< Tilbake til oversikten

Vaniljeis-fromage!

Siss1 sa for siden:

Hei!:D Til dere alle og spesielt til dere som syns det er vanskelig å lage is for hånd (som bare får iskrystaller), hva med en deilig, iskald fromage i stedet? Lag vaniljeis som vanlig, altså feks,
3 eggeplommer
splenda 1-2 ss
vaniljeessens
3 dl fløte som vispes til krem.

Ta så 3 gelatinplater, løs dem opp i litt kokt vann og hell i is-røra mens du hele tiden rører. Hell over i porsjonsformer, eller en stor form, sett i fryseren til det er helt frossent, ta den ut, la stå og tine litt og spis!! Nydelig godt! Kan også fryses igjen!;)

Enid sa for siden:

Hm, denne skal jeg lage! Skal i et bryllup i august, og vil gjerne ta med noe jeg kan spise. Denne med friske bær er sikkert en vinner!
Har du prøvd å lage den dagen før? Holder den seg i kjøleskap, eller er den avhengig av å spises nesten frossen?

Siss1 sa for siden:

Hei. Det hørtes kjempegodt ut med friske bær til, takk for tipset...:!!Denne kan stå i fryseren maaange dager før den spises. Har ikke prøvd å bare ha den i kjøleskap, men tror det funker greit. Burde jo det pga gelatinen.... Jeg har helt røra over mandelbunn og den har stått ute på bordet et par timer uten at det har gjort noe, den er bare ikke kald lenger men romtemperet...og smaker veldig godt da også! Kan også blande inn opphakka sjokolade.....
Masse lykke til i bryllup, de fleste lokaler har gjerne en fryser du kan putte den i og bare ta ut rett før servering...

Siss1 sa for siden:

Ps. Du burde lage den dagen før og bare la den stå i fryseren over natta....

Enid sa for siden:

Takk for kjapt og utfyllende svar! Skal lage den kvelden før, ja, det er planen. Gleder meg jeg nå :)

Smula sa for siden:

Men... hvor kommer osten inn i bildet??
Eller... er det fromasj vi snakker om? :confused:

Siss1 sa for siden:

Hei!:p
Nei, det er ikke fromage i den forstand, men konsistensen er lik..... Det er jo egentlig vaniljeis, men pga gelatinen smelter den ikke når den står ute..... Den blir jo ikke like kompakt og fast som en oste-fromage, men jeg visste ikke helt hva jeg skulle kalle det....:rolleyes: !

Smula sa for siden:

Aha skjønner.... jeg tror jeg tenkte fransk for ost og ble litt forvirra.
Skjønte ikke hvordan du fikk til å lage ost av det der!
Det hadde jo vært genialt hvis det gikk.

Hyper sa for siden:

Da har jeg prøvd meg på denne...Hadde i litt confecta kakao pulver jeg...Så får vi se hva det blir til..
Brukte gelatinpulver-og ikke plater....

Spennende dette!

Siss1 sa for siden:

Så spennende!! Regner med du deler opplevelsen med oss.....håper det faller i smak, da! Dette er samme fremgangsmåte når jeg lager Daim-iskake med nøttebunn (til resten av familien som er tynne!!!) men da er det jo selvfølgelig sukker i.....Den blir jo ikke 100% samme søte smaken, men glir ned på høykant av alle i familien allikevel...! Gelatinpulver har jeg ingen erfaring med...Er det lettere å bruke det eller?

Hyper sa for siden:

Jeg bruker alltid det når jeg lager gele iallefall..
Står blandingsforhold på posen..
Slipper å smelte plater i kokende vann osv...Dette pulveret løser seg opp med èn gang....;)

Siss1 sa for siden:

:D Så flott! Da kjøper jeg det heretter...jo enklere jo bedre! For det skal jo sies; det tar litt ekstra tid syns jeg, å spise lavkarbo-måltider. Å lage to brødskiver er jo mye enklere, men man blir vant til det og blir ganske god på å forberede og planlegge.....Nå har jeg vært og trent og hatt en hard aerobic/step-time så nå skal jeg unne meg to knekkebrød (fiber-plus, 5 g karbo pr skive) med ost og skinke..!!:rolleyes:

Hyper sa for siden:

Jeg synes faktisk det er moro å lage mat jeg..Det synes jeg ikke føre ketolyse..

Enig i at det tar litt mer tid, men det gjelder nok bare å planlegge litt bedre..
Og jøss, så mye det finnes som vi faktisk KAN spise!!..
Det hadde jeg aldri trodd om noen hadde fortalt meg det!!..:):)...

Er strålende fornøyd jeg!!....

Men seff...greit å gjøre ting lettest mulig, om det går an:)

Siss1 sa for siden:

Joda, det er gøy å lage mat, det har jeg alltid syntes. Men jeg er hjemmeværende (og det er en myte at vi har masse tid!!!!!) med to barn, og jeg syns til tider jeg står fryktelig mye på kjøkkenet!! Jeg er veldig glad i kyllingsalat f.eks, og kyllingen skal først deles, rives opp, jeg steker bitene litt også med litt krydder, så da må jeg jo også vaske stekepanne og komfyr etter meg, skjære opp ting å ha i salaten o.l...... Jeg klager ikke altså, bare påpeker at jeg syns ting tar litt tid, og det blir mye mer oppvask syns jeg.... Jeg spiser også en del omelett og det er enkelt å lage, men litt styr det også.....Hvis noen har noen gode, lettvinte frokost- og lunsjtips, så tar jeg gjerne imot!:D

Distrea sa for siden:

Er Isen din ferdig Hyper? :p
Ble fasinert av gelatin pluver. DET har jeg ikek fått med meg at finnes.
GENIALT.... Skal anskaffes:)

nettih sa for siden:

nysgjerrig jeg også.....;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.