< Tilbake til oversikten

Sjokoladeskum

#1

guro sa for siden:

Her er ikke annet søtt enn det som finnes i sjokoladen. Dette er godis!

[size=2][/size]

Sjokoladeskum

· 150 g kokesjokolade

smeltes i vannbad

· 1 egg

· 2 eggeplommer

røres i.

· 2 eggehviter

piskes stive

· 3 dl fløte

vispes

Bland alt forsiktig. Avkjøles. Lages dagen før.


#2

Anne sa for siden:

Går det an å lage denne på 75% sjokolade?

Ser jo himmelsk ut..:D


#3

Maz sa for siden:

Må da vel gå det vær bare obs på at virkelig mørk sjokolade ofte blir litt kornete når den smelter.


#4

Iset sa for siden:

Jeg har smeltet 86 % sjokolade i mikroen, og da blir den helt fin og glatt. :)
Bruker alltid mikroen til å smeltet sjokolade i. Og smør.

Men sjokoladeskum? Det høres virkelig godt ut, blir det en slags sjokolademousse? Skal det spises i skål?


#5

Anne sa for siden:

Me too... Ja det ser sånn ut av oppskriften....og vi kan sikkert spise den av skål, hvis vi rekker å få den oppi der før den er spist opp:D :D Tenk deg den med pisket krem til da :eek:

#6

Iset sa for siden:

MMMMM sitter her og nesten sikler jo!! Tror jeg skal vente til helgen med å lage denne, men da blir det lørdasgskosen min. :D Tror jeg skal lage den med Cavalier melkesjokolade.

Lager av og til Atkins sjokoladefromasj, men denne høres enda bedre ut!

Jeg tror jeg begynner å bli forelsket i Guro, hun legger jo ut så mye digg!! :p


#7

Anne sa for siden:

:ja: Hurra for Guro....

#8

guro sa for siden:

:rodme:

Jeg regner med at det meste av sjokolade går. Det står tilsvarende oppskrift på 70% kokesjokoladen (Ultra), så så langt går det hverfall bra. Den blir jo mindre søt jo mindre søt sjokoladen er da. Det er sjokolade mousse - jeg er bare så dårlig til å skrive sånne vanskelige ord. Jeg helder den i porsjonsskåler før jeg setter i kjøleskapet. Pen om den pyntes med sitrommelisse og kanskje jorbær.


#9

Iset sa for siden:

Hm tror nesten jeg må lage det idag hehe. :sikle:
Har lyst å lage den med Cavalier melkesjokolade, men sitter vel på do hele kvelden da hehehehe. Kan jo prøve.... :hjelp:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.