< Tilbake til oversikten

Brødhue

RuneL sa for siden:

Hei folkens, strålende nettsted/forum - jeg har lært mye av å lese her, takk til mange opplyste forum medlemmer.

Jeg er nå på dag 10 av induksjonen og har mistet 5 KG så langt, så jeg er en happy camper!

Men det er en ting jeg savner, nemlig brød.

Jeg må innrømme at jeg ikke har de store anlegg for baking, så mitt spørsmål blir:

Har noen ett tips til hvor jeg kan kjøpe brød ( eller noe som ligner) som er forenelig med fortsatt ketose ?

På forhånd takk,

/Rune

Distrea sa for siden:

Klippte ut en oppskrift i en annen tråd. Ser du ikke har så lyst til å bake, men jeg anbefaler dette brødet alikevel. Det er kjempe enkelt, bare bland alt sammen og hell i godt smurt brødform. Bak tre om gangen så har du en evighet :)

6 egg
2 dl creme fraiche (el seterrømme)
1/2 dl rapsolje
2.5 dl soyaprotein
1 ss bakepulver
4 ss linfrø
50 gram sesamfrø
30 gram hvetekli
30 gram solsikkekjerner
Drysset med blå valmuefrø på toppen

Hele brødet inneholder ca 24 kh, og jeg får 17-18 skiver per brød (det blir stort). Dvs bare litt over 1 kh per skive!!! :D (og det er med min type soyaprotein som inneholder 10 kh per 100 gram)

Og det smaker brød! :D

Stekinga er som før: 180 grader -45 min!

RuneL sa for siden:

Tusen takk for svar!
Er redd resultatet av min baking ikke blir forenelig med noen kostholds filosofi, men jeg får se om jeg drister meg til å prøve i alle fall...

Gerd sa for siden:

Grattis med flott vekttap.:)

Kjøpebrød er ikke noe for oss i ketose, beklager...

Men her er et brød gubben min spiser mye av som er saftig og godt:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12006

Bakes med bakemix eller soysprotein.

Jeg bruker tilsammen 400 gram hasselnøtter og mandler/valnøtter og tilsetter 100 gram linfrø.
Dobler du oppskrifta blir det 3 store brød.

Og alt blandes til en røre, ikke vanskelig i heletatt.

Lykke til :)

nalana sa for siden:

Kan nesten ikke kalles baking, siden det er en røre du ikke behøver å elte eller ta i en gang. Nesten som å lage vaffelrøre, bare litt flere ingredienser. Jeg hater også å bake, men som sagt, dette synes ikke jeg er baking.:p

Trixie sa for siden:

Jeg spiser litt Fedonbrød innimellom, noen dager etter hverandre og andre ganger med noen dagers mellomrom. To tynne brødskiver ad gangen.
Er i ketose, men merker at vekten går saktere ned de ukene jeg har spist litt Fedonbrød. :) Har ikke stoppe opp i vektnedgangen, men det går saktere. :)
Trixie :)

Elanessë sa for siden:

Takk for oppskrift Distrea! Skal jammen prøve dette ja. 1 kb per skive burde være overkommelig ja.

Bee sa for siden:

3 egg
30 gram kruskakli
En god dæsj knuste linfrø
1/2 beger rømme eller creme fraiche
1 ts natron
1-2 ts johannesbrødkjernemel
(av og til har jeg 25 gram soyaflak fra SPIELBERGER oppi)

Denne oppskrifta bruker jeg. Holder til 9 lapper som du legger med skje på bakepapir. Stekes i 15 minutter på 200 grader. Kjempegode!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.