Ved å kombinere flere oppskrifter fra dette forum prøvde jeg meg idag på en ny oppskrift som jeg synes ble så vellykket at jeg ønsker å dele den med dere andre.
3 egg
150 gr. cc
150 gr. smørost (jeg bruker First Price - 4.90 pr. beger på 150 gr.)
50 gr. soyaflaker
30 gr. linfrø
3-4 tsk johannesbrødmel
1/2 tsk. bakingsoda (bakepulver går sikkert også bra)
1 tsk tørket oregano
1 tsk tørket basilikum
Det hele piskes godt og lenge til det blir en tykk masse.
Settes på stekeplaten med spiseskje - jeg fikk 10 stykker. Drysses godt med pizzakrydder
Bakes ved 175 grader i 15-20 min.
Ved bruk at Spielberger soyaflaker som kun har 5 gr. carb. pr. 100 gr. har jeg regnet ut at hver lappebolle inneholder 1 carb.
Disse lappeboller ble rett så kompakte skal evt. prøve med litt mer bakepulver/bakingsoda neste gang.
Kanskje andre kan videreføre oppskriften til å bli ennå bedre?.
Sikkert en god ide å bake dem i muffinsforme. Hvis du ikke liker kompakte boller vil jeg nok foreslå at du prøver med 1 tsk bakingsoda isteden for 1/2 tsk - kanskje en kombinasjon med 1/2 tsk bakepulver og 1/2 tsk bakingsoda.
Havre har veldig lik konsistens som soyaflokker, og jeg kan ikke forestille meg at femti gr fordelt på ti stykker kan bli så ille!?!?!?
La meg sjekke:D:
Med store lettkokte havregryn så er det ca 31 gram, med havrekli 27. Det blir pluss minus tre gram karber fra havren på hver.
Kruskakli fant jeg ikke, men er det ikke muligens det samme som havrekli?!?!?!?
Jupp, kruskakli er det samme som hvetekli og det står 18,5 karber på pakka jeg har i skapet. 50 gram er sinnsykt mye, mye mer i volum enn 50 gram soyaflokker så jeg tror man må ha mindre havrekli, hvis ikke blir røra for tørr..
Baking Soda og Natron er det samme.
Man kan også gjerne bruke bakepulver i oppskriften. Bakepulver inneholder vist litt carb., hvorimot baking soda/natron ikke inneholder carb. overhodet
På pakken med natron er det ikke oppgitt noen næringsverdi, men på pakken med Baking Soda står det:
Calories: 0
Fat: 0
Total carb: 0
Protein. 0
Så ved å bruke natron sparer man kanskje litt carb.
1 tsk i oppskriften kan noen kanskje synes er for lite - prøv dere frem med mengden. Noen liker åpenbart bollerne som de er, andre vil kanskje ha dem litt mer luftig.
Jeg synes ikke de har noen "eggete" smak når jeg tilsetter godt med krydder.
Takker ellers for hyggelige tilbakemeldinger på oppskriften.
Jeg skal prøve meg litt frem med andre varianter og kommer tilbake med tips hvis det blir vellykket.
Herregud de er gode... delt i to og med litt meierismør på. I dag går jeg over 15 g kh, helt klart! Dette TØR jeg ikke bake annet enn til fest! Har spist to store, og de andre roper fra kjøkkenet: Kom og spis oss...med litt hvitost eller Heistads syltetøy... Nå må jeg rømme huset!
Disse var gode! Men. De er liksom så.. Deigete inni ? Jeg stekte de litt ekstra også, uten at det hjalp. Er de slik til dere andre også, eller har jeg gjort noe galt ? Brukte kruskakli istedet for soyaflokker da helsekosten jeg var innom ikke hadde. Kan jeg ha brukt for lite av det ? Brukte ca en desiliter.
Jeg kjøpte Helios sin soyaflakker på Helsekost i går. Jeg spurte om dette med karbohydrat innhold, og hun sa at det var samme karbohydrat innhold i alle typer.. :confused: Spielberger sin hadde de ikke inne da.
Jeg bakte i hvertfall disse i går kveld. Jeg la de i muffinsformer av "bakepapir". Det hang litt igjen i bunnen, så jeg mistet litt av hver bolle, så de ble litt flate på en måte. Har ikke smakt de ennå, men skal spise til frokost i dag. Kjøpte Finsbråten sin gullpostei, bare 1 karbo pr. 100 gram! :D Skal ha det på, og litt agurk og kanskje majones.
Men folkens, noen tips om hvor man kan få kjøpt sånne alu muffinsformer til en billig penge. Sjekka på Ikea i går, men jeg blir så stressa der borte at selv om jeg lette nøye, fant jeg ikke noen. Var liksom så sikker på at de hadde.
Ja! Det var også sånne jeg mente å ha sett før. Jeg får aliere meg med noen som skal dit senere, hjertet mitt tåler ikke flere Ikea-besøk før det er absolutt helt kembo-über-nødvendig.
Jeg har kjøpt på Clas Ohlsson. Det er 6 store amerikanske muffins. De hadde også en variant med små muffins. Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten! :) Grått slipp-belegg, ingenting setter seg fast.
I denne oppskriften brukte jeg vispen i røremaskinen for å få skikkelig volum på eggene og smøreosten, så det er ikke mye tilbake av "flakene".
Kanskje man like gjerne kunne ha brukt soyamel?. Kjenner ikke så mye til soyamel, men ser at Spielbergers soyamel har samme carb. innhold som soyaflaker.
Hm, nå blir jeg glad for at jeg ikke har Ikea-muffinsform. Den fra Clas Ohlsson har slippbelegg. Jeg hverken smører den eller sprayer med olje, og baksten slipper uten noe søl.
Man behøver vel ikke papirformer i tillegg når man har sånn aluminiums form?? :confused: Hva skal det være godt for med en sånn form da egentlig?? Da kunne man jo bare satt papirformene på brettet.
Hepp! NÅ har jeg kjøpt aluformer på Classe!
Skal prøve å lag disse i dag, men tror jeg skal teste med soyaprotein. Gidder altså ikke å gå helt til Oslo City i regnet:o
Aluformer?? Jeg kjøpte ett brett jeg da, med 12 rom for muffins. Det hadde slipebelegg, og så veldig fint ut. Jeg skal teste det i kveld, og komme tilbake med resultat. ;)
:lol: Da har vi kjøpt omtrent det samme da. Jeg kjøpte som sagt den med 12. Jeg prøvde den i dag. Bakte Ullabullaboller. Det var noe annet enn de papirformene jeg hadde ja. Ikke noe problem med å få løs bollene denne gangen. Kjempefornøyd! :D
OK! Nå står de i ovnen, og lukter herlich!
Men ti stykker a, Ullabulla? Jeg fikk fire og en halv i muffinsformene mine, men kan hende de blir ganske store da...
Jeg har samme brettet. Fikk 6 halvfulle. Eller kansje enda mindre i hvert rom før de stekes. De blir ikke så høye når de er ferdigstekt. Hever bra og så synker de litt.
Sånne store amerikanske muffins bruker jeg skjære i 3, ikke i 2. Det blir som 3 tynne, små brødskiver. Med masse pålegg og meierismør føler jeg at en slik stor muffins er et virkelig måltid.
nå har jeg også falt for fristelsen å lage disse.
men jeg gjorde et par forandringer, hadde 4 egg istedenfor tre, bare fordi det mine egg var litt små.
og istedenfor 50g med soya flokker, så hadde jeg 20g med soyaflokker og 20g med havrekli.
og jeg laga de som søte boller. jeg hadde litt kanel og litt kardemomme oppi, samt splenda og sukrin.
jeg hadde de i små papir muffins former, og fikk 17 stk.
Jeg har også prøvd meg på disse idag - med litt forandring:
3 egg
150 g cc
1 box Snøfrisk naturell
30 gr. linfrø
50 gr gresskarfrø (salte, ristede)
1 ts natron
3 ts johannes......
litt salt
Brukte kunn 6 store mufinsformer - nestegang skal jeg bruke 10, for det este over kanten gitt:rolleyes: - stekte dem i 20 min. De ble litt rå i midten syns jeg - håper de blir bedre dersom jeg tar litt mindre røre i hver form neste gang!!
Men smaken var helt grei den - var litt redd for at de skulle smake "geite":p men det gjorde de ikke. Har nå spist en med fenalår på (delte den i to og hadde den en liten runde i brød-risteren) - nam, nam. Kommer nok til å bake disse flere ganger - greit å ha med seg i veska - og på strann'a!
Jeg likte bollene veldig godt, selv om de ble litt svampaktige. Men det er vel sånn med de fleste lavkarbobrød-greier.
MEN! Jeg må bare spørre, for et par timer etter at jeg hadde spist dem, så ble jeg så oppblåst som jeg ikke har vært på lenge! Jeg så ut som om jeg skulle føde når som helst! Det ga seg etter noen timer, men var veldig ubehagelig mens det sto på!
Så jeg lurer på om noen andre har opplevd det samme med disse bollene?
Skal nevnes at jeg brukte samme mengde soyaprotein i stedet for soyaflokker. Vet ikke om det skal ha noe å si?!?!?
Min erfaring er at papirformene holder formen da, og det gjør de ikke ellers, de bare flyter utover. Så jeg bruker papirformer oppi, ja - det falt meg ikke inn å bruke uten.
Vel, jeg er ikke sikker på om det var bollene eller atkinsbaren som gjorde det, men jeg ble fryktelig oppblåst en dag, og da var det bare det jeg hadde spist.
Tror nok helst det var atkinsen som gjorde utslaget.
Men er det meninga at dem skal være litt "klissete" inni? Stekte dem i 30 minutter faktisk. Men jeg regna nesten med at det var pga kremosten og cottage cheesen at dem ble slik?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.