< Tilbake til oversikten

Nøttepålegg

Kristian sa for siden:

Nøttepålegg er jo ganske sunt hvis vi ser bort fra sukkeret. Skal tro om det går an å lage det selv uten sukker. Kanskje med soyamel istedenfor sukker. Da kan en jo bruke kaldpressede oljer også. Noen som har prøvd?

Kvernet nøtter
Kakao
ett eller anna mel istedenfor sukker.

Summer sa for siden:

Hva skal du ha pålegget på da? :stuart:

Summer sa for siden:

:D

Nei, jeg har ikke prøvd... Hørtes ut som en god ide da...

Vi pleier å kjøre walnøtter i kjøkkenmaskinen til den blir helt finmost. Dette bruker vi å røre ut i grøten til poden. Vi har flere ganger tenkt at det er jo bare til å smøre det på skiven..:p

Kansje om vi smelter 86% sjokkolade, har i masse olje så det ikke stivner igjen, tilsetter stevia, og har i finmalte nøtter... Hørtes godt ut...:)
Det skal jeg prøve en dag.. :)

ayliah sa for siden:

off...fikk vann i munnen her.... tror jammen meg jeg skal prøve det jeg også..kanksje halvparten valnøtter og hasselnøtter??men er det ikke mye karbo i hasselnøtter? (fysj..hehe)

Sikert godt på gg helseklibrød det..eller fiberrik med solsikkefrø...eller fedon lindberg brødskive..nam nam...;-) ss

Kristian sa for siden:

På Skorpias proteinbrød, du vet den med gjær.

86% er ikke den dyr da. blir det ikke billigere å bruke ren kakao.

Moste nøtter
kakao pulver
kaldpresset olje
Hva mer, havregryn? proteinpulver? soyamel? glutenmel? Kruskakli?:detektiv: :confused:

Stevia? er ikke det svært søtt da. det trenger vel ikke å være søtt for at det skal være godt. Vel kanskje hvis jeg skulle lage det til barna.:rolleyes:

Summer sa for siden:

Måtte ut og prøve jeg...
Tok 1 ss malte walnøtter, 1 stor ss rapsolje
4 ts med kakao.

Det smakte for det meste rapsolje, så jeg måtte tilsette stevia.
Jeg synes ikke det ble godt.....

Mye bedre uten kakao og søtstoff. Synes malte nøtter i seg selv smaker nydelig. :)

Summer sa for siden:

Oppdatering:

Hp synes det var godt...
Kansje det blir bedre med Udos choise i. - eller en nøtteolje? Walnøtt eller macadamia? :)

Kristian sa for siden:

Kanskje du brukte for mye rapsolje eller kanskje oljen ikke var helt fersk? En nøtteolje ville jo være perfekt. Mener fortsatt at det burde være litt mel i det slik at det ikke smaken blir for intens. Jeg skal prøve i helgen. HP syns jo det var godt men det var kanskje med stevia? Jeg får snike meg til å låne kjøkkenmaskinen i helgen så skal jeg prøve litt forskjellige blandinger.:p

Anne sa for siden:

....eller Avokadoolje, den er veldig nøytral og fin i smak.:)

HP sa for siden:

Hva skal du med mel? Sånn egentlig? :p

Carobpulver er jo glimrende da... Fåes i helsekost, det er en slags melblanding som brukes til å erstatte kakao. Vi har kjøpt noen Carobbønner, og de smaker så mye mel at en må spe dem med sjokolade for at det skal bli godt... :)

Kristian sa for siden:

Jeg tenkte som en erstatning for sukkeret, liksom for å gi det litt mer mengde. Carobpulver har jeg ikke hørt om før. Er det det dem bruker for å lage hvit sjokolade? Hvit sjokolade smaker ikke sjokolade.

Iset sa for siden:

Hmmm hvilket nøttepålegg har du kjøpt da? Jeg har sett bakpå alle, ingen av de jeg har sett inneholder sukker, verken i matbutikk eller dagligvare...??

Iset sa for siden:

Carob er det samme som Johannesbrødkjernemel, et tykningsmiddel som bla Lindberg er veldig glad i. Det finnes som hvitt og brunt, og det brune blir brukt som kakaoerstatning bla.
Nei det er ikke det som er i hvit sjokolade. ;) Carob smaker gamle gymsokker.

Marianne sa for siden:

SJOKOLADEPÅLEGG

200 g kokesjokolade 70%
3/4 dl H-melk
1 1/2 dl kremfløte
1 ss fruktose
vaniljesukker
75 g usaltet smør
(jeg ville hatt i 50-100 g finmalte/hakkede nøtter, gjerne hasselnøtter)

Hakk sjokoladen fint og ha det i en bolle.
Kok opp melk, fløte og fruktose, og rør inn vaniljesukker etter smak.
Hell den varme fløtemelken over sjokoladen litt om gangen. Rør hele tiden så sjokoladen smelter og blir blank. Tilsett smøret i små terninger når sjokoladen er smeltet. Visp så pålegget kraftig i ett minutt, gjerne med håndmikser.
Fyl pålegget på et glass og la det stå i romtermperatur for å sette seg. Oppbevares deretter i kjøleskap.

Dette er en oppskrift fra KK 9/98 !
Egentlig var det 50 g lys kokesjokolade og 150 g mørk kokesjokolade i oppskriften.
Og egentlig 1 1/2 ss sukker. Derfor er jeg usikker på fruktose-mengden og evt. andre søtstoff-typer, men her kan man prøve med litt mindre og evt. tilsette mer?
Kanskje Cocosa kan brukes i stedet for fløte?

Jeg har ikke prøvd ennå!
Ha en søt dag!
marianne

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.