< Tilbake til oversikten

Fått så mye motivasjon av dere, nå blir jeg med

karoks sa for siden:

Hei Hei Alle sammen

Først litt om meg selv. Er en sporty mann, som har trent både fotball og styrke hele sitt liv :) Har alltid slitt litt med vekta. Jojo slanking flere ganger. Er 178 høy, og veier vel i dag 103-104 kg, vært nede i 95 for et halvt år sien. Heldigvis har jeg trent så mye styrke opp igjennom åra at de fleste bommer med 10kg når de skal tippe vekta mi. Etter å lest meg opp på ketolysekuren må jeg bare si at dette virker spennende, og blitt utrolig motivert.

Min vekt i dag: 103-104 må få ny vekt, men har vært flink til å spise sunt.

Mitt 1 mål: 90 kg
Mitt 2 mål: 85 kg

Klarer jeg det så er jeg ekstremt fornøyd. Så takk for motivasjonen dere.

Har et par spørsmål bare. Ser at man gjerne skal spise egg og bacon til frokost, hvor mye egg og bacon har dere til fokost ? Mulig jeg bare er skeptisk, men egg og bacon trudde det var fy fy mat jeg. Har dere andre tips til meg på frokost fronten er jeg fornøyd :)

Klas

Aline sa for siden:

Egg og bacon med grønnsaker :ja: Mengden er vanskelig å si, men du skal spise til du er passe mett :)

Thorwald sa for siden:

Jeg personlig starter ofte dagen med fire speilegg, 100 gram bacon samt 100 gram løk. Men husk at jeg ikke er på ketolysekuren da, så det er mulig det er restriksjoner der? Forøvrig er det naturlig å være skeptisk til matvaner som man hele livet har blitt opplært til å tro er feil. Jeg for min del får altså bedre kolesterolverdier når jeg propper meg full av egg, flesk og kremfløte. Stikk motsatt av hva jeg tidligere hadde lært. Herlig... :)

Grethe B sa for siden:

Hei hei!
[color=#008080][/color]
Velkommen skal du være og gratulerer med fornuftig valg.
Anbefaler deg å sette deg grundig inn filosofien og dets "regler" ved å lese boka. Jeg synes oppskriftsforumet her inne er en kjærkommen side med tips og råd om man "står litt fast" i matveien.
[color=#008080][/color]
Ønsker Deg masse Lykke Til fremover!:)

Eilan sa for siden:

Hei hei karoks, velkommen og lykke til! Riktig det som står ovenfor, spis til du er passe mett. Uansett om det blir mye eller lite.

Eilan

karoks sa for siden:

Takk takk...det var det jeg tenkte. Prøver å begrense meg litt da jeg er glad i mat vet du. Andre ting jeg bør tenke på da ? Vet av tidligere erfaringer at man går nede mye den første tiden.

karoks sa for siden:

Ok, man får prøve seg frem litt da. Hva spiser dere til lunch da. Jeg tenkte å varierer med forskjellig salater, fornuftig valg ? Den boken skal jeg kjøpe. Viktig å sette seg inn i det man skal begynne på. Noen spesielle tips dere vil gi meg allerede nå ? Har jo ikke bacon til i morra, på jobb til sent i kveld. Men men for ta noe egg :)

karoks sa for siden:

hva er vanlig å gå ned den første mnd f.eks ? vet det er veldig individuelt, men sånn ca

Aline sa for siden:

Umulig og forutsi. dessverre... alt fra 2-14 kg, kanskje?
Du kan sikkert få lånt boka på biblioteket også :)

Eilan sa for siden:

Pass på at du spiser deg mett til lunsj! Mitt spesielle tips. Om mulig, gjør lunsjen til dagens største måltid.

karoks sa for siden:

ok...takk takk. må nok prøve å bake dette Grovt soyaproteinbrød. Ser det gir mye mindre karber enn andre brød typer. Står ofte opp kl 05:00 om morgenen, så da kan det være greit å ha muligheten til noe annet enn brød. Glad jeg fant dette forumet også, var medlem av vektklubben sist jeg gikk ned til 96, men da stoppet det også på 96. Så kom min prinsesse til verden, og etter det ble det litt for mye feiring med god mat så da spratt jeg opp igjen. Men nå er jeg super motivert, og særlig på grunn av at denne kuren så kan man spise normalt mat, må jo gi avkall på noe da men det skal jeg klare.

Eilan sa for siden:

Å men det finnes mye god feiremat på ketolyse! :) Torkil er vel ikke så streng på alkoholen heller?

Grethe B sa for siden:

Her er noen forslag, vet ikke om de passer Deg men kanskje verdt en prøvelse..:)

• kokt egg m/reker og majones
  • kyllinglår/klubber
  • ost/skinke/agurk
  • stek opp koteletter eller andre "kjøtt-ting" i større porsjoner, så har du alltid ett eller annet lettvint liggende
  • salat m/det som måtte passe ganen best av "lovlige ting"(f.eks. skinke, purre, fetaost,kylling,agurk,tomat...osv.) med olje, salt,pepper og en dressing av creme fresh med event. tilsettning
  • omelett m/sopp, skinke,løk og ost Dette er noe av det mest lettvinte jeg kom på i farten, håper det hjelper litt i startgropa!

karoks sa for siden:

tupp1...mye som er lettvint der og som kan lages på forhånd. Så man kan ta noen kylling lår eller klubber til frokost ? hehe helt nytt for meg detta. har jo blitt oppdratt til at man skal ha brød til frokost :) gøy med ny lærdom

karoks sa for siden:

men når man går på en lavkarbo diett, bør man vel være forsiktig med hvor mye man trener ikke sant.

Aline sa for siden:

Neida, kjenn godt etter, så merker du om du tåler treningen eller ikke :)

En god regel på lavkarbo er at all mat fungerer som middag lunsj eller frokost :D

Eilan sa for siden:

Du bør være observant på hvordan det føles å trene, spesielt i begynnelsen. Det sies rundt på forumet her at i overgangsperioden når kroppen venner seg til å bruke fett som hovedenergikilde, bør du ta det litt med ro. Etterpå ser du det bare an i forhold til hva som føles bra.

Photobscura sa for siden:

En fin fingerregel for å få spist mest mulig sunt og variert, er å etterstreb å ha alle tre hovednæringskildene på matfatet til et hvert måltid, protein og fett, og langsomme karbohydrater i form av grønnsaker som vokser over jorden. Husk at disse siste inntas ikke på grunn av selve karbohydraten, men av alle de andre superviktige næringsstoffene de inneholder!

Lykke til! Du virker veldig motivert, så dette klarer du fint som snus;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.