< Tilbake til oversikten

Ikke mistet apetitten av ketose

Sugarpill sa for siden:

Er det flere som har opplevd det i begynnelsen? Jeg har forsøkt å øke på fettet, øke på proteinene, kutte ut light- ingenting hjelper. Jeg har fortsatt for høy apetitt.

donjuanwannabe sa for siden:

Det bruker å være slik til du kommer i ketose, det tar noen dager. Når du er i ketose blir du mere mett og trenger ikke spise så mye.

Sugarpill sa for siden:

Jeg har vært i ketose i en uke, og har fortsatt stor appetitt.:confused:

mam sa for siden:

Det er individuelt som med alt annet. Jeg fikk mindre apetitt først etter flere uker. Men mindre enn 1 mnd, husker ikke helt. Mye lenger enn en uke ihvertfall. Jeg har alltid kunnet spise mye, så jeg tror det har litt med magemål også.

Huff, i starten får jeg dårlig samvittighet fordi egg og bacon og svære påleggspakker forsvant i rekordfart. Maula hele tiden. Og så leser en om disse som bare spiser to ganger om dagen, som ikke har lyst på mat og glemmer å spise. Og da kjenner en seg unormal på lavkarbo også, som ved alle andre slankekurer. (Satt på spissen, ikke ta meg helt bokstavelig)

Jeg tror at mange spiser mye, men uten å reklamere for det. De som mister suget etter 2-4 dager jubler over det, derfor virker det som om det gjelder for alle sammen.

Akkurat som de som går ned 10 kilo den første mnd, da depper en hvis en "bare" går ned 4 kg. Det er jo et kjemperesultat!

Sugarpill sa for siden:

Mam, det var skikkelig oppmuntrende! Jeg var i ferd med å gi opp og gå ut av ketose, nå fortsetter jeg og håper matlysten forsvinner etterhvert. Jeg har også blitt så oppgitt over å lese her om de som spiser to måltider om dagen og ikke orker mer, og har følt meg unormal (ikke satt på spissen:p ).

Magemålet mitt er nok litt større etter jevnlige episoder med overspising/bulimi de siste årene. Det glemte jeg å nevne, det er en ganske åpenbar grunn.

mam sa for siden:

Jeg tror jeg er en overspiser jeg også. Jeg har alltid hatt en bra kosthold, med grovt hjemmebakt brød (Helkorn, kli, sammalt mel, linfrø osv)vanlig middag med poteter, ris eller pasta, og lettmargarin, olivenolje, lettmelk, lettyoghurt,lettsyltetøy osv.

I perioder har jeg spist mindre porsjoner av denne kosten, men uten å gå ned i vekt. Og i perioder MYE. Vi snakker om 5-6 brødskiver på null komma null. Jeg har aldri kastet opp, så magen min tåler en stor mengde i gangen. Jeg har ikke spist usunt jevnlig, men periodespist det også. Har jeg det, og begynner å spise, så spiser jeg til det er tomt. 2 liter is kan forsvinne i løpet av en dag, i tillegg til annen mat. Som en bjørn som spiser seg opp til vinterdvalen, bare at jeg ikke gikk i dvale.

Karbohydratrik mat fyller meg opp dårlig. Jeg tror magemålet mitt må vennes til fett og proteiner. Øynene også. Jeg måtte bestemme meg for at jeg var mett etter et par uker i ketose, og virkelig TRO på det. Fortsett som du gjør, og vær tålmodig! (Jeg vet, tålmodig er vanskelig!) :klem:

mam sa for siden:

Jeg har bare spist to måltider jeg også, men da var det kokvarmt her. Nei, må ha flere måltider, ihvertfall utenom hetebølgene.

Sugarpill sa for siden:

Tålmodig? Hva betyr det? :p

Når jeg spiser mye karber kan jeg spise omtrent så mye som helst, to liter is i løpet av en dag er null problem, i tillegg til brød, pasta etc.

Takk for tips, you made my day! :klem:

Sugarpill sa for siden:

Forresten, gikk du ned i begynnelsen selv om du spiste mer enn andre her?

Gerd sa for siden:

Heisann.

Jeg også spiser masse mat. Feit mat...Har alltid vært en storspiser :) Kan hende det er blitt mindre porsjoner etter hvert, men ikke den store forskjellen. Det viktigste er å spise til man er mett. Hverken mer eller mindre. Da ordner kroppen resten, tror jeg da...

Jeg gikk ned mye de første 2-3 ukene og siden har jeg gått ned ca halvkiloen i uka.:)

chili sa for siden:

Da jeg begynte med lavkarbo (Atkins) i januar i fjor, var jeg sulten konstant de første tre ukene.
Og jeg kunne ikke fatte hvorfor: jeg spiste jo et lass med mat i hvert eneste måltid?
Jeg lurer på om det kan være karbohydrat-abstinenser, rett og slett, for jeg hadde et skikkelig sug i magen etter hvert eneste måltid ... ganske merkelig reaksjon å få etter jeg hadde spist en god porsjon middag. ;)

Matlysten kommer til å minke etterhvert, så bare stå på ! :)

:heia:

mam sa for siden:

7,9 kilo på 6 uker. Det er bra, likevel gikk jeg rundt og grumlet fordi det går så saaakte. (Gir råd om å være tålmodig, men er jeg tålmodig selv?!?) Da hadde jeg stått i ro to ganger. Første uke gikk jeg ned 3,6 kg, så stillstand 1 uke, så opp 400 g, plutselig ned 2 kilo. Noen uker hvor jeg gikk ned et par hundre gram hver uke, så ingenting, så ned 1 kg osv...

Så gikk jeg ned litt til, så sto jeg i ro, så sprakk jeg. :( Har gått opp vel 1,5 kilo på nesten 2 uker, sikkert mest vann. Nå skal jeg handle inn og spise meg inn i ketose igjen.
Må ha masse mat, tenker jeg kjøper en stor pakke grillete kyllinglår og en svær spekeskinke. Vet det ikke er så bra med salt, men jeg er glad i spekemat og eggerøre. Egg! Må ha mere egg! Bra feriepengene er kommet. Men egg kjøper jeg de billigste jeg finner, så egentlig er det ikke så dyr mat.

Dårrit sa for siden:

Jeg har heldigvis ikke mistet apetitten, jeg trodde ikke at det skulle være et mål engang. Nei apetitten er her og jeg regulerer matinntaket på samme måte som på enhver annen kur.

Nille sa for siden:

Man skal ikke miste apetitten av å være i ketose - bare så det er sagt.

Men de fleste opplever at de orker mindre mat og er mindre sultne. Det å være mindre sultne er ikke nødvendigvis noe man bør gå å vente på. Spis litt mindre og/eller litt oftere. Det er få som blir mette av kun to måltider til dagen.

Vi er alle forskjellige og forskjellige kropper trenger forskjellig tid. Noen er raskt i ketose og opplever at metthetsfølelsen kommer i løpet av et par dager. Andre kan faktisk gå en måned eller to før de får den følelsen. Ikke tenk så mye på det.

Sugarpill sa for siden:

Jeg har slått opp i ordboka og funnet ut hva "tålmodig" betyr, og lover å være det. :p Takk for svar, folkens!

Eilan sa for siden:

Kan det være vi snakker om det psykiske magemålet? Om du har (som jeg) overspist, kan det være du er bare er vant til å spise mye, og at den vanen overkjører metthetssignalene dine? Men jeg legger meg på det de andre, og spesielt Nille skriver: ikke tenk på det. La kroppen få bestemme. Jeg har vært to måneder på lavkarbo nå og har ikke opplevd noen markant nedgang i min egen appetitt. Gnurer litt på det selv også, men men...

Et tips kan være å slutte å spise litt tidligere enn du pleier, og så heller spise igjen etter kortere tid enn du pleier. Om magesekken din er større enn den trenger å være, kan det være den justerer seg da.

mam sa for siden:

Hei, jeg var veldig fornøyd med å bruke MCT-olje i to dager. Følte ikke jeg kjente mye sug. Men i dag derimot. :confused:

Jeg har spist en grillet sommerkotelett og salat tilsvarende en liten asjett. Rester fra i går. Og så 2 kokte egg med meierismør på, og mange skiver spekeskinke. Tykke skiver som jeg skjærer selv. Over 1/2 liter vann, og 3 krus med svak pulverkaffe, en liten dråpe fløte i hver, og en ss MCT-olje i en av krusene. Og klokka er ikke halv elleve ennå. :eek:

I går spiste jeg godt også. En sommerkotelett, et kyllinglår, et stykke laks, salat, 2 kokte egg, mere spekeskinke, smoothie med 3 egg, kesam og 100 g bringebær og litt fløte, totalt 3 ss MCT-olje (en til frokost, lunsj og kvelds). Kjente meg ikke sugen i går, heldigvis. .

I dag har jeg gått ned 2 kilo. Har visst mistet mye vann. Men kroppen kjennes uggen og sulten. Kansje jeg er syk?

For meg er det ille å spise så mye "dyr" mat. Vi mistet nesten 2 mnd inntekt pga den sleipe sjefen til mannen min. Lang, trist historie, forbigår den i stillhet. Jeg får dårlig samvittighet over å bruke mye penger på mat når økonomien er presset. Heldigvis er sommerkoteletter billig.

jeef-micro sa for siden:

Er ikke "over 1/2 liter vann" veldig lite når du spiser så mye spekeskinke?

mam sa for siden:

Jepp, det var "bare" det jeg hadde drukket av vann fram til halv elleve. Jeg har mistet litt oversikten over dagens inntak, men det kom vel opp i 3 liter. Bare vann, og 1/2 liter farris, 1/2 l fun light, og enda litt mer kaffe. Jeg drakk så mye svak kaffe fordi jeg trodde at med fløte eller olje i, så skulle varm væske gi metthetsfølelse. Nåja.

Spekeskinke - huff ja, men det er så mye fordi jeg "må ha" noe å stappe i munnen straks. Tenkte det var billigere å kjøpe en pæreskinke enn små pk med pålegg. Men da spiser jeg for mye.

Tror jeg mistet mye vann i kroppen i natt, gikk ned 2 kio, og i går spiste jeg ikke så store mengder skinke. Får håpe spisekicket gir seg. Er spent på hvordan hjemmelaget Fiberrik blir. Håper fiber kan gi metthetsfølelse kombinert med fett og protein.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.