< Tilbake til oversikten

Hva er ketose, og har det noe å si for oss "Lindbergere"?

#1

Mamsen sa for siden:

(he, he, ser ut til at det er bare meg som legger inn tråder her..)


#2

Maz sa for siden:

Lindberg etter boken vil ikke sette deg i ketose. Som jeg har forstått det så mener Fedon Lindberg at dette kun bør gjøres under oppsyn av lege. Lindberg bruker ett opplegg kalt Eurodiett når pasienter er i ketose.

Ketose er rett og slett en tilstand der kroppen får tilført så lite karbohydrater at detn bruker fett som energikilde. Det er da viktig å tilføre kroppen nok proteiner ellers vil en miste muskelmasse før fett.

Mange er redd for ketose fordi dette begrepet også brukes om en tilstand som diabetikere kommer i (vet ikke helt forskjellen).

Selv i kontrollert ketose vil du miste mye av enkelte mineraler og derfor er det viktlig med blodprøver og oppførlging. Du leser sikkert om Atkinsere som bruker ketostix dette måler hvor mye ketogener som skilles ut i urinen og derved hva kroppen forbrenner.

Lindberg sitt kost i balanse opplegg er forøvrig temmelig likt vedlikeholdsfasen hos Atkins etter det jeg har lest her inne.


#3

Nille sa for siden:

Heia, ville bare pote litt om forskjellen på ketose (ufarlig) og ketoacidosis (den farlige). Har aldri skjønt hvorfor du må være under tilsyn av lege for å være i ketose, men mange som går på Lindberg gjør det kanskje fordi de allerede har en hjertesykdom eller diabetes og samtidig får behandling for dette ??? Eller ?? (bare min teori).


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.