Hmm..ble faktisk litt overraska da jeg leste dette..
Har fått inntrykk av at de fleste leger er negative til en ketogen diett..
Limer inn spørsmål og svar fra sidene til lommelegen.no:
Ketose og slanking Hei! Jeg har lest flere innlegg her inne der dere (spesielt Dr. Barexstein) gir vektnedgangråd. Det går mye i å kutte ut/kutte ned på karbohydrater og gå inn i ketose. Jeg har noen spørsmål ang. dette siden jeg skal ned 25 kilo.
Er dette å gå inn i ketose farlig for kroppen eller forbrenningen på noen måter?
Hva slags matvarer er best å holde seg til når det kommer til dette? Kjøtt, egg...?
Hvor lenge kan man gå på minimum karbohydrater før kroppen vil eventuelt ta skade av det? Jeg ser for meg at man blir ganske så energiløs..?
Trening i tillegg...Lønner det seg å trene styrke i tillegg for å ikke miste all muskelmasse? Hvordan gjelder dette med karbohydrater etter trening hvis man eventuelt skal følge en slik diett.
Takker for svar og eventuelt andre råd du/dere har å gi :)Relevante sykdommer/medisiner: Myalgi.
Jeg beklager så meget et forsinket svar. Til gjengjeld er det et godt svar :)
Dette med ketose som du tar opp, heter egentlig Benign kostholdsindusert ketose. Dette til forskjell fra farlige former for ketose som f.eks. ved en diabetes som er ute av kontroll.
Benign kostholdsindusert ketose betyr:
Benign = godartet
Kostholdsindusert = man oppnår det gjennom kosten
ketose = en kjemisk tilstand i kroppen som man kommer i når man inntar såpass lite karboydrater at følgende skjer:
Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.
Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett.
Der finnes en del tilstander hvor man absolutt ikke skal bruke denne vektreduksjonsteknikken, og det er:
Graviditet
Amming
Barn og tenåringer i vekst
Personer med normal vekt (BMI
Jeg hadde slitt med magen, og begynnte også å få høyt blodtrykk. Hun mente at jeg hadde to valg, gå ned i vekt eller jobbe mindre. For meg var det kun aktuellt med det første, og hum mente at en ketogen diett ville passe meg.
Det hun sa overbeviste meg. " Alle vi leger har gått den samme skolen her i Norge, og det var en mann som i sin tid utviklet ernæringsleren vi hadde. På hver kongress eller samling jeg er utrykker stadig flere frustrasjon over manglende resultataer ved behandling av overvekt, mens noen mente det var pasientenes egen feil. Jeg var inntil ganske nylyg overbevist om at ketogene dietter var farlig, men valgte å prøve dette med noen pasienter, etter en nøye vurdering. Ingen av mine kolleger som faktisk hadde prøvd dette hadde hatt dårlige erfaringer med dette. Snarere tvert imot. Jeg ble først overrasket over de kraftige forbedringer i blodtrykk og kolestrol jeg fant hos mine pasienter, så jeg vil anbefale deg å kjøpe boken slank med ketolyse, for å gi det en sjans"
Da jeg kom tilbake på første kontroll 10 kg lettere, tok vi nye prøver, og hun lurte på hva jeg hadde gjort, slik at hun kunne bruke mine erfaringer mot andre pasienter. Ved neste kontoll var ytterligere 10 kg borte, og mine vardier var normalisert. Jeg er meget takknemlig ovenfor legen min, som tok min situasjon på alvor og fant en løsning, og ikke med en gang avskrev meg som en latsabb, slik enkelte leger har for vane å gjøre med pasienter som har noen kilo for mye.
Det er godt å høre om legers omvendelse fra sine synser. Jeg har gått til min fastlege og til Volvat uten at noen ga meg et lite hint om kosten min, dette måtte jeg finne ut av meg selv. Stoler ikke på synsere som ikke gidder å høre på pasientene sine. Legen jeg gikk til under graviditeten var direkte arogant og frekk. Det hjelper ikke å ha lest mye hvis en ikke er villig til å lære. Tydlig at det er nyttig å riste dem ned av sine høye hester og la dem gå litt.(erfare)
Go! lommelegen:heia:
Jeg syns det var veldig mange sykdommer han ramset opp som ikke kunne bruke ketose som slankemåte. Alle har vel godt av å få stabilisert hormonene:confused: . Kan det være fordi at kroppen får en knekk før den venner seg til ketosen...
så også at de hadde fått med seg lindbreg på sidene sine;)
men noe jeg reagerte på var at under gravid--kosthold så stod det at man skulle sise masse karbohydrater iform av ris,pasta,poteter osv, dette skjønner ikke jeg???????
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.