På sankthansaften så planla jeg en sprekk. En ganske stor sprekk faktisk. Jeg var drittlei alt og skikkelig gretten. Så jeg kjøpte smågodt for 22kr som jeg spiste. (det var ikke veldig godt altså) Jeg spiste også litt chips og drakk vin. Forventet selvsagt å gå ut av ketose, men det skjedde faktisk ikke. Rimelig sjokka da. :eek:
Igår feiret jeg bursdagen til ei venninne, og spiste 1 lite kakestykke. Og hva skjer? Joda, jeg går ut av ketose.
Hvorfor gikk jeg ut av et lite kakestykke, men ikke av alt det andre? :confused:
Jeg vet jeg skulle latt være å spise kake, meeen jeg hadde sååå lyst på, og hadde nesten ikke spist karber i går. Kjører en litt fri versjon av lokkebiff. :o
Ketostixen forteller deg ingenting om hvor ketonene kommer fra! Ketoner fra kroppsfett og fett i maten gjør den ikke forskjell på !
Den er kun en indikator:)
Kan hende du hadde spist mer fett på st. hansaften?
Det beste er å måle om kvelden mellom middag og ev. kveldsmat, altså noen timer etter at du spiste sist.
I kake er det ikke bare sukker, men stivelse(mel) også. Kanskje det har noe å si... Vet ikke, men det var det første jeg tenkte på. Og det har jo bare gått 5 dager mellom "utskeielsene" dine, og det kan ha innvirkning også. Kroppen har kanskje ikke kommet helt på topp etter st.hans-aften-sprekken før du spiste kaka... Vet ikke helt om det er riktig det jeg sier her, men sånn ser jeg på det selv. :)
Men det hørtes jo likevel ikke riktig ut da. Selv om det bare er en indikator. En skulle jo tro at en gikk ut av ketose når man spiser smågodt.
Jeg måler kun på kvelden mellom to måltid eller rett før jeg legger meg.
Men som jeg sa, det kan være fett fra maten!!
Og som Gerd sier, i og med at det var få dager mellom sprekkene dine, så kan det hende den første sprekken forsterket den andre:)
OG du kan være i ketose uten utslag, og du kan ha utslag uten å være i ketose!!
Så det beste er jo bare glemme hele greia, og komme seg opp på hesten igjen;)
Hva er vitsen med å ta stixene hvis de ikke viser om du faktisk ER i ketose eller ikke??? Jeg har hatt mørkt utslag de tre siste dagene og vært veldig fornøyd med det, men nå begynner jeg jo å lure...!!!
Jge har også skeia ut til tider med bare litt godt eller et lite kakestykke og jeg går ut av ketose (ifølge stixen, da...) med en gang! Noen tåler vel mer enn andre også....
Ja, man kan nesten lure.
Men jeg presiserer at man KAN! Det er andre mer håndfaste bevis på ketose, de normale ubehagene i starten, samt at man går ned;)
De fleste får nok utslag. Men det lønner seg å vente en stund etter siste måltid, for å sikre seg mer at utslaget kommer fra kroppsfett enn matfett:)
Og har man for mørkt utslag KAN det tyde på at man er litt dehydrert (urinen er for konsentrert)
..jeg stoler i alle fall på stixene mine. Spiser jeg masse fett, sammen med karber, får jeg aldri utslag. Dagenderpå (og da snakker vi store matorgier med masse karber i fylla!) får stixene alltid positivt utslag..
Ja..?!?! Men da kan det jo være alkoen da?
Jeg har utslag hele tiden, men måler det nesten ikke lenger, fordi jeg vet at jeg bare blir besatt av de papirstrimlene uansett...
Men så er jeg ganske rigid i matveien (der holdt jeg på å skrive frigid haha..) men jeg drikker minst et par ganger i måneden. Hum...
Ok, takk Photobscura! Nå ble jeg litt klokere...og det er jo aldri å forakte!!:o
Jeg drikker mye i løpet av dagen og tar stixene om kvelden før jeg legger meg (ca kl .01.00) og har da spist siste måltid ca kl 18.00. Så da stoler jeg på at jeg er i ketose.... Svetter en del om natta som jeg aldri pleier å gjøre, og går oftere på do, så det er vel kanskje også et tegn på at jeg er i ketose....?
Og til deg Tusta, ikke tenk mer på det, gjort er gjort og kan aldri bli ugjort! Tenker man for mye på alt man gjør "galt" og får skikkelig dårlig samvittighet, så er det så lett å gi opp! Og det er en felle som man lett kan gå i hvis man ikke passer på.....Så bare glem hele greie og som allerede sagt her; Kom deg opp på hesten igjen!;)
Heihei! Innom å leser ganske ofte, men har blitt litt mindre engasjert siden jeg selv føler at jeg har funnet nøkkelen til kosten som passer for meg ego :-)
Jeg måler nesten aldri lenger heller, men har gjort noen forsøk dagenderpå. Det er ikke karbene i vinen som er greia, men alkoholen. Og utslag dagen etter etter et vinglass (i tillegg til utskeielse) er ikke noe uvanlig. Selv om alkoholen er ute av blodet tar edt vel tid før det kommer helt ut igjen i urinen..?
Et glass vin har lite å si, ja!
Går man på fylla derimot kan man nok stoppe opp forbrenninga noen dager, men det der har jeg aldri rent teknisk helt skjønt hvordan foregår, men det er påstått mange ganger her inne.
My point exactly;) Alkohol er også brennstoff, skal vite, og som karbohydrater produserer glukose, fett produserer ketoner, så produserer også alkohol ketoner! Derfor vises det på stixen!
Så bra at du har funnet nøkkelen! Jeg har også det, men døren er ikke heeeelt åpen riktig enda:D
Når det gjelder alkohol så sier legen min at så lenge du har alkohol i kroppen, så vil kroppen forbrenne den først før den fortsetter på fettet. Så fettforbrenninga stopper opp så lenge du har alkohol i kroppen, ja. Det er ikke snakk om mange timene, et døgn kanskje maks. Men drikker du alkoholholdige drikker som inneholder mange karber, så er jo det en helt annen sak! Jeg drikker kun ren sprit blandet med lettbrus som jeg tåler. Spiller ikke noe rolle hvor mye jeg drikker, jeg går ikke ut av ketose...
Det stemmer! Alkohol er lett å forbrenne, så den går først. Hvor lang tid den bruker på å komme ut av kroppen er jeg neimen ikke sikker på. Om man, la oss si, drikker en flaske rødvin med lite sukker i (pleier å kjøpe en med 2 g pr l).
SKulle faktisk ha likt å visst det, for jeg merker lite forskjell på nedgangen om jeg har spist som en rigid tulling, men likvel klart å ramle på snørrfylla.
Alltid greit å konkludere med at ingen er like:lol:
I dag hadde jeg en ganske stor utskeielse og. En freia 70% sjokolade (30g kh), 0.7l fanta (3.5g kh) apple pear, 3 grillpølser (10g kh kanskje?).. Det var veldig dumt av meg, jeg hadde et slags mentalt sammenbrudd. Men nå minst et par timer (husker ikke helt når dette var) etterpå så er det fortsatt utslag på ketostixen, så håper på det beste.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.