< Tilbake til oversikten

Spaniahjelp og Nicotinpreparater

nanban sa for siden:

Hei.
Jeg bor i spania nå, og trenger litt hjelp. Har kjøpt web-kurset, men venter på at noen tar med vitaminer og boka fra norge senere i sommer. Selv om dette er plassen å bo for lavkarbo, er det endel som er vanskelig også; Ganske mange varer her er ikke merket... Creme Fraiche? Kan jeg ha det? Den rømmen de har her er ikke som hjemme, så jeg vil heller ha creme fraiche. Det er noen varer som er merket, men jeg forstår ikke helt; det står gram karbo, og i de to neste "underpunktene" spesifisert sukker og stivelse før neste hovedpunkt fett.. Betyr det at jeg skal trekke fra sukker og stivelse for å komme til karboinnhold, eller hva, blir litt svimmel:) Egg; jeg elsker egg, og har alltid brukt mye av det, men her har jeg prøvd alle butikkene, også de store kjedene, og det ender med at vi må kaste to-tredjedeler av alle eggene, for det er blodflekker og merker i de..Så vi har kuttet ut å kjøpe egg hjemme. Da blir det omelett osv. fra restaurant.. Litt kjipt da, når man endelig faktisk er på en kur hvor man kan fråtse i egg og bacon:(
Og jeg forstår ikke hvorfor vi kan drikke vin?? Har jo alltid hørt at "et glass vin blir du like feit av som en stor pose potetgull osv.." Kan noen forklare? Trodde det var masse sukker i rødvin jeg.
Oliven og avocado ok? Hva slags nøtter og hvor mye ca?
Og én viktig ting til: Har sluttet å røyke i en md. nå. (Hurra), men da spiser jeg nicotinell sugetabletter og nicotintyggis HELE tiden. Det er ikke noe alternativ for meg å kutte ut dette. Men de inneholder: sorbitolum, saccarinum, xylitol, mannitol og aspartam... (Vet arpartam ikke er bra, men det er visst bare sugetablettene, så da kan jeg heller ta tyggis.) Noen som vet noe om de andre stoffene der krasjer med ketolysekuren?? Takk for all hjelp!!

nanban sa for siden:

Det hadde vært veldig fint om noen kunne hjelpe meg litt på vei med noen av spørsmålene mine:)

Fridolina sa for siden:

Det er vanskligt å forklare,når du ikke lest boken..Men ettersom produkterna er forskjellige i spania,så må du tenke på å lese på alla forpakkninger hvor mye karbohydrater de inneholder (nettokarbohydrater alltså..inget førutom sukkeralkoholer ska trekkes fra..de undergrupperna forteller bare vilka typer av karbohydrater det inneholder, noe du ikke trenger bry dig om i første rekke..)Fibrer er oftest alrede trekkt fra.
Det finns også en tabell på første sidan av dette forum, som forteller dig om hvor mye karbohydrater f. eks grønnsaker inneholder.
[color=red][/color]
Det viktigeste er alltså mengden karbohydrater du får i dig per dag(15-20 på ketolyse). Den norske creme fresch er ok å spise, men du må nesten læse på den spanske varianter,og regne in de karbohydraterna i din daglige mengde..
Nikotintyggisen kan jag ikke svare dig på.

Huldr sa for siden:

Det er ikke noe særlig sukker i rødvin, for sukkeret er omdannet til alkohol ;). Men alkohol kan også stoppe vekttapet, så det er ikke lurt å overdrive.

Bare lurer: tror du ikke restaurantene bruker de samme eggene som dere kjøper ...? Tror ikke blodflekker er farlig, ihvertfall ikke når eggene varmebehandles.

tech sa for siden:

Man kan drikke vin, men det inneholder litt karbohydrat, så det må telles med! Husk også at man tåler halvparten av det man normalt tåler i ketose, og at forbrenningen din vil ta alkoholen først, så jo mer du drikker jo lengre tar det før alkoholen er ute og vekten din beveger seg igjen!
Så dette er ikke det man vil gjøre så mye av, selv drikker jeg nesten aldri alkohol.

nanban sa for siden:

Takk til dere.
Jeg fant ut av det med grønnsaker og nicotinpreparater ved å søke litt her inne på forumet. Creme Fraiche her i spania er ikke merket i det hele tatt, så jeg regner den som i norge. På fløte, ost, smør etc. står det alt fra 2.5 - 4 karber pr.100 gram. Er ikke det rart??
Ellers har jeg fra min husbond som er vant til ferske egg da han har vokst opp på gård, at man ikke skal bruke egg med flekker hverken av blod eller noe annet selv om de er ferske. Er jo uansett ikke særlig delikat for en eggoman å steke seg ett deilig speilegg med blod i da.. Så jeg spiser omelett på restaurant og psyker meg selv til ikke å tenke på det:)
Så imorgen setter jeg igang med ketolyse. Gikk på atkins 11 uker for to år siden og gikk ned ca. tolv kilo. -Men det var det vinglasset i ny og ne da:) Lykke til til meg og alle andre. Fortsatt god helg

tech sa for siden:

Jeg ville ikke levd et sted hvor man ikke fikk egg uten blodflekker :s
(Det gjør ikke noe om du tar et glass på Atkins heller, og på vedvarende vekttap er det faktisk lov såvidt jeg husker, jeg gjør det, sjeldent men.)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.