Jeg er en gutt på 17 år som er interessert i å sette sammen et superkosthold. Har lest mye om lavkarbo, og er mer og mer interessert i å prøve ut dette. Har en del spm i forbindelse med det.
Jeg har hørt om og lest om mange som opplever en lavkarbodiett med ketose som behagelig, sultfølelsen blir eliminert, mer våken i hodet++. Dette høres jo helt genialt ut, og gir i mine øyne også mening, iom. at blodsukkernivåer blir stabile etc. En annen ting er at det blir enklere å holde seg unna brød og liknende som inneholder gluten. Jeg har ikke cøliaki, men etter å ha lest mye om hvordan gluten og enkelte andre ting påvirker kroppen, kuttet jeg ut disse, og opplevde at pollenallergier og tretthet osv forsvant i løpet av kort tid. Deilig :) Jeg er også overbevist om at det har helsemessige fordeler på sikt (altså glutenfritt kosthold)
Jeg er imidlertid ikke ute etter å gå ned i vekt, snarere opp. Trener styrke tre ganger i uka, og vil gjerne bli sterkere.
Så spm. 1, vil det være mulig å bli sterkere/trene styrke/gå opp i vekt på en lavkarbodiett sett at man spiser nok fett og protein, evt med enkelte oppkarbingsdager?
2 - Leste nylig i et svar fra lommelegen (tror det er en tråd her om det) at ketose bør unngås av barn/tenåringer i vekst? Hvorfor det? Gjelder det meg?
1 - Ja, det er fullt mulig. Jeg har gode erfaringer med det. Anbefaler heller oppkarbingsmåltider fremfor oppkarbingsdager riktignok. Men dette med oppkarbing er et pes, så jeg slutta med det. Fungerer like greit uten for min del. Du trenger heller ikke spise store mengder mat. Muskelveksten øker ikke proporsjonalt med matinntaket. Det som er vesentlig er at riktig næring går på riktig plass i kroppen. :) Det gjør den på lavkarbo.
2 - Jeg skjønner ikke helt at det skal være en god grunn for dette. Jeg tror nok mest at det er for å være på den sikre siden.
Sultfølelsen forsvinner på ketose hos noen i begynnelsen, men den kommer tilbake etter litt.
Jeg vet ikke om ketose er egnet for de som vil gå opp i vekt, er det det? Og i tillegg er det vel slik at når man først begynner i ketose blir kroppen lettere utmattet og man skal helst ikke trene så hardt før den har vennet seg til endringen?
Jeg tror du bør satse på et kosthold med litt sunne karbohydrater, men uten ketose.
Ja, det er jeg enig i. Jeg ville ikke anbefalt de mest restriktive formene for lavkarbo. Det er bedre med en litt mer liberal form, sånn at du kan fokusere på å spise rene, naturlige og gode matvarer uten å bli sykelig opptatt av å telle karbohydratene. Kanskje noe ala Lutz (Bedre uten brød). Jeg vil også anbefale at du velger deg en kostholdsfilosofi som du følger mer eller mindre slavisk. I begynnelsen er det dumt å vingle mellom ulike kostholdsfilosofier og spise litt på måfå. Det er mange feller å tråkke i.
Jepp. Det er ganske tøft å trene den første tiden, hvertfall hard anaerob trening. Etter hvert går det veldig mye lettere, og uten egentlig å ha noe å sammenligne med (altså basert på ren magefølelse :) ), vil jeg hevde at det går bedre enn på et "normalt" kosthold. Jeg går ikke like fort "tom", jeg henter meg inn raskere, og jeg kan virkelig ikke klage på fremgangen. Det er mulig jeg hadde blitt mer eksplosiv og noe sterkere med mer karbohydrater i kosten, men jeg har ikke lyst til å sjekke ;)
Om dette også er sant for normalvektige vet jeg ikke, men jeg vil anta det.
Jeg ligger på rundt 50g karbo om dagen og trener tre - fire dager i uka. Sykler også en del.
Forresten, det med om man blir sterkere med karber, noen som har noe kunnskap eller erfaring om dette? Kunne vært interessert å vite, når jeg planlegger å begynne med styrketrening selv. :)
Ja, det kan også legges til. Det tar litt tid å bli vant til lavkarbo kombinert med trening. Jeg ville roa ned treninga litt den første måneden i alle fall, og så trappa opp. Ikke gi opp hvis du syns du blir litt daffere i førsten. Kroppen bruker tid på å venne seg til kostholdet.
Etter tre år på lavkarbo merker jeg ikke noe til dårligere prestasjoner akkurat. :) Jeg kan fortsatt ta håndstående pushups, med null karbo innabords. Mulig maksløft blir noe lavere, men det bryr jeg meg ikke noe om så lenge jeg ikke konkurrerer. Så lavkarbo kombinert med styrketrening fungerer helt fint.
Så jeg bør altså satse på et lavkarbo-kosthold men uten ketose? Er i grunn det jeg har drevet med de siste ukene, et par poteter, få brødskiver (2-3 små, glutenfritt), og mye kjøtt og egg + tran hver dag. Dvs lite karbohydrater, men ikke veldig lite, og ganske mye fett. Det har fungert greit, men vet ikke om det er optimalt å "gå på" karbohydrater når fettinntaket er såpass høyt.
jeg ville ikke ha direkte anbefalt deg ketose, siden du ikke skal ned i vekt, men du kan jo feks se litt på OE-prinsippene. anbefaler deg uansett boka "bedre uten brød" av Lutz og Allan. Ser ikke noe problemer med å ga på et lavkarbokosthold i tenårene jeg da... Jeg tror anbefalingen heller kommer av at man ikke ønsker at tenåringer skal slanke seg generelt pga faren for spiseforstyrrelser. Så lenge du spiser lavkarbo for at det er sunt og bra for kroppen din, så tviler jeg på at dette skal være noe problem :)
Takk for svar. Har lest mye om optimal ernæring, og det er jo helt klart interessant. Bestiller boka.
Er nok sant som du sier at advarslene kan være for å unngå at unge skal slanke seg unødvendig, og for å unngå for mye fokus på slanking osv. Jeg, på min side, er bare interessert å i finne et kosthold for best mulig helse. :)
Bare for å oppklare litt: Optimal Ernæring er kostholdsfilosofien etter Jan Kwasniewski. Boka heter Optimal Nutrition og kan kjøpes her: www.wgp.com.pl/index.php?id_j=en
Bedre Uten Brød av Lutz har ingenting med OE og gjøre, men ikke helt ulikt allikevel. Boka fås kjøpt i de fleste norske bokhandler.
Begge kostholdsfilosofiene er fornuftige og bør fungere greit for deg.
Angående det med å gå opp i vekt på lavkarbo, så kan jeg melde at samboeren min som alltid har vært fryktelig tynn, har gått opp i vekt etter at maten her i huset er etter lavkarbo-prinsippene. Han spiser noe høykarbo på jobb forsåvidt, men i det store og hele spiser han den samme maten som meg. Og han har ikke lagt på seg på en dårlig måte, men har jevnt over blitt mer "utfylt", altså mindre innhul for å si det sånn, og litt mer muskelmasse.
Barn med epilepsi blir gjerne satt på ketogene dietter for å minske anfall, så jeg kan ikke se at det skulle være mindre sunt for dem. Men heller til å tro at grunnen er som Jeef Micro sier!
sorry det var jeg som hadde missforstaatt litt der da :) har bare sett at folk har snakket om OE og Lutz i samme setning, og har egentlig bare lest boka til Lutz... Bra du oppklarte det :)
Noe av meningen med å spise naturlig, som vi lavkarbere sier;) er at kroppen vil finne sin riktige form! Lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.