For oss som er så heldige å bo i Oslo så finnes det et farlig sted som heter Den Lille Kokosbollefabrikken. Var der i går og kokosbollene smaker himmelsk!
Det jeg derimot lurer på er hvor lavkarbo de er. De skriver selv at de bruker 3 kg sukker for å lage 600 kokosboller, hvilket jeg får til å bli 5 gram per kokosbolle. Hvor mange ekstra gram karbohydrater tror dere kan være i en kokosbolle da? Bittelitt i kjeksen og sjokoladen?
Hadde vært greit å unne seg en god bolle som er mye sunnere enn de man får kjøpt i butikken.
5 gram sukker pr. hver hele kokosbolle syntes jeg hørtes lite ut..? Eller mener de da bare rent sukker, kanskje, og at det i tillegg er karbohydrater i kjeksen og i sjokoladen? Mystisk, mystisk. Det ville jo vært et typisk salgstriks da, og at de regner med kanskje at folk ikke tenker selv.. :p
Hvor mye veier en kokosbolle da..? 30-40 gram?
Skulle jeg ha tippet, ville jeg ha tippet 10-15 gram karbohydrater pr. kokosbolle. Men det er altså ukvalifisert gjetting..
Det er rent sukker som er tilsatt ja, og det er jo det som er spørsmålet mitt: hvor mye tror dere er i kjeks (de har sjokoladeboller uten kjeks også) og sjokoladen (som man kan få i mørk variant).
10g karb er ikke så ille for en liten utskeielse av og til i alle fall så jeg tror jeg skal unne meg en tur der av og til.
Jeg prøvde å registrere meg der, men det kom bare opp feilmelding, så jeg fikk ikke stilt noen spørsmål.
Er du medlem der? Kunne du spurt om skummet er laget av bare sukker eller om det er eggehvite, og om sjokoladen inneholder melk, og om de selger med glutenfri kjeks?
Fnis, det skjønner jeg godt. Jeg synes egentlig det høres veldig ekslusivt ut, men jeg hadde ikke kunnet kjøpe dersom de ikke kunne opplyse om ingrediensene.
Du kan jo se litt på innholdet i andre kokosboller:
Delicatos kokosboller har (pr stk, 35 g)
122,9 kcal
1 g protein
19,6 g karbohydrat (andel tilsatt sukkr ikke oppgitt)
4,6 g fett
1 stk stor Diplom-Is kokosbolle:
197,6 kcal
1,6 g protein
30,7 g karbohydrat (hvorav 18 g tilsatt sukker)
7,8 g fett.
Jeg har lest flere steder at dt er bare ca 60-65 kcal i en kokosbolle fra Den Lille Kokosbollefabrikken, syns det høres litt for utrolig ut...
Men dt kan jo hende de er veldig små .
De er vel normalstørrelse vil jeg si, men de har nok en bra oppskrift. Det står på websidene at en kokosbolle har 64 kcal, altså 1/3 av en diplomis-bolle. Det er da kanskje ikke så naivt å anta at en kokosbolle har maks 1/3 av karbene, altså ca 10g. Jeg skal høre forhøre meg med de om de har noe karb-tall og gi beskjed.
Litt rart at denne tråden kom akkurat nå, for det er ikke så lenge siden jeg sjekka sidene deres, jeg hadde nemlig hørt at de hadde en avdeling på Grünerløkka, men det viste seg å ikke stemme. Kanskje like bra for min del ... :rodme:
Den ligger ikke så langt fra kirka på Sagene, i lokalene til det som var ett bruktsykkel-utsalg (hvis jeg ikke husker feil). Det er så lenge siden at jeg ikke husker. Det var vel cafe i nærheten også, ett gult hus og det kom nylig opp masse leiligheter bak huset (for 2-3 år siden ca.). Tror du må ta buss 37 for å komme dit.
Men knallgode kokosboller ihvertfall. (ja selvfølgelig har jeg smakt dem) :)
Foretok en liten ekspedisjon til øverst i Thv Meyers gt i går jeg ... :p Det er utsalg der, ja :p
Vi fikk uoppfordret beskjed om at kokosbollene inneholdt få kalorier og lite sukker :cool:, men karboinnholdet visste dama som sto der ingenting om.
Men jeg syntes ikke de var noe å rope hurra for jeg da ... Ti kroner for en liten kokosbolle som smakte mest luft. De hadde ikke noen seighet, det var bare fluffy skum uten noen annen smak enn søtsmak. Det var forresten ikke noen kjeks under (det er like greit det, da!).
Dessuten var det veldig finmalt kokos på, og det liker ikke jeg så godt, kokosen har alltid vært den delen av kokosbollen jeg har likt minst ... :p
Har følelsen av at jeg kunne lagd dem bedre selv ... :rolleyes: Men for all del, de var helt greie. Kan bare ikke helt fri meg fra følelsen av at det er en stoooor hype (de må jo tjene utrolig mye penger på det når de tar ti kroner for én bolle?!).
De hadde den samme prisen da de holdt til i Moss, og der gikk det IKKE rundt, så jeg forstår godt at de må ha prisene de har. Syns ikke 10 kr for en er så ille. Det blir jo billigere jo flere man kjøper.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.