< Tilbake til oversikten

Hva gjør dere for å overvinne søtbehovet?

Trolla sa for siden:

Jeg har nå holdt på i en uke med dette, og synes det går veldig bra. Jeg har aldrig noensinne hatt noe spesielt søtbehov, men nå melder den seg. Jeg fantaserer om sjokolade og drops etc. Sikkert bare fordi jeg ikek skal ha det. Men finnes det noe lavkarbo godteri som kan stilne søtbehovet når det melder seg?

Gerd sa for siden:

Hei

Det beste å gjøre er å ikke spise noe erstatningsgodteri. Prøv å holde deg unna kunstig søtningsstoff, det kan trigge søtbehovet.
Kromtabletter har for mange en god virkning mot søtbehov.
Da jeg hadde lyst på søtt, puttet jeg en ostebit i munn... :)

Nille sa for siden:

mange sier det hejelper å pusse tennene hver gang en har lyst på noe søtt. Om det ikke hjelper hver gang får en i allefall fine tenner :p

tech sa for siden:

Hvorfor skal ikke vi kunne kose oss en gang i blant selv om vi velger en lavkarbolivsstil da? :)
Nå er det vel individuelt, men jeg har ikke noe problem med å kose meg med en bar engang i uken (eller sjeldnere, det varierer).

Ja, det finnes litt lavkarbogodteri, blant annet så har Hjem-Is og Isbilen endel light-is og Atkins har barer som du finner i de fleste dagligvarebutikker.
Ferdigprodukter av slikt i Norge er det ikke så veldig mye av, men du kan eventuelt bestille fra utlandet.
Ellers er det mye snadder her inne som du kan lage under oppskrifter, for eks. hjemmelagd is!

Gerd sa for siden:

Nå var spørsmålet om å overvinne søtbehovet :)

tech sa for siden:

Det var dette jeg svarte på, det er ikke sikkert den løsningen fungerer for alle, men det gjør det for meg så jeg tenkte jeg skulle tipse om den. :)

Gerd sa for siden:

oki ;)

Photobscura sa for siden:

Jeg må si jeg synes det er litt urovekkende å at kos er synonymt med mat/godteri. Jeg må vel også tilføye at jeg koser meg med maten, men at den er mer enn det.

Jeg fikk bukt med søtsuget på en ukes tid, det er vel forskjellig for alle det der, men i stedet for å spise godteri gikk jeg ut og tok en kopp te/kaffe med en god venn/kjæresten min, leste en god bok, så en bra film. Ting som er kos uten å innebære at man putter noe i munnen. Vel så tilfredsstilende. Nå høres det kanskje ut som jeg foenkler problemet ditt, men i sannhet så er det bare du og du alene som bestemmer hva du putter i munnen din.
Jeg synes det er greit med litt kunstig søtning nå og da, men JEG vil i alle fall anbefale å vente med det inntil man har kustus på søtsuget.

Ellers er jeg enig med Gerd om det med en ostebit! Det er bare sunt! Ellers så finnes som nevnt kromtabletter som hjelper noen med å stoppe suget.

Er noen dager siden du startet tråden, så jeg håper du har funnet "din vei" i mellomtiden;)

Summer sa for siden:

Ofte når jeg blir søtsyk, så er jeg tørst og drikker meg et stort glass vann. Andre ganger jeg trenger sjokolade, så er det for å døyve noen følelser, eller takle indre stress. Da hjelper det noen ganger å hvile litt og kjenne på følelsene og la dem passere, eller sitte meg ned og skrive det ut av meg.

MÅ jeg ha noe å knaske på, så fungerer grønnsaker like bra som alt annet tull.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.