Ja, det står i Norsk Ukeblad nummer 25 (2007), de som ikke abonnerer får kjøpt det fra 18. juni. Slik står det på side 22:
Kreft av proteiner
De senere årene har mange prøvd seg med proteinrike dietter. Dette kan imidlertid øke risikoen for kreft, ifølge en ny undersøkese om er publisert i det anerkjente tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition. I Norge anbefaler de statlige myndighetene at vi spiser 50 gram om dagen. Imidlertid får vi i oss i gjennomsnitt 74 gram, skriver mozon.no. Ernæringsfysiolog Hanna Hånes anbefaler derfor at vi spiser mindre kjøtt og mer grønnsaker i det daglige.
Og neste uke får man kreft av å se på tv... eller spise erter... eller noe annet.
Uten å ha lest selve forsøket og hvordan det er gjennomført så tror jeg i grunn det er gjennomført like dårlig som en rekke andre undersøkelser når det gjelder mat.
Jeg tviler på at de har belegg for å trekke den slutningen. Det er vel typisk å bruke homocystein som en markør for kreft, og siden kjøtt inneholder mye homocystein legges skylda på kjøttet. Så enkelt er det dessverre ikke.
Nei, det stod selvfølgelig ikke noen link til forsøket :rolleyes: Og jeg spiser masse proteiner og har det fint!! :D Lurer på hvem som har betalt for dette "forsøket"....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.