Legg kyllingfiletene i ildfast form. Stek på 225 grader i ca. 30 min. Mens det steker:
Finhakket løk, hvitløk, chili/pepper og currypasta freses blankt i gryte. Hell over kokosmelken og la putre en stund. Finhakk sitrongress, skjær soppen i tynne skiver, sukkerertene i to/tre, brokkolien i "bitesize" buketter, cherrytmatene i to, riv skallet av limen, press ut saften og ha alt oppi gryten. La putre på svak varme.
Rett før servering skjære kyllingfiletene i middels tykke skriver på tvers og has oppi gryten. Ha oppi hakket koriander, spar litt til å trø på toppen før servering. Smak til med salt og pepper. Bland godt og la trekke ca. 5 min.
Server i dype tallerker. Gjerne med brød eller ris til de som liker/spiser det. Det er misnt like godt uten !
Den er noe fornorsket vil jeg tro..... også kommer det visst an på hvor i Thailand du får den hvor mye grønnsaker det er. Det sies den er veldig forskjellig fra nord til sør. Akkurat som fiskesuppa i Norge ! :) Men tviler vel på at cherrytomater akkurat er originalt ! Neste gang skal jeg ha kaffir blader oppi. Så de hadde det i butikken. Har lest et sted at revet ingefær er godt i også, men da blir det litt sterkere. Dette var passe styrke for svigers og de fleste norske ganer.
....godt er det uansett. Det var ambisiøst å servere denne til svigers uten å ha laget det før og smakt det selv. Men hun forsynte seg to ganger. Må legge til at soppen fikk en helt spesiell søt smak. VEEEEEELDIG godt !
Å! Jeg elsker denne suppa! Eller vegetarversjonen da, Tom Kah. (Som er den samme bare uten kylling:))
Har pleid å kjøpe den på boks på en sjappe ved Trondheimsveien på Grünerløkka. Den er så sterk at øynene renner over, men akk så god! Har hatt god nytte av den når jeg har vært forkjøla og pottetett:D
Takk snille Nille! Elsker denne suppa, gleder meg til å prøve!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.