...når vi ikke har mye penger å bruke. :( Jeg har så lyst på en bil som er mindre enn 10 år. Og egentlig trenger vi ikke stasjonsvogn, eller ikke en stor stasjonsvogn. Jeg har lyst til å sitte litt høyt med god oversikt. Jeg har forelsket meg i Renault Scenic. Da må vi ut med rundt 50 000 for en brukt bil rundt 10 år gammel. Og bare omregistreringen koster 6000 i tillegg!!!
Så leter vi etter en liten stasjonsvogn, som Polo eller Astra. Eller en stor småbil. Det vi finner har mye feil, eller så er de for små, eller har ikke dører til baksetet. :( :( Etter å ha vippet fram forsetet i snart 4 år for å sette inn unger, så er dører til baksetet nødvendig!!!
Eller så mangler de krok, eller det er rust igjennom selv om de er bare 10 år gamle.
Så kom vi over en sen 1994 Nissan Prairie. Den har alle servicer, er tectylbehandlet og råsterk motor. Den er kjempestor inni, men ikke så lang som en VW Passat. Vi må ha plass i en liten oppkjørsel og liten garasje. Og det går.
Et bra kjøp, men jeg liker ikke utseendet....:confused: Hva fanden gjør man? Denne bilen er billig, tatt godt vare på, og vi har penger til overs etter å ha kjøpt den. Omregistrering blir bare 1500. Vi bare må kjøpe den...
Vet ikke om de hadde funnet opp SUV i 1994?:confused: Men jeg har fått sansen for biler der en sitter høyt. Med tradisjonell stasjonsvogn er det et kjempelangt panser. Jeg føler at over 1 meter av panseret er ute i veien før jeg får sikt til begge sider. Hekker, ugress, gjerder og parkerte biler. Et sant mareritt. Denne bilen har panser som går skrått ned, ikke rett fram.Og en sitter kansje 30 cm høyere enn i en vanlig bil.
Det er så vanskelig å finne en bil som både er liten og billig i daglig drift, og stor nok for ferie. I år tar jeg og et barn fly til sørlandet, for den bilen vi har nå har ikke plass til to voksne, to barn og bagasje.
Om noen år tenker vi å kjøpe campingvogn, og da må vi ha krok og stor nok motor. Huff, det er ikke så miljøvennlig å ha en bil til daglig bruk og en bil til ferie heller. Det er ganske miljøvennlig å ha bil lenge tror jeg, vi bytter ikke annet hvert år.
Det ender opp med en bil uansett, for den vi kjører i dag er over 20 år og utslitt, gjennomrusten, upraktisk og for liten.
Slik jeg ser det, saa er en bil et hjelpemiddel for aa komme seg fra punkt A til punkt B, og da er faktisk ikke utseende det viktigste. Jeg har ogsaa sett litt paa biler i det siste, og det jeg synes er viktigst er sikkerhet. Jeg vil gjerne ha airbagger, ABS bremser og jeg vil ha en bil som er godt tatt vare paa av tidligere eier.
Vi kjøpte en stasjonsvogn, Opel Astra (1996, tror jeg den der) for 2 år siden. Betalte 35.000,-. Måtte ut med 10.000,- kroner i reparasjoner på sist EU-kontroll da, men ellers er det et godt kjøp, og jeg elsker all den fantastisk gode plassen vi har i den. :D
Da er det gjort. Alle broer brent. Det er en lignende bil som dette, men selgeren hadde slettet annonsen allerede. Dette er en varebil. Vi har 5 seter.
Gratulerer med "ny" bil :) haaper dere blir fornoeyd med kjoepet
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.