< Tilbake til oversikten

Til alle majonesentusiaster!

Photobscura sa for siden:

De fleste butikkmajonesene inneholder soyaolje, en olje som er varmpresset og dermed full av transfett, frie radikaler etc..
Før helga kjøpte jeg en majones på Lidl, den heter Vitakrone og er laget på rapseolje!!
Jeg skal ikke stå inne for at den kan hende inneholder andre uhumskheter som ikke er av det beste, men vi snakker i allefall 80 prosent sunnere enn en gjengs majones (80 av majonesen består da av olje).

Oooog! Den er veldig god på smak:)

Iset sa for siden:

Rapsoljen kan også være varmebehandlet, det er den helt sikkert. Men det er jo greit å sjekke ut. :)

Er oljen i Hellmann's varmebehandlet, forresten? Nille?

Oi, det har du helt rett i Iset, jeg går lissom ut fra at raps er bra uansett, jeg... Men jeg skriver jammen meg opp alt som står på den her, så får andre som har bedre peil bedømme:
-Rapsolje (80%)
-Eggeplomme (6%)
-Eddik (hydrolysert vegetabilsk protein (soya)) det hørtes litt skummelt ut?!?
-Sukker ouch
-Salt
-Aroma (selleri, hvete) ouch igjen
-Antioksidant (E 385)
-Syre (sitronsyre)

Og så er det en sånn runding hvor det står "80% rapsolje" i midten, og rundt den; "ingen konserveringsmiddel", som en liten selvreklamemerking.
Når det gjelder sukkeret og hveten så må det da være forsvinnende lite, og det står ingen steder at oljen er varmebehandlet. Den er produsert for EU, og jeg vet ikke hvordan loven er for merking av varmebehandlet olje.

Iset sa for siden:

Jeg aner ikke, men det er verdt å sjekke opp. Fornuften min sier at den er varmpresset, men jeg VET jo ikke. Forresten så tror jeg det er rapsolje som er i Bremykt, og det var det iallfall snakk om her inne for en tid siden, at den var varmpresset og ødelagt. Hmm.

Kanskje jeg rett og slett skal sende en mail til Lidl (majonesen er produsert for dem).

Men fint om noen vet hvordan det ligger an for merking av varmebehandlet/hydrogenisert olje og transfett og så videre i EU-reglementet:)

xtra sa for siden:

Jeg var ikke klar over at majones inneholder masse uhumskheter, jeg har spiste det med god samvittighet. Det er det slutt på nå, skjønner jeg.

Kanskje burde man lage majonesen selv med godkjent olje og uten sukker? Det er jo ikke vanskelig når man har blender, og det blir stort sett bedre enn kjøpt.

Finnes en tråd her inne, noe a la "den store majonestråden", der er det masse oppskrifter og tips.

Oppfordrer fortsatt til at om noen har peil på den delen av EU-reglementet, så gi lyd! Hadde vært fantastisk om denne majonesen ikke hadde varmebehandlet olje.

Majones i seg selv er jo ikke usunt, men det er de dumme dumme oljene....

Ok, nå prøver jeg å forske litt her:

Det står ikke noe om at oljen er "delvis herda", i alle fall.

Mer fant jeg ikke i første omgang, men nå har jeg sendt en søt og hyggelig mail til Lidl, i håp om svar:

sma sa for siden:

Å, så bra! Håper du får raskt svar. ;)

Ja! Har blitt småhekta på å sende sprøsmålsmail til butikker og produsenter:)

Iset sa for siden:

Flott, håper du får svar. :D

Jeg spiser vanlig majones til vanlig, og bruker Hellman's i matlaging. Burde ikke bruke Mills, men men. Får konsentrere meg om vektnedgangen i første omgang, hehe.

OK! Her har vi gledelige nyheter til alle majonesentusiaster:stortsmil
Fikk svar på mail fra Lidl i dag:

Også så formelt a, De;)
Jeg skal affal på Lidl i dag og handle mer majo!

sma sa for siden:

Så bra!! :heia:

Kristian sa for siden:

Rapsoljen i bremykt var presset ved rundt 50 grader, det er jo ikke akkurat varmpresset det da. 50 grader en kort stund er jo ikke skadelig for olje;)

tech sa for siden:

Hmm, noen som har karboinnhold, pris og størelse på denne?

Nille sa for siden:

Nei, den er ikke varmebehandlet. Hellmanns er merket med "0 transfett/transfats" og det i seg selv tilsier at den ikke er varmebehandlet. Da ville den jo ha inneholdt transfett. En canadisk venninde av meg sendte de en mail engang og de svarte at de bare brukte kaldpressede oljer. Hvilke oljer vikk hun ikke svar på.

Øvrig innhold i Hellmans: Vann, 77% vegetabilsk olje, hele egg og eggehvite, vineddik, salt, Sukker ( !), sitronjuice (IKKE syre), sennep, antioksidant (calcium disodium som er holdbarhetsmiddel), paprikaekstrakt.

Det er forholdsvis lite sukker da, pr 13 gram (1 ss) er det 90 kalorier og alle disse kommer fra fettet. Det er under 1 gram karb i hver spiseskje.

Trolljenta sa for siden:

Hvor får vi kjøpt Hellmanns?

Karbeinnhold glemte jeg å spørre om, det står dessverre ikke på pakken. Men jeg kan ikke tro det er mer enn i vanlig majones (tror f.eks mills har 3-5 pr 100), og det er jo begrensa hvor mye man bruker.
Men den er stor (500 gram) og jeg tror ikke den kosta mer enn tjue kroner, kanskje mindre. Og den var veldig god på smak, synes jeg:)

Jeg synes uansett dette er gode nyheter. Man har hørt en del negativt om Lidl, men de har masse fair trade, og de økologiske produktene deres koster ikke mer enn ti prosent mer enn ordinære varer, noe som er en stor forskjell fra andre butikkers gjengse sortiment igjen.
Så om ikke arbeidsmoralen blir noe a la de sakene man har hørt fra Tyskland, så er jeg all for Lidl!!

chili sa for siden:

Åh, det var godt å høre !

Da kan jeg fortsette å spise Bremykt med god samvittighet. :D

Såvidt meg bekjent har rapsolje et rykepunkt på 200ogettellerannet grader (230??), og da skulle ikke femti grader gjøre stort.
Er bremykt frikjent, da:D

De lærer vel kanskje etterhver de også... Ellers håper jeg på et regelverk snart, som innskrenker eller i beste fall forbyr bruk av transfett helt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.