motiverende, samt svar på andre poster i forumet :)
som reidun sier, så hjelper det godt på å komme inn her å hente motivasjon. :)
Men. nå skal jeg til byen, Bodø nærmere bestemt, skal egentlig på fest, men får se om jeg ikke dropper det. Hadde ikke trodd at alkohol hadde så lang negativ effekt.
så. God helg alle sammen, og nyt finværet vi som har det, blir sikkert noen år til neste gang nå :D
Jeg begynte et par uker etter deg og sliter også litt med at jeg syns det går litt sakte. ;)
Men tenkte jeg skulle svare ang. styrketrening. Jeg trener styrke 3-4 ganger pr. uke og det går helt fint.
Merker godt at litt av piffen er borte i forhold til før jeg kom i ketose, måtte gå litt ned på vekter den første tiden men er nå tilbake der jeg var. Men har ikke klart å øke noen av vektene untatt beinpress, hvor jeg har økt fra 120 til 130 kg. Men det er jo bare 4. uka så jeg håper det bedrer seg etterhvert.
Så jeg vil si at det er bare å begynne, men ikke overdriv. Lytt til kroppen og start forsiktig.
Lykke til med veiing i dag, håper du får et bedre resultat enn jeg gjorde. ;)
Tenkte å bruke proteintilskudd etter jeg trener, men er det dumt når man går på ketolysekuren? i boka presiseres det flere ganger at man skal drikke mye vann, for å få renset kroppen, og for å lette på arbeidet til nyrene.
så vil kombinasjonen ketolyse OG proteintilskudd bli for mye??
ang veiinga: drakk 1,5 liter vann da jeg sto opp i dag(blir så tørst av varmen), spiste litt kotelettrester fra i går og dro å kjøpte vekt.. veide meg og fant ut at jeg var 142,9kg. Blir spennende å se neste uke når det (antagentligvis) ikke er så varmt her. regner med at jeg har bra med vann i kroppen for tida..
Eller kan man ikke tenke slik? Uansett, synes faktisk ikke 1,1 kg er så galt.. hvis det bare holder seg slik.... iallefall en stund. Det er nok veldig rett i det med at kroppen må få tid til å ta av seg igjen.. og huden må få tid å trekke seg sammen..
Hadde vært fantastisk om kroppen kunne blitt slank, og ekstrahuden bli helt borte.. men jeg har da mine tvil.. Meeen. det er jo lov å håpe :)
Hei, og velkommen! Synes du har vært veldig flink, jeg! :)
Vet ikke om noen har nevnt det over her, men får du i deg nok grønnsaker?
For lite karbohydrater (i form av grønnsaker) kan for noen føre til saktere vektnedgang.
Jeg er vel en av de mennene som leser men ikke skriver stort ;)
Ang. å ta alt på nytt etter sprekk vil jeg si det spørs på størrelsen av sprekken. Etter en liten sprekk (si en dag) får man lite til inget ubehag når man går inn i ketose på nytt. Varer sprekken noe serlig lengre må man belage seg på endel ubehag. Altså: man bør ikke sprekke; men når det skjer bør den være kort ;)
Ang. styrketrening har jeg udelt positive erfaringer.
Styrken min har økt bra, og har fått kommentarer om at jeg har blitt større (overkroppen, ikke magen heldigvis ;)).
Bli ikke skuffet over at vekten går sakte ned. Jeg har i grunnen gått ned kun få kilo (ticker stemmer ikke lengre),
men likevel har magen min krympet til et nivå jeg er relativt fornøyd med.
Får bare håpe jeg ikke får noen sprekk i det hele tatt. Eneste som kan gjøre at jeg sprekker er at jeg spiser for mye Grønnsaker.. dvs salat. Var ute i går og spiste, bestillte en skalldyrsalat. Men er litt usikker på om det kunne vært mye karbs i den, var hjertesalat, rapidsalat, sukkererter, avacado, løk og mere oppi. Spiste selvfølgelig ikke brødet som fulgte med. Og senere spiste jeg litt bakongull (2,5% karbs) med kesam som dip (4,5%). Spiste ikke enorme mengder, men når jeg nå tenker på at jeg drakk to glass rødvin, med ukjent karbinnhold så er jeg bekymret, får bare håpe det går bra.
Hvis jeg kikk ut av ketose i går, vil det vises på stripsen i kveld? hvor raskt og lenge etter en "sprekk" får man utslag, (eller mangel av utslag) på en strips?
Ang styrketrening. Bruker du proteinpulver, eller kun "vanlig" kosthold? Er jo klar over at vekten vil stagnere, og planlegger å gå ned endel flere kilo før jeg begynner, er vel mest pga latskap, og at jeg ikke gidder nå i sommervarmen..
Står på som bare det! :) skal prøve å øke aktivitetsnivået endel mer.. se om jeg får mer resultater. Men er vel sannsynlig at muskelmassen vil øke, og dermed mindre vektnedgang..
Det er forskjellig fra folk til folk, men jeg tror en del opplever at anaerobisk trening ikke er det letteste i starten, men at aerobisk trening går lettere på grunn av økt energi. Jeg tror det går seg til med tiden. Kroppen må venne seg til ny type forbrenning.
Når det gjelder sprekker, så er det jo ideellt om de ikke skjer i det hele tatt, men er uhellet ute, så er det ingen gevinst i la skammen skylle over en og gi opp. Da blir lavkarbo enda en av disse slankekurene som ikke virket. Man må helt enkelt bare børste støvet av skuldrene og fortsette ufortrødent videre:D
Proteinpulver er ikke nødvendig vil jeg si. Fortrekker personlig et vanlig fett-, kjøtt- og salatmåltid etter trening om jeg har mulighet :)
Jeg brukte pulver blandet med fløte og vann til frokost en stund, men merket ikke noen særlig forskjell.
Grei frokost da, blir mett en stund, serlig om man slurper nedpå noen skjeer olje først :D .. totalt blottet for vitaminer og andre viktige ting ;)
Fysj så fælt det pulveret smakte!! Blir sikkert enda værre med sånn mcl olje eller hva det er det heter.. Tenker det blir frokost i ukedagene, så blir det salat med skinke/kylling til lunch, og middag som vanlig... Tror ikke det skulle være noe problem. vitaminer og mineraler og sånt får jeg sikkert nok av ellers :)
Spiste du soyaprotein? Det er helt grufullt. Skal det brukes til måltid anbefaler jeg smakssatt whey protein.
Jeg likte godt multipower sjokolade (selv om den lagde en vond lukt i huset pga veldig fint og tørt pulver som virvlet ut ved hver åpning ;)).
Men for all del, vil heller anbefale skikkelig mat. Lag dobbel porsjon middag og ha restene til frokost :sikle:
Lammelår, store steiker o.l. er flott. Litt jobb å lage, men du har mat lenge.
planla å teike en steik i dag, men skal ut å spiller paintball med noen kompiser. så får ta det i morgen...
Paintball er forresten noe av det grummeste jeg har vært borti når det gjelder trim.. er så svett og stiv når jeg er ferdig at det er helt villt... sist drev vi på fra 1700 til 2100. Drev å sprang oppi et granfelt, alle var helt utmatta, lårene bare skalv.. var stiv i føttene i fire dager etterpå...
bare å passe på å drikke nok vann underveis!! :) med det var utrolig gøy!
glemte denne.. dette er pulveret jeg har fått tak i.. var betraktelig bedre med 3 målebegre per 4 dk vann, enn 2.. syntes 2 ble rart, mens 3 ble ok.. Men det er jo sånn pulvergreie, og det må man ikke glemme :)
Ble overrasket av søskenbarna mine, de hadde bakt muffinstusenben til meg. Veldig fint og koselig.. Men turde ikke smake. De tok det rimelig ok da, jeg tok bilde og lasta opp på facebook, og det synes de var stas.
Litt kjedelig akkurat det, men orka ikke noen sprekk nå.. utenomdet var det en fin dag :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.