Jeg har en venninne som har kjøpt boka til Torkil, og jeg vet hun vegrer seg for å begynne. Vet at hun er inspirert av alt snakket mitt om lavkarbo, og jeg har så lyst å hjelpe henne i gang! Jeg sendte henne derfor en mail med mange gode middagsoppskrifter.
Problemet er frokost og lunch, sier hun - dårlig tid og lite fantasi.
Har dere noen gode oppskrifter/tips/løsninger som jeg kan slå i bordet med?
Jeg har jo ikke så mye peil på ketolyse.... Har lett litt rundt men fant mest middagsoppskrifter.
Så kom igjen, ketolyse-folk - hva spiser dere til frokost og lunch?
Takk, Luska. Fikk med meg Gerd sin frokostpannekake også. Flere forslag? Jeg er litt opptatt av at hun skal ha mange alternativ, slik blir det kanskje litt lettere å begynne :)
Takk skal du ha, Justina! Jeg sender henne fortløpende mailer for å oppmuntre og gjøre dagen lettere med tanke på hvilken mat hun skal spise...
Flere tips mottas med takk!!
,Jeg har to unger å fore om morgenen, så jeg veksler mellom å ha kokt egg, steikt egg med bacon, omelett, eller bare ziggy sine lapper som jeg lager dagen før. Kan også f.eks spise 50 g med søtmandler, for det er ikke mer enn 2.5 karber. Hvis en spiser de langsomt isteden for å hive de i seg, så metter det utrolig mye! Til lunsj har jeg ofte salat, og den kan jeg ha i 2 dager hehe.. Hvis en lager pizza av soyaproteiner, så kan en jo ha restene til lunsj eller noe sånt dagen derpå hehe.. Har litt dårlig fantasi sjøl, men merker at jeg ikke er like sugen på mat nå som jeg var før. Porsjonene er til og med blitt mindre. :rolleyes: :D
Hei
Jeg sverger til blandet salat med protein (fetaost, skinke, reker, laks, tunfisk egg etc.) med fett ( rømmedressing eller lavkarbo-ferdigdressing. til lunsj. Lages på 5 min om morgenen og holder seg fint til lunsj i kjøleskapet.
Vennlig Hilsen
Torkil :)
Samme oppskrift som Terkil her. Sånn ca.
Tar masse grønnsaker og kutter opp. Tomater, Salat, Agurk, Purre, Paprika.
Hiver på noe kjøtt. Ofte skinke fra boks.
Gulost er fint. Norwegia sin har 0 eller 1 karbs.
Så topper jeg det hele med rømme eller feta-ost (masse olje).
Min yndlingsfrokost eller lunsj er lapper/sveler som er laget med utgangspunkt i den vaffeloppskriften som står på ketolysemikspakken.
De forandringene jeg gjør er at jeg bytter ut den ene dl med miks med havregryn. Blir litt mere karber, men fortsatt lite, og smaken og konsistensen blir mye bedre. Og så har jeg i kardemommepulver i tillegg. Smaker godt med sukkerfritt blåbærsyltetøy eller bare meierismør og splenda. Hvis jeg har friske jordbær i hus, så er det jo ekstra stas med bær og pisket krem. Skal se om jeg finner et bilde, for de ser bra ut også!;)
Spiser det ikke så veldig ofte, siden det er enklest å lage omeletter i alle mulige variasjoner, men de er veldig greie når man får lyst på noe heeelt annet. :D
Endring: Har begynt å piske røren. Den blir fort stiv, og da tilsetter jeg 1 dl vann med 1 ts johannesdrødkjernemel. Litt annerledes konsistens. Tror jeg liker dem bedre slik.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.