< Tilbake til oversikten

Kaffe latte

ivalodia sa for siden:

Dagen er liksom ikke det samme uten :rolleyes: Men nå er det skjerpings. Tillater meg 2 i uka så kutter jeg etter denne uka. Hvor mange karbo er det i en kaffe latte? Tar den alltid med lettmelk. Og når det gjelder søtningsmiddel, bruker 2 suketter i da kaffe el te. Hvordan er det med søtningsmidler?

Smula sa for siden:

Næringsinnholdet i en Latte kan jeg ikke si deg, men jeg har hørt om de her på forumet som bruker fløte og vann isteden for melk. Verdt et forsøk kanskje? (Drikker bare svart kaffe selv).

Så sant du ikke stagenerer pga koffein og søtningsmidler, kan du vel drikke det da, tror jeg. Jeg har ikke merket noe selv om jeg drikker to kopper kaffe om dagen, pluss lettsaft.
Sukkerfri sjokolade derimot....! :eek:

Charmtassen sa for siden:

Innholdet i en kaffe latte er jo kaffe og melk ... :D , og det er selvsagt litt karb'er i kaffen man må ta hensyn til.
Hvis du bare tenker på karb'ene så er det ikke store forskjellen på melk - det er 4,7 karb'er i lettmelka mens det er 4,6 i helmelk.
Mens fettinnholdet (som jo også er viktig på lavkarbo) i helmelk er 3,9 mot 1,5 i lettmelk.
Derfor bruker folk her heller helmelk (og aller helst fløte) for å få karbe-innholdet ned og fettprosenten opp.

Du må bare se hva som fungerer for deg når det gjelder søtningsstoffer og melkeprodukter - noen stopper opp og andre ikke. Tvi-tvi videre!

Huldr sa for siden:

Jeg mener jeg regnet ut en gang at det var 11.4 karber i en kaffe latte av vanlig størrelse, med helmelk. Litt mer med lettmelk.

ivalodia sa for siden:

Hm, 11.4 :rolleyes: jaja, den skal bort fra hverdagen ! Takk for svar

MorStine sa for siden:

Med fløte da?

Gerd sa for siden:

I helmelk er det 4,6 kh. I fløte er det 2,9 kh. Så det blir litt forskjell. Og det er vel ikke melkesukker i fløten, tror jeg. (?)

Huldr sa for siden:

Aner ikke ... det er liksom ikke noe vanlig alternativ på kaffebarer, så det har jeg aldri prøvd. Men skal du fylle opp med bare fløte blir det nok alt for mye ... Det går ikke an å steame fløte på samme måten heller tror jeg, pga alt fettet.

Bruk heller vanlig kaffe med fløte, eller cappucino e. l. Da får du mindre melk :)

nøtta sa for siden:

eller sånne nescafe poser, men disse er jo ikke like gode men de ligger på ca 6 khd per pose....

MorStine sa for siden:

Er det ikke mer i de, eller mer og mer, når man skal holde seg under 15 på en dag, så er jo 6 egentlig ganske mye, eller?
Men enig med Nøtta, de er ikke gode, svigermor er avhengig av de da...

Gerd sa for siden:

6 kh er for mye i verfall i begynnelsen av kuren. Da går nesten halvparten av dagsrasjonen med....:o

Titti sa for siden:

Jeg har gått over til kaffe med sukett og litt melk oppi og så drysser jeg kanel over, gjør nesten samme susen og mye mindre melk og karbo enn i en vanlig latte.

THE sa for siden:

...ellers så har de con panna på noen kaffebarer, det er med fløte. Har også hørt om en skje smør i espressoen, men ha ikke smakt.

jeef-micro sa for siden:

Det er melkesukker i fløte også...

Gerd sa for siden:

Oki.. vakke helt sikker der jeg... :)

jeef-micro sa for siden:

Jeg har laktoseintoleranse, og jeg reagerer på fløte i allefall...

Gerd sa for siden:

I Sverige får man tak i laktoseredusert fløte fortalte min svigerinne meg. Hennes mann har også laktoseintoleranse. Ho har vært i kontakt med Tine meierier for å høre om hvorfor ikke de kan tilby det... Vet ikke om ho har fått svar....:rolleyes:

mam sa for siden:

Gjør det samme, bare med 1 ss kremfløte. Ikke så mye karbo da nei!

nøtta sa for siden:

jeg lagde soya latte i går , soyamelk inneholder jo 0,1 g khd per hundre gram (eller noe sånnt) det var nesten godt :p og nesten karbo fritt :)

ivalodia sa for siden:

Bruker du da soyamelk med smak eller plain? Men det er jo karbohydrater i kaffe også. Hvordan lagde du den?

nøtta sa for siden:

plain, lagde det som min vanlige kaffe latte , har du espresso maskin lager du en shot espresso, jeg lagde med pulverkaffe (:rolleyes: ) lager 1/2 dl STERK kaffe og heller i 1 og 1/2 dl varm melk og drysser litt kanel og kakao på toppen.

men dette er det sikkert noen som er myye flinkere til en meg ;)

Huldr sa for siden:

Synes du er flink jeg nøtta :suss:, det var jo du som la inn oppskrift på iskaffe også ... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.