Mellom frokost og lunsj er ånden min så ille at jeg kvier meg for å snakke med folk og pastiller er fy-fy har jeg forstått, så jeg måtte tilslutt kjøpe meg vademecum munnspray. Og det funker, en liten spray er nok!
Den inneholder følgende:
Aqua, Alcohol, Xylitol, Glycerin, Aroma, Sodium Laurylsulfate, Eugenol, Sodium Saccharin.
Jeg aner at denne er stappfull av fy-søtstoffer, men ikke fortell meg at jeg blir feit av munnspray - for da vet jeg ikke om jeg gidder lavkarbo mer... (Jada, litt dårlig humør i dag - lar det gå utover dere. :mad: )
Kan ikke skjønne at det skal væer noe værre å ta ett spray med det enn å skylle munnen med tannkrem? Det er jo minimalt av det du svelger uansett. Jeg hadde helt klart brukt det, og vurderer det selv. Hater dårlig ånde...
Slik jeg har skjønt det, da, så er er det Xylitol som er den store skurken her. Men som dere sier, en liten spray i ny og ne kan umulig gjøre stor skade, dere har vel ikke tenkt å gnafse i dere flere burker om dagen. Jeg vil heller tro at konstant bruk av tyggis og pastiller er det man skal passe seg for.
Selv har jeg faktisk brukt Läkerol i perioder også, når jeg har hatt behov for noe friskt i munnen. Men det har kun blitt en eller to i løpet av dagen, altså. Kan ikke si at det har gjort store forskjellen - jeg tror det viktigste her er å faktisk være obs på at de såkalt sukkerfrie produktene faktisk IKKE er det!
Det er jo forståelig at man ikke skal spise pastiller og tyggis, det får man jo i seg, ned i magen, men munnspray er jo bare i munnen, ytterst lite som lander i magen. Jeg har kjøpt Colgate munnslkyldevann i dag, har gått laaaang tur og synes det STINKER av munnen...
Jeg kan ikke forstå at det skal være så ile med en munnspraydusj i ny og ne... mulig jeg er litt fin på det, men kan ikke fordra dårlig ånde, og vet jeg at jeg har det, så blir jeg asosial...
Nemlig... Blir helt ute av meg når jeg kjenner stanken i munnen og må snakke med folk. :eek:
Jeg fortsetter med munnspray uansett, det er så ufattelig lite som havner i systemet. :ja:
Nemlig - med mindre teorien ikke går ut på at når man bruker sånt med xylitol eller sorbitol så øker det søtsuget...?
Husker ikke hvordan dette var jeg, ekspertene her får ta over. Men det er jo bare å prøve seg fram det, går man fortsatt ned osv. er det jo bare velstand.
.... ja den dårlige ånden kjenner jeg allerede og jeg liker det IKKE!!
.. hvor lenge varer det? ALLTID når vi er i ketose??
... er det forresten kun sorbitol som omdannes til sukker, glykose, i kroppen vår eller er det Xylitol også?? Det hadde jo vært digg å tygge en EKSTRA i ny og ne... men ??
Jeg har også problemer med ånden! Får til og med klager fra kjæresten..."Metall-ånde" kaller han det :)
Så jeg har lurt på hva jeg kan gjøre, og tror nok også munnspray er løsningen!
Jeg anbefaler en munnspray fra helsekosten, "Dentaforce" fra Vogel. Fri for xylitol, og fra sodium laurylsulfat også ... :)
(sistnevnte er en hormonhermer som finnes i utrolig mye kosmetikk, dvs nesten alt av sjampo, balsam, såpe, you name it ... :cool: Ikke bra for hverken mennesker eller miljø :nei:)
:hjelp: Hjelp, jeg som har tygget Extra i pakkevis! Må jeg slutte med det?
Har ikke gått ned noe på 4-5 uker... Har forresten, i følge min ærlige og elskverdige ektemann, en fæl ånde uten tyggis.:_oy:
Jeg syntes det tok av en del for ånden å tygge fersk persillle:)
Der er det i alle fall ingen søtstoffer på lur.
Jeg var ikke mye plaget, men ånden gikk over av seg selv etter kanskje to uker... Men det er veldig individuelt det der.
Persille har jeg faktisk hørt skal hjelpe, ja, spesielt mot hvitløksånde.
Så den kan kanskje være en ide å dra en Tøfflus... skjønt litt upraktisk er det vel kanskje å taue rundt med en kruspersilledusk i veska? ;)
Mulig... men jeg synes tanken er kostelig likevel...:D Ser for meg ei berte som roter i håndveska si og drar opp sminkepung, mobil, nøkler, kruspersille....
På indiske restauranter setter de jo anisfrø på bordet etter maten sammen med regningen, det er for åndens skyld ... De er jo riktignok sukkerovertrukne de på restaurantene da ... men man kan jo kjøpe vanlige anisfrø - hvis man synes det blir rart å gå med en persilledusk i veska ... :)
Ja! Dette har jeg også hørt, og så hjelper det mot luft i magen (selv om det er et forsvinnende problem etter en stund på lavkarbo!:))
Et poeng er jo også at munnspray o.l bare hjelper lokalt, og ketonene du puster ut kommer fra inne i kroppen. Så vidt jeg vet hjelper ingen av disse noe særlig i lengden uansett...
Persillen (og anisfrøene, som jeg tygde på da jeg ble "luftig"), svelget jeg etterpå!
Er det DERFOR de gjør det! (Sa blondinen...) :rolleyes:
Jeg trodde det var for å være joviale og hyggelige, og servere litt søtt etter måltidet, slik som restauranter i syden serverer en schnaps etter maten?
Man lærer så lenge man lever....
Og som photobscura sier, det hjelper fordøyelsen også (det hadde jeg glemt!). Så det er egentlig et Kinderegg - tre ting i en ... :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.