6 syrlige epler
3/4 dl fruktose(eller annet søtningsmiddel)
3/4 dl vann
2 ts kanel
Saften av 1/2 siron
Skrell eplene og fjern kjernehus. Del dem i 4-6 båter.Kok alt sakte til eplene er myke, men ikke bløte. Hell eplene over i en sil og la renne av. Avkjøl litt.
Deigen:
100gr romtemperert smør
1 dl fruktose (eller...)
100 gr malte nøtter..mandler, hasselnøtter, valnøtter eller blanding..valgfritt.
2 egg
Saften av en halv sitron
Mal nøtter. Rør smør og sukker hvitt og luftig. Tilsett eggeplommene, en om gangen, nøttene og sitronsaften. Stivpisk eggehvittene og vend dem inn i røren.
Legg de avrente eplene i en ildfast form. Til kake brukes en form som er ca 24 cm i diameter, til dessert kan det brukes en som litt mindre (blir da litt høyere i fasong, men ikke nødvendig- valgfritt)
Fordel røren over, smøres utover. Den vil under steking renne litt nedi og noe blir liggende som et lokk. (Epler med lokk)
Stekes i ca 15-20 min på ca 180-200 grader..Når fargen er fin er den ferdig.
Serveres enten med is, pisket krem eller vaniljekrem....
Kan settes i ovnen når en setter seg til å spise hovedretten, akkurat ferdig til dessert:)
Jeg vet ikke jeg Lise...Du må gjerne steke den på lavere temp feks 140/160...men hvor varm blir kaken inni da? Og dette er vel ikke noe en spiser mengder av uansett... så alt er relativt..:D
..og tenkt på alle de gode antioksidantene da...kanel og eple... nam
Jeg pleier å si: Det er farligere å kjøre bil:cool:
Hihi, det var et godt motto! :)
Men altså; her i huset spier vi opp kaken til den er tom når den først er bakt... begrensninger finnes ikke når det gjelder slikt...:rodme: (det er jo lovlig kake jo...:p)
Kaken den blir varm inni, men det krevs jo lengre steketid.... sånn som når vi steker stek på svak varme... Men jeg har ikke prøvd med kake...
Er denne flat i utgangspunktet? (For da gjør det jo ikke noe å steke den lengre, for det eneste vi risikerer er vel at den blir flatere? :) )
Nei kaken blir ikke flat med mindre du har en vid form,kan med fordel være mindre enn 24 cm diameter.
Helst en ildfastform, for du kan ikke flytte kaken over på fat. Den er flytende inni.(Eplemasse) Du har eplefyllet i formen og heller røren over. Da siger røren inn i mellom eplemassen og litt oppå.
Jo mindre form jo høyere dessert/Kake...mest epler da :D
Lykke til...:klem:
Ja klart den blir varm :D men hvor varme blir nøttene når du steker på 150/160 grader til den såvidt er gjennomstekt? Er nøttene da 100-120-150 grader?
Lurer jeg på da... For det er ikke like varmt inni kaka som i ovnen hele tiden....
Nei, men det er jo ikke steken heller... Den er jo først ferdig når temperaturen inni har nådd (er det 70 grader?).
SÅ kunsten blir vel å .... *tenke*.... legge til dobbel tid på halvert varme?
Hm... dette må testes ut.... :)
Ja det er denne Lise, men bruk en litt større "form" enn jeg hadde, for det var ikke hel porsjon jeg hadde med.
Jeg laget 1 1/2 porsjon og delte på to, den jeg hadde med og en litt mindre...den fikk sambo :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.