< Tilbake til oversikten

Spørsmål om cocosa

Photobscura sa for siden:

Har hørt fryktelg mye bra om cocosa. Men jeg har liksom ikke helt oversikten på hva det gjør for kroppen, hva det egentlig inneholder, og den optimale måten å innta det på osv.
Jeg har nå en (minst en iallfall) renseuke med bare rene matvarer, ingen melkeprodukter, og mest mulig godt fett. Så jeg tenkte det ville hjelpe på med cocosa.
Noen råd?

(Og hvor mye koster den? Hvilken form har den, flytende eller fast? Hvor mye er det i en flaske?)
Undre undre..

Nille sa for siden:

Cocosa er bra for oss fordi den inneholder laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter kroppen vår trenger. Den er i tillegg bra for huden og for fordøyelsen. Det menes også at den til en viss grad kan øke forbrenningen. Noen steder her i verden blir man anbefalt kokosolje istedenfor medisinering om man er på grensen til å ha lavt stoffskifte da dette også skal kunne stimuleres av oljen. Kokosolje er også en av de oljene som tåler varme godt, - så til steking er den også bra.

Her i Norge er det hovedsaklig to typer som selges. Cocosa Extra Virgin (kaldpresset fra ferske nøtter) til kosttilskudd og i mat. Og Cocosa Pure (presset av tørket kokosnøttkjøtt) som brukes til steking. Den første lukter og smaker av kokos, sisnevnte har inge smak eller lukt. Pure koster 85 kroner på helsekosten. Prislappen har falt av Extra Virgin, og jeg husker ikke prisen heller.

Du kan lese mer om Cocosa HER.

Tusen tusen takk for utfyllende svar, Nille!
Ja, så fort pengene triller inn på kontoen blir det helt klart cocosa-shopping.:)

Tror jeg går for den første. Jeg elsker lukten og smaken av kokos, og mener å huske at Fridolina her inne smørte seg med det som bodylotion, wee! Lukte ånkli kokkos:D

leenam sa for siden:

Jeg har betalt ca. kr 169 for Cocosa extra virgin. Jeg spiser det med teskje eller har en teskje i urteteen. Så steker jeg kjøtt med en blanding av cocosa extra virgin, ghee (klarnet smør) og olivenolje (extra virgin det også, selvfølgelig). Disse tåler varme godt og kjøttet blir fint og brunet - selv om det kanskje ikke er så sundt, da. Stekerådet har jeg fra bladet Mat og helse.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.