< Tilbake til oversikten

Tom Kha Gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Nille sa for siden:

Denne oppskriften fikk jeg av en kollega - det er visst en vandreoppskrift og jeg vet ikke opphavet. Men god var den !

4 porsjoner:

1 pk 750 gr kyllingfileter
150 gram champinions
150 gram sukkererter
150 - 200 gram brokkoli
150 - 200 gram cherrytomater
1 middels løk
2 fedd hvitløk
1 lime
1 ts grønn currypasta (thai)
1 stilk sittrongress
1 ts finhakket rød chili eller en hel rød pepper
2 bokser kokosmelk
1 pk hakket frisk koriander (krydderurt pose) ca. 2-3 ss ferdig hakket

Legg kyllingfiletene i ildfast form. Stek på 225 grader i ca. 30 min. Mens det steker:

Finhakket løk, hvitløk, chili/pepper og currypasta freses blankt i gryte. Hell over kokosmelken og la putre en stund. Finhakk sitrongress, skjær soppen i tynne skiver, sukkerertene i to/tre, brokkolien i "bitesize" buketter, cherrytmatene i to, riv skallet av limen, press ut saften og ha alt oppi gryten. La putre på svak varme.

Rett før servering skjære kyllingfiletene i middels tykke skriver på tvers og has oppi gryten. Ha oppi hakket koriander, spar litt til å trø på toppen før servering. Smak til med salt og pepper. Bland godt og la trekke ca. 5 min.

Server i dype tallerker. Gjerne med brød eller ris til de som liker/spiser det. Det er misnt like godt uten !

Titti sa for siden:

Hørtes digg ut :sikle:

Huldr sa for siden:

Tom Kha Gai er veldig godt :sikle: Ser ut som det er en del "ekstra" i denne (grønnsakene) - blir sikkert et mer helt måltid da!

Nille sa for siden:

Den er noe fornorsket vil jeg tro..... også kommer det visst an på hvor i Thailand du får den hvor mye grønnsaker det er. Det sies den er veldig forskjellig fra nord til sør. Akkurat som fiskesuppa i Norge ! :) Men tviler vel på at cherrytomater akkurat er originalt ! Neste gang skal jeg ha kaffir blader oppi. Så de hadde det i butikken. Har lest et sted at revet ingefær er godt i også, men da blir det litt sterkere. Dette var passe styrke for svigers og de fleste norske ganer.

....godt er det uansett. Det var ambisiøst å servere denne til svigers uten å ha laget det før og smakt det selv. Men hun forsynte seg to ganger. Må legge til at soppen fikk en helt spesiell søt smak. VEEEEEELDIG godt !

Om noen har variasjoner tas det gjerne i mot.

Siljevanilje sa for siden:

denne er best i thailand, men blir kanskje litt dyrt å fly ned dit kun for å spise denne suppa. hehe

da er the next best thing å lage den selv :D
det så veldig godt ut, Nille :D

Photobscura sa for siden:

Å! Jeg elsker denne suppa! Eller vegetarversjonen da, Tom Kah. (Som er den samme bare uten kylling:))

Har pleid å kjøpe den på boks på en sjappe ved Trondheimsveien på Grünerløkka. Den er så sterk at øynene renner over, men akk så god! Har hatt god nytte av den når jeg har vært forkjøla og pottetett:D

Grethe B sa for siden:

Åh... denne hørtes himmelsk ut! Oppskrifta er notert og skal testes ved snareste anledning! Takk for at Du deler Nille!:)

Enid sa for siden:

Takk snille Nille! Elsker denne suppa, gleder meg til å prøve!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.