< Tilbake til oversikten

Hudproblemer i ketose

Sugarpill sa for siden:

Jeg har egentlig aldri holdt meg lenge nok i ketose av gangen til å se hvordan huden utvikler seg etterhvert. I begynnelsen går iallefall min hud helt klart igjennom en slags "renselsesprosess", og hormonelle undergjordiske kuler (som kviser, men som varer i ukesvis og aldri kommer til overflaten) popper opp i ansiktet mitt.

Jeg har gått frem og tilbake til ketogent kosthold så mange ganger nå, og i tillegg spis ting som fremkaller slike ting, så jeg lurer på om nå, når jeg følger et ordentlig ketogent kosthold uten å sprekke, om ting kan bli bedre snart? Hva er deres erfaringer?

moinx sa for siden:

Jeg har, som du, tidvis vært plaget med sånne underjordiske kviser....men jeg har bank i bordet ikke hatt EN ENSTE kvise etter at jeg kom i ketose.....;) :) :D

Nett sa for siden:

Jeg har stadig disse kulene - særlig rundt munnen, mest på haka (hadde en rett ved over-leppen her forrige uke -au). Hos meg kommer de når jeg har eggløsning OG rett før mensen. Er litt bedre når jeg er i ketose, og merker det med en gang jeg spiser noe galt (ser det med en gang jeg har skeiet ut:o )!!

Sugarpill sa for siden:

Jeg merket at de kommer med en gang jeg har spist en mengde gal mat, og også i forbindelse med menstruasjon og eggløsning. Åpenbart hormonelt.

Jeg tror rett og slett huden min er i ferd med å rense seg selv nå, og all dritten kommer ut før det blir bedre. Jeg venter bare på når det skal bli bedre...Det varierer tydeligvis fra person til person.

mofe sa for siden:

Jeg vet at Nille, som har fulgt et ketogent kosthold i maange år, har fortalt om at hun har fått en mye bedre hud. Og hun ser utroolig bra ut! underskrive på det :ja:

Disse underjordiske ( kult uttrykk :lol: ) kvisene dere snakker om, det har jeg også lagt merke til at jeg har.. hm, kanskje på tide å "kartlegge" når de oppstår.

Thorwald sa for siden:

Økt inntak av både fett og oljer skal jo gi finere hud (for oss som ikke er perfekte fra før da). Så skal man smøre huden, bør man gjøre det innenfra og ut (med unntak av sunblock da... ;)). Når det gjelder kviser i den tilstanden som beskrives, så tror jeg den skyldes hormonell ubalanse og at den blir stabil så fort man slutter å tulle med insulinet. Dvs. er i ketose i en lengere periode.
:)

Sugarpill sa for siden:

It makes sense! :) Jeg har vært i ketose omtrent 100 ganger før, men alltid sprukket. Nå satser jeg på å være i det i lang tid, og glede meg til å få bedre hud.:)

Nett sa for siden:

Hos meg har det blitt bedre - men langt fra helt bra. Nå har jeg to hormonsykdommer som sikkert ikke gjør ting bedre:rolleyes: . Før jeg fikk påvist PCOS prøvde jeg allverdens rensekurer (Bio-drain, Vitabiosa, o.l) og div. hudprodukter - ingenting hjalp, så ketose er det beste jeg har vært borti - det hjelper :ja:

Sugarpill sa for siden:

Har du prøvd MD formulations (fås hos hudpleier). Produkter fra den serien hjalp meg veldig, men jeg måtte slutte nå i vår (man må være så forsiktig i solen når man bruker dem).

Siss1 sa for siden:

Hei!
jeg har i utgangspunktet fin hud, har aldri hatt kviser eller noe....Men når jeg kutter ut karbs og er i ketose, får jeg uren hud i form av små kviser og store kviser! Jeg er helt sikker på, ihvert fall for min del, at det er kroppen som renser ut skiten! For etter 3-6 uker har jeg nydelig babyhud igjen!!:p

Nille sa for siden:

Tusen takk kjære mofe :love: .... snill du !

Men jo, jeg har alltid hatt problemhud, og har arrene som vitner om det. Men etter at jeg begynte med lavkarbo kosthold er huden myemyemye finere. Glatt, myk hud med lite rynker. Har vært hos hudlege på grunn av kvisearr (hake, rundt munnen og på panna) jeg ville bli kvitt. Han trodde meg ikke når jeg sa jeg er 50. På grunn av god hudkvalitet. "Dette er ikke bare gode gener, - det har i høyeste grad med kosthold å gjøre", sa han. Hanmente hudkvaliteten min lå melom 35 og 40. Det er altså som hos en minst 10 år yngre kvinne. Jeg røyker ikke og drikker ikke brusdrikker eller koffeinholdige drikker. Kun vann, vin, sprit og av og til en kopp te. I tillegg til ren mat med lite/ingen tilsetningstoffer.

Jeg er vel neppe i ketose lenger, - men det ketosen gjør er jo nettopp å rense kroppen. Det vil komme kviseutbrudd. Men etter noen måneder med utbrudd vil de fleste oppleve at faenskapen har kommet til overflaten og huden er ren og frisk.

Det som er sagt tidligere her med innvortes smøring, kan jeg skrive under på. Jeg bruker nesten ikke fuktighetskrem lenger. Og det overrasker meg litt, for jeg har vær avhengig av å smøre meg før. Jeg bruker faktor 35 i ansiktet nå på grunn av behandlingen for arrene, men ellers bruker jeg hudkrem med faktor 15. Spiser jeg lite fett i maten - om jeg altså ikke får i meg den daglige dosen, så merket jeg med en gang at huden blir tørrere.

Så ikke vær redd for ketosen, - kroppen renses og alt må bli verre før det kan bli bedre....

:D

stinasol sa for siden:

Huden min er blitt mye finere/renere etter jeg
begynte å spise lavkarbo :)
[size=4][/size]
og at Nille ser fantastisk ut,signerer jeg på ! :rolleyes:

Photobscura sa for siden:

Dette har jeg lurt litt på....
Jeg er nemlig en av de som alltid har hatt "perfekt" hud! Ikke for å skryte, men den har vært totalt barnerumpemyk, og jeg har kanskje hatt noe som ligner kviser to ganger i hele mitt liv (typ når man skal ta skolebilde:lol:)
Men de siste månedene så har jeg begynt å få urenheter i huden. Ikke noe å å ramaskrike over, men nok til at jeg selv merker forskjellen..
Og jeg spiser etter Atkins prinsipper, får i meg nok fett, drikker mye vann og i det hele tatt.
Så er dette i tilfelle noe som kanskje vil gå over? Selv om det har vart så lenge?
Huden ellers på kroppen har forresten blitt mye finere, og langt mindre tørr, og jeg opplever ellers bare oppturer på de fleste områder på lavkarbo, men akkurat dette forstår jeg ikke helt...

Nille sa for siden:

Om hudproblemene kommer av endring i kostholdet eller ketosen vil de komme ganske raskt etter oppstart. Er huden fin i månedsvs for så å bli dårlig/stygg/kvisete, er det nok ikke det generelle kostholdet som gjør det. Det kan være hormonubalanse, eller at du har spist noe du ikke tåler og/eller som har vært sprøytet med/behandlet med noe du ikke tåler....... mener jeg.......

donjuanwannabe sa for siden:

Nå har jeg spist sunt noen uker og da merker jeg det mye på hårbunnen. Det er ikke så mye kløe lenger, og jeg flasser ikke av på langt nær så mye som før. Men nå har det kommet litt tilbake igjen.

Kan det være marinert kjøtt? Fordi det har jeg spist litt i det siste og på pakken stor det at den inneholdt gjær!! Kan ikke være så mye men likevel hvorfor er det gjær i det. Også spiste jeg Gyros men det var også mye "fanteri" det inneholdt i marinaden.

Også har jeg begynt å kjøpe kyllingvinger/lår på Meny som er ferdiggrillet, kan det ha noe å si?

Ihvertfall, jeg får kanskje heller begynne å marinere selv.

Jeg spiser 100 g macadamianøtter i uka men det tror jeg ikke det er. Drikker ikke lettbrus, kaffe og har også slutta med farris o.l. Drikker bare vann fra springen nå.

moinx sa for siden:

Apropos gjær....hørte en gang at man kan få kløe på alle steder det vokser hår, ved høyt inntak av sukker og gjær....

Photobscura sa for siden:

Jeg spiste mer generelt lavkarbo det første halve året, og gikk over på Atkins i februar. Husker ikke helt når urenhetene kom, men varmen har gitt det mer utslag.
Jeg skal gå maten min i sømmene, samt kutte ut den hudkremen jeg har brukt i det siste. Før så behøvde jeg ikke å bruke det, men har fått litt tørre flekker...

mam sa for siden:

Jeg merker ikke så mye på huden, men på magen. Jeg er en av de som har hatt mye luft i magen, og har måttet passe meg for ikke å slippe upassende lyder/lukter rundt andre mennesker. :rodme: Jeg har vært ute av lavkarbo nå, og fy som magen reagerte på pasta!!! Rumling, oppblåst, og "vind akter" så til de grader! Vel, god inspirasjon til å komme meg inn på den rette stien igjen. :rolleyes: Husket plutselig på at jeg nesten ikke har hatt luft i magen på lavkarbo.

Jeg har hatt en stor pemanent, underjordisk kvise som ikke går bort i bh-kanten. Kan "tømme" den, men den fylles opp igjen. :wacko: Og den har blitt mye bedre etter påske, da jeg startet på lavkarbo. Nå er den nærmest umulig å kjenne, tror den holder på å tørke inn.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.