< Tilbake til oversikten

Hva skjer med fettet i maten?

Photobscura sa for siden:

Jeg føler jeg virkelig burde vite dette, men jeg og kjæresten min hadde en liten diskurs i går.
Han snakka om at han hadde spiste masse høykarbo denne dagen, men at det var jo bra, for han hadde en ganske aktiv dag på jobben, så han trengte jo disse karbohydratene.
Jeg sa at jeg skjønte hvor han ville, men at han strengt tatt ikke måtte ha karbohydrater for å komme gjennom en energisk dag med god klaring, men at fett er en like bra energikilde, noe jeg vet at han vet. Men det er jo gøy å diskutere:D.
Så sa han at han behøvde jo ikke å spise høyfett, han har jo strengt tatt ikke noe kroppsfett å brenne! Og det stemmer. Han har ikke et gram fett overflødig på kroppen.
Men jeg sa at det ikke spilte noen rolle, om man spiser lavkarbo/høyfett om man er tynn, da bruker man fettet fra maten som energikilde i stedet. Og da ble kjæresten min litt forvirra, og lurte på hvor det ble av alt fettet jeg spiste i maten, når jeg helt tydelig brenner av fettet på kroppen!
Så kom jeg med en påstand som jeg ikke vet om er sant en gang, og sa at når man har kroppsfett å brenne av, så går fettet i maten stort sett gjennom systemet ubehandla. Men i det jeg sa det, så visste jeg egentlig ikke om det var sant.
Så mitt spørsmål er, hva skjer med fettet man spiser, sånn egentlig? Bruker man det opp i tillegg til kroppsfett, eller går det bare gjennom?
Og tynne personer som spiser sånn som meg, bruker de alene fettet i maten som energikilde?
Dette er tydeligvis et lite hull i kunnskapen min.

Huldr sa for siden:

Jeg må innrømme at dette punktet fortsatt er noe dunkelt for meg også ... :rodme: Har egentlig ikke sett noen god forklaring på dette med hvor fettet blir av. Det er jo slik at fettet i maten bidrar til å sette en i effektiv fettforbrenningsmodus/ketose. Jeg kan da tenke meg at fettforbrenninga blir så effektiv at både fettet i maten og kroppsfettet går med. Men jeg vet ikke.

Men jeg tror nok at man trenger mer karbohydrater når man er tynn. Alle kan miste kroppsfett når de er i ketose, så det er nok ikke heldig å spise høyfett/veldig lavkarbo når man er tynn ...

Likevel er det ikke bra med masse raske karbohydrater for noen, siden det gir blodsukkersvingninger. Men at man trenger mer karbohydrater som energi når man har lite kroppsfett å ta av, ja, det tror jeg.

tech sa for siden:

Fettet man spiser forbrennes vel og? Tror ikke det er noe som går "rett igjennom".

Takk for svar så langt:)

Jo, jeg vil vel tro at fettet i maten man spiser forbrennes også, men jeg merker at jeg går ned mer om jeg spiser masse fett, så jeg lurer liksom litt på hvor det blir av alt fettet jeg spiser da!

Hadde vært fint med en teknisk forklaring på dette..! Det er liksom der neven i bordet kan komme til sin rett!
Torkiiil???

Bulldog sa for siden:

Mens vi venter på Torkil: :)

Jeg mener å ha lest at kroppen bare klarer å ta til seg en gitt mengde fett. Dvs at resten faktisk går "rett gjennom" og ikke blir tatt opp av kroppen. Jeg tar ofte feil :D

Skulle gjerne sett svar på dette fra fagfolk jeg også...

Hyper sa for siden:

Hmm...jeg har egentlig ikke peiling på dette da..Men erfaringsmessig, ville jeg også tro at det "overflødige" fettet går tvers igjennom...

Om noen her inne har spist MYE fett en dag..mer enn de er vant til..Så har det kanskje fått konsekvenser?....

Jeg f.eks, blir sittende på do........:o

Havregryn sa for siden:

venter også i åndeløs spenning..imellomtiden sørfer jeg webben etter svar...

Bulldog sa for siden:

Så det er ikke bare meg... :D

Huldr sa for siden:

Når man får en sånn effekt vil jeg tro at man har spist for mye fett i forhold til det kroppen er vant til (jfr det Torkil skrev om gallediaré). Det er ikke meningen at effekten skal bli sånn ...

Nei, jeg holder nå en knapp på teorien min, jeg ... Altså at fettet i kosten fører til økt forbrenning. Mener å ha bakgrunn for den også, er bare litt rusten på dette :o.

Det er vel ikke så sikkert Torkil ser dette forresten ... han ser vel mest på Ketolyseforumet, så lurt å flytte denne tråden dit i så fall?

Bulldog sa for siden:

Ja, altså, det er ved unormalt store mengder at "ting skjer"...

Hyper sa for siden:

Nope..;)

tech sa for siden:

Dette er det jeg tror og, og det er vel derfor Atkins anbefaller at vi skal spise godt med fett?

eriksen sa for siden:

Overflødige kalorier lagres utelukkende som kroppsfett, om de kommer fra karbohydrater, protein eller fett.

Tarmene kan lagre energi mange ganger energibehovet. Kroppen lagrer fett, også om man ligger i kaloriunderskudd, det gjør den hele tiden når den får mat. Men om energiforbruket er større enn -inntaket, kommer fettforbrenningen til å være større enn fettlagringen.

Og kaloriene havner IKKE i avføringen ihvertfall!

Hvis du ønsker referanser:

"Human faeces never normally contain starch or sugars. Moreover, it is likely that the capacity of the small intestine to digest and absorb carbohydrates and fats is several times higher than normal nutritional needs demand, and though the rate of absorption may be reduced, there is little evidence that this can lead to a reduction in total uptake." (FAO/WHO)

"Energy cannot get lost; energy that is not expended will be stored. As the digestibility of foods is not affected by intake level or subject, energy storage during overfeeding can be calculated as the difference between energy intake and energy expenditure." (Nutr Metab 2006, nr 3)

eriksen sa for siden:

Hvis man har fett som sin primære energikilde, er det naturlig at fettforbrenningen øker. Et stort karbohydrat eller proteininntak nedregulerer i sin tur fettforbrenningen, men øker karbo- eller proteinforbrenningen.

Hyper sa for siden:

Vel...som jeg skrev...jeg har egentlig ikke peiling..
Jeg bare vet at når jeg har fått i meg mye fett, så driter jeg mye!!...Og jeg er ikke akkurat hard i magen, for å si det sånn....
Ellers har jeg ingen kunnskap på det området...

Huldr sa for siden:

Jepp, fettforbrenningen, viktig presisering (jeg skrev det i første innlegg, men ikke i andre).

Det stemmer nok at man kan få fett i avføringen. Ikke pga for mange kalorier, men fordi at galleblæra ikke greier å hanskes med fettet. Da blir ikke energien noe tema i det hele tatt, siden kroppen ikke har tatt den opp ...

Altså - mer fett i kosten (på bekostning av karbohydrater) gjør at fettforbrenningen øker, slik at både kroppsfett og fett i maten forbrennes. Spiser man derimot mer fett enn kroppen klarer å hanskes med, går det rett igjennom - og er bortkastet. Hvis det skjer ofte kan det nok være en tanke å kutte ned på fettet ...

Etter en tid på lavkarbo blir karbohydratforbrenningen ofte veldig lav ...

Bulldog sa for siden:

Det kan umulig stemme... Jeg lå tidligere på rundt 1500Kcal om dagen og vedlikeholdt fint en vekt på over 100Kg. En god dag for meg nå inneholder over 3000Kcal, og jeg går ned i fettvekt...

Sitatene dine er ikke tatt fra studier på lavkarbokosthold, så er du sikker på at de er representative?

Kula sa for siden:

Syns du skal prøve å spise store mengder fett en dag jeg...

...samtidig som du reduserer karbohydratinntaket til et minimum.

Etterpå kan du skrive her i tråden om "overflødige kalorier" i form av fett blir lagret, eller kommer raskt ut av kroppen i den ene eller andre retningen.

Teorier kan være interessante de, men "the proof is in the pudding".

Nicpins sa for siden:

HÆHÆHÆHÆÆÆÆ! :D
Jæ...lig bra sagt! Årets quote!
Signerer den.
ps. Skaldeman ruler - YEAY!

themonk sa for siden:

Jeg mener at jeg svarte sånn cirka på dette spørsmålet i den tråden som heter noe sånt som "Atkin's - Selvpåført diabetes?".

Dersom du spiser veldig mye fett vil mye av det gå uendret gjennom tarmen, noe som ikke er helt heldig. Ufordøyd fett virker irriterende på tarmsystemet. Hvis du spiser lite karbohydrater vil fettet i matet brytes ned til frie fettsyrer som brukes til å lage energi. Når kapasiteten til denne energisyklusen er sprengt lages det ketoner av overflødig fett som også benyttes til energi der det trengs.

Jeg mener å ha lest at fett i vevet, altså kroppsfettet, slipper løs og tar opp nytt fett kontinuerlig sånn at det blir en slags sirkulasjon. Sånn sett vil alle bruke noe kroppsfett til energi. Jeg er riktignok ikke helt sikker på om denne påstanden er riktig.

Om et "kalorioverskudd" lagres som fett i kroppen er veldig avhengig av blant annet hormonstatus og type næringsstoff. Større mengder proteiner lagres ikke som fett i kroppen, fordi dette har andre funksjoner. Umettet fett lagres heller ikke i noen særlig grad. Derfor tror vi ikke på kalorimodellen i noen særlig grad her inne. :)

Hyper sa for siden:

Fant denne jeg...om den er interessant for noen...

Hvordan foregår egentlig fettforbrenningen ?
De fleste har ingen aning om hvordan fettforbrenningen virkelig fungerer. De har kanskje en vag forestilling omkring det, men kjenner neppe til detaljene. Fettet er lagret i dine fettceller, som blant annet finnes mellom huden og musklene, en fettreserve som kalles underhudsfett. Fettet finnes derfor rundt hele kroppen, men du kan også lagre det omkring organene. Det er lagret fett omkring organene som gir deg "ølmage" mens underhudsfettet er det som er ansvaret for "love handles" (bilringene). Forbrenningen av fett skjer i mange av kroppens celler, men musklene og visse organer er de som står for størst andel av fettforbrenningen. Fettcellene i seg forbruker dog ingen nevneverdig mengder fett. Fettet lagres på en plass (fettcellene) og forbrennes på en annen (musklene og organene). Frisettingen av fett er derfor en av de viktigste stegene for fettforbrenning. Det er dog bare første steget på en komplisert prosess. Når fettet er frigjort, i form av frie fettsyrer, transporteres disse med blodet til eksempelvis en muskel. Fettet tas opp til muskelen passivt, det vil si, uten hjelp. Det innebærer at de frie fettsyrene tas opp i like stor utstrekning som de finns i blodet. Om kroppen vil brenne ordentlig med fett, frigjør den derfor mye fett som frie fettsyrer. Jo mer av disse det finnes, desto mer kan vi ta opp til musklene og forbrenne. I diverse teorier gjør det seg gjeldene at det finnes ett aktivt opptak av fett fra blodet til muskelen, men uansett hva som er korrekt, spiller mengden frie fettsyrer i blodet en viktig rolle for potensialet for og forbrenne fett.

Bulldog sa for siden:

Også jeg som trodde det kom av øl... ;)

Det var en interessant artikkel, men jeg vet ikke om jeg ble særlig klokere...

Hyper sa for siden:

Hmm..Nei, det var det da..

Ble jo nevt oppi her, at fett hjelper kroppen å forbrenne fett...

Altså, spiser man mer fett, bruker kroppen det fettet man inntar til å forbrenne mer fett-også det som er lagret...
Tror jeg.....

Tja..
Noen som kan forklare dette enkelt tro??

eriksen sa for siden:

Det har vært kjent i over 50 år at hvis man over lang tid ligger på et kaloriunderskudd, tilpasser kroppens forbrenning seg etter inntaket. Så etter måneder med lavere kcal-inntak, vil forbrenningen reduseres merkbart. Forbrenningen kan reduseres til 40 % etter et halvt år med en halvering av kcal-inntaket f.eks.

Når man så begynner å spise nok kalorier igjen, vil forbrenningen umiddelbart gå tilbake til normale verdier. Så din erfaring er det ikke noe magisk ved.

Takker for svar så langt! Jeg tror jeg begynner å få et bilde her.
Jeg må nok forresten være ekstra obs på å få i meg fett, ettersom jeg ikke spiser kjøtt fra dyr, men fisk. Kan fort bli lei av laks... Så for meg føles det mye, ettersom majoriteten av fettet nødvendigvis ikke kommer fra maten sånn den er alene.
I tillegg ligger jeg ganske lavt på karbene (20-40 om dagen, etter fem måneder på Atkins)
Jeg må uansett si at hvordan det enn funker, så føles det på kanten til magisk!

He, ja. Jeg skjønte noe av det som ble sagt der, men som jeg også sa i nevnte tråd, så gikk den diskujonen på et nivå jeg bare kan drømme om å strekke meg etter med det første:)

Da ligger jeg vel bra an, ettersom jeg ikke har noen av plagene som du, og også Hyper nevner! Men må ikke fettet bli (omgjøres/produsere??) ketoner -dersom det er ketoner som er brennstoffet sånn jeg har forståt?Akkurat som karbohydrater må bli til glukose før det kan brukes som energi? Jeg er fortsatt litt på ustø grunn når det gjelder en del av dette, men jeg vil gjerne vite mest mulig! De ketonene som går ut gjennom urin og ånde, er det da ubrukt energi, eller? ...

Det med at fett tar med seg fett høres av en eller annen grunn logisk ut. At det fester seg til hverandre som ...molekyler kan man si?? Det er også hva jeg mener å ha lest et sted, men som ligger litt i tåkedalen i mitt hode. Men det spørs om slanke mennesker med en god forbrenning rekker å lagre noe overflødig fett, så de får brukt det som energi, med mindre de har et lavt karbohydratforbruk? Nå bare funderer jeg her, men det virker i alle fall logisk for meg....

Når det kommer til kalorier, så må jeg si at den logikken jeg har blitt servert i alle år, skolelæra, har mista mye av sin gyldighet etter at jeg oppdaget ideen om lavkarbo. Så jeg tror jeg unngår å kommentere noe som helst av det. Har på følelsen av kalorier oppfører seg så forskjellig i forhold til kilde, og at tanken om energi da bare blir interessant isolert sett i denne sammenhengen. Det kan jo verken oppstå eller forsvinne.

Håper ikke dette ble for tåkete. Måtte bare "tenke litt høyt" her, for å se om jeg begynner å forstå noe.

Likte godt forklaringene du ga, Frøy. Jeg tror det ligger en del sannheter der, og det virker meget logisk!

Må altså nevne at jeg er svært kunnskapstørst, men ikke den største teoretikeren eller logikeren! (Kunstnernykker:rolleyes:?!?!) Så det blir gjerne sånn at jeg må be om å få det inn med den gode gamle teskjea!

Havregryn sa for siden:

Utdrag fra noen artikler:

Ikke helt etter atkins teorier men prossesene kan man kanskje forstå og sette litt i sammenheng med spørsmålet som ble stillt.

Leveres rolle for fettforbrenning
Leveren er det mest energikrevende organet du bærer på, bortsett fra musklene. Derfor er den også viktig for fettforbrenning, og vektkontroll. I hvile er leveren det mest fettforbrennende organet og det ville være synd og ikke utnytte denne kapasiteten. En av de faktorer som påvirker leverens forbrenning mest, er alkohol. Om du har alkohol i blodet velger nemlig dette organet og bruke det som brensel i stede for fett. Uansett om alkoholen i seg selv ikke omvandles til fett i noen større utstrekning, kommer den til og stenge av fettforbrenningen så lenge den finnes i blodet. Vær oppmerksom på dette og ikke drikk for mye alkohol hvis du vil holde fettforbrenningen i gang. Ett til to glass vin ett par dager i uken er en passe dose, ettersom vinen, spesielt rødvinen, har mange beskyttende egenskaper. Det har vist seg og motvirke både hjertesykdommer og kreft, derfor er det synd og utelukke rødvinen helt i kostholdet. En annet viktig aspekt når det gjelder leveren og fettforbrenning, er at dette organet kan fyre for kråkene. Det betyr at leveren brenner fett, og at varme produseres. Andre emner kan også brukes i denne forbrenningen, men det er ofte fett som forbrukes. Denne prosessen kalles termogenes, og ettersom bare varme skapes, er det en viktig prosess for deg som vil holde deg i form. Det finnes visse kosttilskudd som er laget for og forhøye varmeproduksjonen i leveren, men en stor mengde frie fettsyrer i blodet kommer til og gjøre det.

Øvrige organer
Hjernen kan, under normale omstendigheter, ikke bruke fett som brensel. Det eneste brenselet som den aksepterer er glukos, hvilket er det samme som blodsukker. Energiforbrukningen i dette organet er faktisk så stor at det forbruker ca 120-130 gram karbohydrater per dag. Om du ikke spiser tilstrekkelig med karbohydrater kommer kroppen til å bli tvunget til og finne et alternativt brensel, og det kommer imidlertid fra fettet. Det gjørs nemlig om til ketonlegemer, som hjernen aksepterer, uansett om det ikke er like bra brensel som glukosen. Ketogener skapes, som sagt, ved et lavt karbohydratinntak og om du sulter. Til og med andre organer, som for eksempel nyrene.
Musklenes rolle for fettforbrenning
Musklene gir fantastiske muligheter til effektivt å forbrenne fett. Det er i musklene fettforbrenningen skjer når du trener. Regelmessig mosjon aktiverer musklene og kommer til og gi en meget effektiv fettforbrenning. Du kan dog påvirke musklenes fettforbrennende egenskaper med hvordan du trener og spiser. En kondisjonstrent muskel har dessuten en bedre mulighet til og utnytte fettet som brensel, enn en utrenet muskel. Til og med styrketrening er bra om du er ute etter fettforbrenning. Styrketreningen kommer nemlig til og øke din muskelmasse, og musklene er en såkalt aktiv kroppsmasse, som konstant krever energi. En økt muskelmasse kommer derfor til og gi en større energiforbrukning, og fettforbrenning, under hele døgnet. Dessuten øker styrketreningen din basale energiforbruking, hvilket gjør at det blir lettere og holde formen.
Kondisjonens betydning for fettforbrenningen
Jo bedre kondisjon du har, desto høyere fettforbrenning har du også. Dette faktum gjelder også i hvile, hvilket betyr at en god kondisjon er meget bra våpen mot overvekt. To, tilsynelatende likverdige individer, kan ha store forskjeller når det gjelder å forbrenne fett, beroende på hvor bra kondisjon de har. Det beror delvis på ett enzym, som har som oppgave og suge opp fettet fra blodet inn i dine celler. Det heter LPL, som står for lipoprotein lipase, og det finnes både i fettcellene og i musklene. En veltrent person har mye mer LPL i musklene enn i fettvevet, hvilket gjør at det går mer fett til forbrenning enn til lagring. En bra kondisjon innebærer at du har en bra oksygentilførsel til dine muskler. Ettersom oksygen er en nødvendighet for fettforbrenningen kommer denne gode oksygensettingen til og øke forbruket av fett som brensel. Desto dårligere oksygensetting av musklene under trening, desto mer må du stole på muskelglykogenet som brensel, å desto dårligere fettforbrenning får du. Dessuten har en veltrent person flere mitokondrier, som ytterligere forhøyer fettforbrenningen.
(v/Fredrik Paulun er en av Skandinavias mest kjente ernæringsforskere)

En annen artikkel(deler av den):

Fett forbrenner fett!
Den raskeste og mest effektive veien til mer energi og mindre kroppsfett er å starte prosessen ved å slå AV ”fettlagringsgenene” og slå PÅ ”fettforbrenningsgenene”.

-Det første opp oppnås ved å kutte ned på karbohydratene, og det andre ved å øke inntaket av de to essensielle fettsyrene: Omega 3 og Omega 6. Begge disse fettsyrene ”slår på” gener som omdanne fett til energi og varme, og ”slår av” gener som omdanner næringen til fett. Omega 3 er den mest effektive fettforbrenneren. Mettet og enumettet fett stimulerer ikke fettforbrenningen (med unntak av kokkosfett), men undertrykker den heller ikke, slik som karbohydrater gjør.
Start med å legge om kosten. Vær sjenerøs med inntaket av grønnsaker, spis mer godt fett og proteiner og kutt ned på forbruket av korn, pasta, ris og poteter. Jeg har lest at Udo Erasmus anbefaler å øke til 15 ml med essensielle fettsyrer pr 25 kg kroppsvekt. (dvs 6 ss hvis du veier 75 kg)
Omega 3 og 6 kan ikke overdoseres når de er i balanse med hverandre. Leveren din sier ifra når du får for mye fett; da blir du kvalm og får ”fettholdig avføring”.
Bivirkninger ?
Bivirkninger kan oppstå som følge av avgiftningsreaksjoner, f.eks ved at de essesielle fettsyrene dreper Candida (sopp) i tarmen eller renser ut urenheter gjennom huden. Symptomene kan være hodepine, uvelhet og lettere utslett/kløe i huden. Men dette er et tegn på at kroppen avgiftes. Husk å drikk masse vann, og ev. juster ned dosene en stund før du trapper opp igjen.
(iform.no v/Pia Marlen Johnsen)

Huldr sa for siden:

Dette var kjempebra, Havregryn! :)

Havregryn sa for siden:

med det samme jeg er i gang så fant jeg dette svaret(på omtrent samme spørsmål)
(forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=618)

Wow..morsomt med klipp& lim gitt

Hai Havregryn! Takk for gode klipp- og limingser;)
Jeg likte særlig de to siste. Ser ut som om jeg sakte men sikkert bryter koden her!

Havregryn sa for siden:

you are so very much welcome :D

Bulldog sa for siden:

Kalte du meg nettopp en varmeovn?!!?? :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.