< Tilbake til oversikten

Natron vs bakepulver ...

Siss1 sa for siden:

Hei!:confused:
Bakepulver inneholder ganske mye karbo, men har hørt at natron inneholder nesten ingenting...Noen som vet helt sikkert??
Jeg spiser en del rømme-vafler, syns de er nydelige.....men tenkte å prøve å lage med natron i stedet for å få ned karboantallet. Det står i oppskriften at hele røra inneholder 8,5-9 karber, men det kan ikke stemme for en boks rømme har jo 8,7 karber pluss fire egg som er 3-4 karber pluss søtning pluss bakepulver.....Så 8-9 karber stemmer ikke...
Takker for svar!:rolleyes:

tech sa for siden:

Jeg har aldri sett noe tall på hvor mye karbohydrater det er i bakepulver.. skulle vært nyttig å vite :o
Noen som vet?

Siss1 sa for siden:

Joda, det står inne på matvaretabellen her under diverse. Det er 37,8 g karbo pr 100 g i bakepulver, og det er jo litt!! Og jeg vet at Natron funker like bra når det er rømme i røra....Men husker ikke hvor jeg leste at det nesten ikke var karber i Natron, kan jo ta feil, derfor kjekt å vite om noen faktisk VET.....

Ullabulla sa for siden:

Jeg har en pakke amerikansk bakingsoda i skapet (som er det samme som natron) og det står 0 karbo. Så jeg regner med at natron ikke inneholder noen karbo.

Charmtassen sa for siden:

Oj! Hvilken type rømme bruker du da? Vanlig seterrømme har jo 1,6 karber pr. 100 gram. Anbefales! :)

tech sa for siden:

Neida, det er en utdatert/feil opplysning.. De inneholder 2,9kh.

Men uansett er det stor forskjell på 2,9 og 8,7 karber, da ;)

Viclin sa for siden:

8,7 er hele rømmeboksen. ;)

Takk for avklaringen! Kan umulig ha vært våken "så tidlig" på dagen :o Er så vant til å tenke "pr. 100 gram" hele tiden - får unnskylde meg med det! :D

Siss1 sa for siden:

Godt at dette nå er avklart..!!;) Seterrømme inneholder 2,9 pr 100 g og hele boksen er dag ca 8,7. Og ja, jeg er ganske sikker på at Natron ikke har karber i seg. Lagde vafler med natron i stedet for bakepulver i går og de ble knall! Oppskriften er bare super!!!:D Vaflene blir gode, lette å lage, henger flott sammen (akkurat som vanlige vafler) og man blir mett av 3 stk! Mine er ganske tynne og fine, omtrent som pannekaker...nam,nam....:p

Og hvilken oppskrift bruker du, da Siss1? Høres så gode ut når du skriver om dem :o Finnes den i oppskriftssamlingen her?
Hilsen vaffel-charmtassen :lol:

Siss1 sa for siden:

Jo det skal jeg si...det er en oppskrift jeg fant her inne, men endret den litt etter egne smak. De heter bare rømme-vafler.

Det er :
1 boks seterrømme
4 egg
80 gram smelta meierismør
søtning (f.eks 1 ss splenda)
10 dråper vaniljeessens
3 ts joahnneskjernebrødmel
2 ts natron
event. litt vann hvis du syns røra blir for tykk. (den skal være tykkere enn vanlig vaffelrøre altså)

Noen har også i litt kardemomme, det er smak og behag...La røra stå 3-4 minutter så den tykner. Stek uten smør på jernet. Ikke ta for mye røre på jernet for den brer seg godt utover...Jeg lager disse ofte og de blir alltid like vellykkede. Jeg får 10-12 vafler av denne røra. Lager som regel bare 3-4 stk og setter resten i kjøleskapet til dagen etter. Den holder seg noen dager, men hender jeg har i litt vann og rører den opp igjen.

Tusen takk for oppskriften! Det blir nok vafler i kveld ja! :D

Hamster59 sa for siden:

Prøvde denne oppskrifta idag, men røra ville bare ikke tykne. Putta oppi bakemix, men det hjalp heller ikke. Skal den bli litt sånn rennende, flytende? Nå er jbk-melet mitt litt gammelt, kan det være det som er årsaken? Men de smakte godt med smør og rørte bringebær (med sukrin).

Photobscura sa for siden:

Har aldri hørt at jbkm kan bli for gammelt, men røra bør stå litt for det tykner ikke umiddelbart.

Hamster59 sa for siden:

Hei. Nå har jeg funnet ut hvorfor jbk-melet ikke funka. Jeg brukte noe karob-pulver jeg hadde stående fra Fedon-perioden min i 2002. Problemet var nok ikke at det var for gammelt, men at det var feil type jbk-mel. Nå er riktig type kjøpt inn og skal prøve oppskrifta rømmevafler på nytt med bringebær til. :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.