< Tilbake til oversikten

Soyaprotein og soyamel, hva er forskjellen?

stinemarie sa for siden:

Ser nå at jeg har kjøpt soyamel, men i de fleste oppskriftene her inne står det soyaprotein.

Noen som kan fortelle meg forskjellen?

Og hvor får jeg eventuelt kjøpt soyaprotein?

tech sa for siden:

Soyamel har 20 karber, og har litt mer bismak tror jeg.
Soyaprotein har gjerne mellom 1-3 karber, men er ganske dyrt.
Du kan også bruke Ketolyse bakemiks, som har 8 karber men har ekstra "bakeegenskaper" og sies å være det med mest nøytral smak.
Du kan kjøpe de to sistnevnte på nettbutikken til Ketolyse, www.ketolyse.no

stinemarie sa for siden:

Takker for svar :)

Veit jeg kan kjøpe det på nettet, men lurte på en butikk hvor de selger soyaprotein jeg. Finnes det, sann bortsett fra de stedene i Oslo og sann da;) Må man kjøpe Ketolyse sitt liksom?

stinemarie sa for siden:

Som jeg skrev over; Må man kjøpe ketolyse sitt soyaprotein eller finnes det andre man kan kjøpe i butikk??

mam sa for siden:

En helsekostbutikk kan skaffe soyaprotein. Bare pass på å kjøpe uten smak, de har som regel masse proteintilskudd med smak og kunstige søtstoffer.

Dagligvarebutikker som fører Atkinsprodukter kan ha Atkins bakemix. Men den har høyere innhold av karohydrater enn Ketolyse bakemix.14,3 g pr 100 g står det på min boks.

LilleRosin sa for siden:

Ok. Missforstod jeg da...... :o

Nille sa for siden:

Soyabønner males opp til soyamel, det inneholder normalt ca 20 gram
karbohydrat/100 gram. (men noen her har visst fått tak i et med mye mindre karber i).

Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Det inneholder fra 1,5 og oppover pr 100 gram.

Gerd sa for siden:

Jeg kjøpte soyaprotein i sverige, men den var det 10 gram karber pr 100 gram...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.