:eek: Hei! Jeg er nettopp blitt oppmerksom på ketolysekuren, og brenner etter å komme igang. Har bestilt boken med tilbehør av tablettene og ketostixa, men er litt sugen på å komme igang. Går det bra og starte litt nå før de kommer??? Hvor mange karbo om dagen er lov å ha? Er det noen spesielle krav om størrelsen på måltidet? hadde 2 egg og en liten pakke bacon til lunsj, er det ok?
Jeg begynte forrige tirsdag. Fikk ikke boken og tablettene før nå på tirsdag. Gikk allikevel ned 2,5-3 kg på den uka. Lærer masse av å lese her inne, men nå som jeg har ser jeg hvor mye det er å lære. Masse jeg aldri har tenkt over.
Men det går helt fint å lese litt innpå her også starte, øve som jeg kalte det. Spør og grav om ting du lurer på. Menn kan spise 20 karbs om dagen, kvinner 15.
:eek: Takk for hurtig svar. Godt å høre at det er flere nybegynnere som meg. Kan jeg spørre deg om hvordan dine måltid i løpet av en dag ser ut??
Hadde tenkt speilegg og bacon til frokost, rapidsalat med skinke feta , agurk og tomat til lunsj, idag fisk med blomkål og brokkoli til middag, og Ren norwegia til kvelds. Kanskje litt baconcrisp med rømme som snacks til tv. Er det helt på tryne???
Takker og bukker. Er veldig sugen på å komme igang med dette.. hvordan opplever dere kuren med hensyn til søtsug , og det å holde de rette matvarer? Er det vanskelig??
Selv må jeg si at jeg har omtrent ikke vært plaget av dette i det hele tatt - selv ikke i begynnelsen. Og jeg var opprinnelig både søt-og brødmons. Ha aldri opplevd en så lettvidt kur sånn sett - det føles nesten ikke som om du er på diett i det hele tatt. :) Det er fremdeles masse god mat man kan spise.
Skrev ett langt svar til deg, så datt nettet her ut:mad:
Synes menyen din ser bra ut:) Men du bør nok ha litt fett til fisken, sandefjordsmør feks, ellers funker det ikke. Fett, fett, fett;)
Har ikke prøvd meg på noe snacks selv, men de andre her bruker baconcrisp vet jeg:) Jeg tør ikke enda, vil vente til det har gått noen uker. Jeg er sjokoholiker (og brødgjøk), men merker ikke noe søtbehov, selvsagt kunn det smakt godt med en bit når andre spiser, men det går helt fint å la det være. Nå begynte jeg med tablettene på onsdag, så de begynner vel snart å virke de også, selv om jeg strengt tatt ikke har søthunger. Men det kan jo komme...
Hadde masse av smør til fisken og grønsakene, så jeg håper det var godt nok....:)
jeg er selv en søtmums, så jeg gruer litt for hvordan jeg vil reagere på denne kuren. Noen som har gode forslag til snadder mat? Jeg er helt blank. Blir liksom ikke noe variasjon hvis jeg ikke får noen gode innslag da :D .
Håper inderlig denne kuren vil virke, for på 10 år har jeg lagt på meg 30 kilo, men jeg var en liten tynn spirrevipp da hehe...
Fra en søtmums til en annen: Jeg tror virkelig ikke det vil bli et problem!
Men dersom du skulle få lyst på noe en gang i mellom, så har Heistad noen geleer og vanliljesaus som er veldig gode. Og så har du jo sukkerfri sjokolade. Cavalier er god, MEN: En del kan på magetrøbbel av søtningsstoffet, bl.a. undertegnede. Jeg spiser ikke mer av den lenger, for jeg vil heller være uten sjokolade enn å spise litt og bli uvel.
Tuuusen takk for innlegget ditt Gerd. Godt å få litt innside informasion nå i begynnelsen. Har ikke akkurat veid maten min, men får vel kanskje begynne med det. Noen gode oppskrifter på en fet og god saus og dressing? Gjerne en dip også? Sliter litt med den rene rømmesmake, lå i hele natt og var uggen. Men blir vel vant med det også hvis jeg må:) . Nå er jeg iallfall klar for dag 2 heheh..
Yndlingssausen min: (4 porsjoner, fra boka)Stek 300 g skivet fersk sjaminjong i 100 gram smør. Tilsett 1 boks kremfløte og la koke 5 - 10 minutt. Salt, pepper ev. krydder etter smak. Denne bruker jeg til både kylling og kjøtt. :) Ca 2,5 karber pr porsjon
Har aldri laga dip jeg...:rolleyes:
Men til fisk er det godt med: revne salatblader og rømmedressing:
· 2 dl sætersømme (185g) = 2,96 kbh
· 2 ts natreen strø= 1kbh[color=red][/color]
· 1-2 ts sitronsaft (eller eddik)
· 1 klype seltin
blandes godt. TOT: 3,96 kbh
[font='Comic Sans MS'][/font]
Lykke til med dag 2. :D
Takker for oppskriften. Skal prøve den. Trodde ikke jeg kunne bruke sitron eller lime i mat, siden de er frukter. synes selv det er godt med litt sitron over salaten blandet med olje og pepper. Da kan jeg kanskje lage det som jeg pleier da hehe.. Venter på boken i posten, men var så lysten til å gå ned litt før jeg skal i bryllup om en måned ( flirer sjevt). Så da bare satte jeg igang. Vet noen om hvor mye fett man må få i seg?? Jeg både steker maten i fett, og tenkte jeg skulle fløtegratinere grønnsakene til middag idag. Er det lov??
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.