jorang sa for siden:
Jeg er så lei av 'beige' saus at har startet jakten på etter ett eller annet produkt som kan farge sausen min.
Sukkerkulør er jo utelukket...................
jorang sa for siden:
Jeg er så lei av 'beige' saus at har startet jakten på etter ett eller annet produkt som kan farge sausen min.
Sukkerkulør er jo utelukket...................
Summer sa for siden:
Hva lager du saus av da?
Sånn sky av stekte koteletter vil jo farge sausen?
jorang sa for siden:
Jeg prøver stort sett å lage saus av fløte eller rømme/ CC som jeg koker ut i panna etter steking. Deretter krydrer jeg, og tilsetter f.eks chilli, champignon, løk etc..
Dette gir en god saus, men jeg kunne godt tenkt meg en mørkere saus - spesielt når jeg skal servere til andre som ikke går på ketogent kosthold...
Gerd sa for siden:
Vil et par dråper sukkerkulør av og til gjøre så stor skade da??? :)
Huldr sa for siden:
Enig med Gerd, men alternativt kan du jo prøve med soyasaus, det gir en del farge. Men da må du selvsagt passe på saltet ...jorang sa for siden:
Dere sier noe - jeg har kort sagt unngått sukkerkolør og soyasaus - uten å regne noe videre på hvor mye kh det blir av noen dråper...
Hvor mange kh er det i disse to produktene da? Finner de ikke i matvaretabellen.
Gerd sa for siden:
Er ikke sikker. Men når jeg bruker litt tilsetninger i maten, så regner jeg 0,5 - 1 kh i tillegg jeg, alt etter hvor mye jeg bruker. :)
Huldr sa for siden:
Nå skulle jeg til å slå opp i Atkinsboka mi, men den har jeg visst lånt bort :D
Men det finnes hvetefri soyasaus, regner med det er mindre KH i den, uten å være sikker ...
jorang sa for siden:
Håper du kan poste kh-innholdet her da når du får igjen boka di :)
Huldr sa for siden:
Fant en gammel kh-liste jeg har lagd :). 1 karb pr ss står det der. Det er med hvete ...Lykke til med formørking av saustilværelsen ;)
Pc-snuppa sa for siden:
Hei!
Hvis du vil ha mørkere saus, uten og bruke sukkerkulør, så kan du gå på apotek eller Panduro og få tak i sort matfarge! Det gjorde nemlig jeg. Laget av naturlige ingredienser og inneholder så vidt jeg vet nesten ingen karbo i det hele tatt. Du trenger ikke mye, bare et par dråper. Fargen er sort men blandet i lysebrun saus blir den mørkebrun. Noe for deg?
Hilsen pc-snuppa :-)
Photobscura sa for siden:
Om du vil ha en fræsk farge på sausen, så vil jeg anbefale gurkemeje. Da blir den gyllen/gulorange. Jeg synes det er veldig stas da. Gurkemeje smaker ikke mye, og det lille det smaker er temmelig godt. Jeg bruker det i currysaus, for da ser det lissom enda mer curry ut :lol:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.