< Tilbake til oversikten

Symaskin

Nille sa for siden:

Min gamle trofaste Singer symaskin sa takk for seg i dag....
Eller dvs., det var vel mer et pfssst og et pofffff og masse (hvit) røyk involvert. Den var over 30 år gammel, så det var kanskje ikke helt uventa !

MEN

nå må jeg kjøpe meg en ny. Trenger ikke noe avanserte greier egentlig. Holder med siksakk & vanlig rettsøm. Enkelt og greitt.

Kan noen anbefale en god maskin ?

Summer sa for siden:

Hvilke andre funksjoner som finnes og kan brukes på symaksiner da? Og hva kan de brukes til?

(Jeg er også på jakt etter en sy-maskin, og da kan det jo være greit å vite litt mer, slik at jeg ikke kjøper, går på kurs, og så må kjøpe ny liksom ...)

Nille sa for siden:

Knapphull, broderier etc. Moren min har en sånn skikkelig avansert med dataprogammer for alt mulig. Tror pinadø den kan sy helt sjøl ! Når jeg tenker meg om hadde det vært kjekt å ha sånn oppleggsfunksjon. Legge opp bukser sånn at det ikke syns noen søm fra utsiden.....

BiB sa for siden:

Hei!

Jeg har en Singer, husker ikke mod.nr/navn i farta. Men, den syr knapphull mm automatisk, legger knappen i holder på foten og vips er det ordnet. Det er utrolig kjekt. Symaskina er jeg svært fornøyd med, har venner som har Husquarna som plages, plages og plages. For mye elektronikk er heller ikke bra. Jeg hadde en gammel husquerna før, og den går fortsatt, snart 40 år gammel, men den har søstra mi nå. Jeg syr relativt mye, og det eneste jeg kunne ønsket annerledes, er mer fart på topp-farta.

mvh :)

ollienol sa for siden:

Hei jeg har en pfaff 1530(tror jg) og den er helt suveren. Ikke så veldig dyr vare den heller. Den har i tillegg til disse vanlige funksjonene noe som heter overtransportør, noe jeg synest er et must når en syr stoff med strech i.

Photobscura sa for siden:

Jeg har Husquarne og elsker den høyere enn mitt eget liV!!! (Nesten).
Og så lenge jeg har den til service hvert femte år, og smører den ca en gang i måneden, så er den tro mot meg, og syr om en klokke!
Den er sikkert også førti år gammel (arva den av farmor), men har allt funksjoner jeg trenger. Den er bedre eller minst like bra som hvilken som helst annen symaskin jeg noensinne har prøvd å sy med.

Jeg vil anbefale deg å gå til et sted hvor de selger, kjøper og reparerer symaskiner, og kjøpe en brukt en.
Etter mitt inntrykk så er de gamle virkelig eldst på dette området, pluss at du kan spare en del penger på det!
Ikke minst vet du at den er helrenovert!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.