Hvordan finner man ut hva som er sukkeralkoholer eller vanlig sukker??
Ta f.eks denne isen:
Næringsinnhold pr. 100 g vare: ca 430 KJ (98 Kcal) , protein ca 4 g, fett ca 4,5 g, karbohydrater ca. 21 g, herav 12,5 g fra polydextrose. Nettovekt: ca 70 g
Hva er de 12,5 gr ?? Kan man trekke dem fra de 21 gr??
"Sukkeralkoholer Sukkeralkoholene har navn som slutter på –ol ( xylitol, sorbitol, maltitol) som du sikker kjenner igjen fra dropsesker og tyggispakker. I små mengder gir disse produktene ikke utslag på blodsukkeret. Høyt inntak gir ubehag i tarmen. Skal du ned i vekt og bruker litt tyggis og pastiller for å ha noe å søtt, går det som regel helt fint."
Kan man innta sukkeralkoholer når man er i ketose eller kan det ødelegge litt??
Kan du ikke lage is selv, da?
Basis for iskrem er jo bare vispet krem og eggedosis (du bytter jo bare ut sukkeret med søtningsmiddel) og så er det bare å velge smak.
Har laget med jordbær et par ganger nå - farlig godt! :)
Har også et spørsmål innenfor dette temaet som jeg aldri blir klok på, spiser lite søtt, så det går langt tid mellom hver gang jeg begynner å klø meg i hodet.
Hva om det bare står herav XX sukkeralkoholer, og ikke definert hva det enkelte sukkeralkoholet heter, som f.eks polydextrose. Betyr det fortsatt at man skal trekke fra? Vil sukkeralkoholer alltid være det det er referert til i det som Humle har klipt inn i innlegget sitt?
Et lite spørsmål (noen må ha det inn med T-skje:o ):
Jeg har en pakke med Extra Drops her. I varedeklarasjonen står det følgende:
Per 100g: Energi 985 kj/235 kcal, Protein 0g, Kolhydrater 96 g (varav socker 0g, sockeralkoholer 96g, stivelse 0g), Fett 0g.
Betyr det at jeg kan spise disse dropsene med god samvittighet?
Taknemlig for svar :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.