< Tilbake til oversikten

Frossen brokkoli fra Enghav

Ullabulla sa for siden:

Fant netopp ut av at frossen brokkeli fra Enghav (som fås kjøpt i bl.a. Rema1000) kun inneholder 1,1 karb pr. 100 gram.
I frisk brokkeli er karb. innholdet 3,1.

Er det noen som har en logisk forklaring på hvorfor det er lavere i renset forvellet brokkeli?. Sitter det meste av karbene i stilken og posen kun inneholder "bukettene". Jeg synes forskjellen er stor - men interessant.

eriksen sa for siden:

Det kan være, som du sier, at stilken har mer sukker enn buketten. Men du må også huske at næringsinnholdet i brokkoli alltid vil variere, alt etter jordsmonn, høstningstid, modenhet osv. En fersk brokkoli vil aldri ha akkurat 3,1 % karbohydrat pr 100 gram, og de frosne har heller ikke akkurat 1,1 g. På samme måte har aldri to gulrøtter helt det samme næringsinnholdet, og to biffer fra to forskjellige kyr er jo også ulikt sammensatt, f.eks.
Det er jo gjennomsnittsverdier og man må tillate en viss feilmargin.

nalana sa for siden:

Jeg heller til å tro at Enghav må ha feilmerket pakkene sine, for det var da en veldig stor forskjell! :eek: :confused:

Photobscura sa for siden:

Stilken smaker jo vitterlig søtere enn buketten...:)

Huldr sa for siden:

Godt at jeg aldri spiser stilken da, men kaster den ... :rodme:

tech sa for siden:

Er jo ikke sikker at det ikke er næring, fiber og vitaminer osv som man kanskje har godt av i stilken selv om det er mer stivelse i den da :)
Og btw, på matvaretabellen står det 1,9 på både rå og kokt :)

Photobscura sa for siden:

Spiser opp stilken mens jeg hakker brokkolien jeg. Når jeg var liten så var jeg flink jente dersom jeg spiste den;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.