HJELP!!!
[size=3][/size] Jeg satt her i sta og nøøøøt min daglige 1 grams c-vit. brusetbl. oppløst i vann...
[size=3][/size] Så kom jeg til å tenke: "HVA er det som gjør denne så god å drikke?? Det må jo nødvendigvis være søtstoffer?!"
[size=3][/size] Jeg ilte så til vitaminskuffen for å lese, og joda: SORBITOL var en av ingrediensene....
[size=3][/size] Spm. blir da: Bør jeg kutte ut denne, evt. gå over til vanlige tbl.???
min mening er at man først og fremst bør sikre tilstrekkelig inntak av c-vitamin gjennom kosten. Dersom man velger å ikke gjøre det, er nypepulver min foretrukkene suppleringskilde. Dette fordi det er rikt på c-vitaminer og mange andre vitaminer og mineraler som man gjerne vil ha. Når det gjelder karbo innholdet, så er jeg usikker. Det står ikke på pakken min. Men det kan uansett ikke være mye. Det er jo kun nyper som er tørket og malt. Jeg skal sende en mail til produsenten, så kan vi jo se om jeg får svar. :)
Aha - her var en tråd jeg var på utkikk etter nå som høstmørket setter inn.
Jeg pleier også og innta de tablettene på vinteren, for jeg synes de hjelper mot uopplagthet i mørketida. Og jeg skulle gjerne fortsette med det!
Så vidt jeg vet, finnes det ingen vanlige tabletter med så høyt C-vitamininnhold.
Nå kan ikke jeg spise frukt på ketolyse uansett, men sitrus er utelukket i allefall. Er allergisk.
Nei. Det nermeste blir vel 750 mg. tbl. Disse tar jeg 4 av for tiden, da jeg føler meg groggy... :(
Ellers tar jeg fortsatt min 1 grams brusetbl. hver dag. Sorbitolen tror jeg ikke har så mye å si. Og nei, frukt eller sitrus (i de mengdene) er IKKE aktuelt!!
Bra tips er å kjøpe en kilosboks med askorbinsyre på apoteket. Kostet rundt 800 sist jeg kjøpte.
Da kan man ta skikkelige doser uten alt "krimskramset" som er i de tablettene.
Hmm... nei, det kan da ikke være så enorme mengder sorbitol i en sånn tablett. Tror jeg prøver meg på det i høst jeg også. Synes en sånn bombe på 1000 mg hjelper så innmari!
MEEget interessant. Takk til Susie for å ha bragt denne opp i lyset igjen. Nå har jeg skummet, men må lese alt litt nøyere.
[color=purple][/color]
Ser på en måte en relasjon til debatten om vitamin D 3 og dosering.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.