Hei,
jeg snakket med en dame i går som hadde morbus chron. Hun fortalte at hun skulle begynne på Atkins. Vi var begge enige i at hun burde gå til legen å undersøke om dette var noe for henne. Kanskje spesiellt pga. hennes sykdom.
Disse sykdommene er autoimmunsykdommer. Og da tenker jeg at ved å øke immunforsvaret, slik man gjør når man er på lavkarbokost, så kan sykdommen forværre seg. Kontra å holde seg til denne såkalte "sunne bondekosten".
Jeg trodde ikke det var sånn at man "øker immunforsvaret" ukritisk på lavkarbo. Det er nok ikke helt sånn det fungerer. Effekten av lavkarbo på denne type tarmsykdommer merkes ofte ganske fort og er mye større enn effekten man oppnår ved bruk av medisiner. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å anbefale Atkin's til en med Crohn's. Det er mange leger som er pro-lavkarbo for crohns-pasienter.
Boken har jeg allerede lest, men tydeligvis ikke fått med meg innholdet. Men da er det jo greit, da er det bare å kjøre på med lavkarbo ved denne typen lidelser. :)
Jeg har en kamerat med Ulcerøs Colitt. Han hadde store problemer og måtte løpe på toalettet i alle slags situasjoner. Han har gått på et lavkarbo kosthold lenge nå og har ikke hatt symptomer på flere år. Samtidig så er det visst slik at UC kan være uten symptomer lenge, så man vet vel ikke? :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.