< Tilbake til oversikten

Hvordan skal man lese innholdsfortegnelse?

mia1982 sa for siden:

Hei!

Jeg blir litt forvirret når jeg leser innholdsfortegnelsene på varer. På noen står det totalt karbohydrat innhold på f.eks 10 herav 1,5 sukkerarter. Er det da 1,5 gram jeg skal regne med? Eller spiller det ikke noen rolle? :confused: Hvordan skal man egentlig tolke innholdsfortegnelsen?

Og så har jeg fått utslag på sticksen hver kveld, men nå hadde jeg gått opp 800gram!!? Jeg trodde man skulle gå ned uansett når den ble rosa`?:(

Lemen sa for siden:

Man er ikke garantert å gå ned i vekt selv om man er i ketose.

Det eneste du kan trekke fra på det totale antall karbohydrater når du leser en innholdsfortegnelse er sukkerALKOHOLER. Sukkeralkoholer (kunstig søtning) har ikke påvirkning på blodsukkeret, og kan derfor trekkes fra. SukkerARTER må regnes med. :)

Lykke til!

mia1982 sa for siden:

Men når det står skrevet på at karbo totalt er 10 gram, og 1 gram er sukkerarter, er det da noe som er ok å spise? Eller er det noe i de 9 resterende grammene noe som man ikke kan ha?

Georgine sa for siden:

Du tar antall karbo og om det står noe om sukkeralkoholer så kan du trekke fra det og se hva du står igjen med.

10 karbo - 1 sukkerart er nok fremdeles 10 karbo.

mia1982 sa for siden:

Filler'n....:o

Photobscura sa for siden:

Karbohydrater er ikke bare sukker, men også stivelse!

Når det gjelder ketose, så er det en fettforbrennde tilstand, men at man har utslag kan tyde på at man nettopp har spist ett fettrikt måltid også. Det beste er uansett å gi det litt tid, la kroppen få omstille seg, og ikke henge seg opp for mye i vekta den første tida, dersom man er fersk på dietten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.