De siste dagene har jeg har litt dårlig kontroll på middagstider og spist mindre, og mindre regelmessig enn til vanlig. Synes buksen er begynt å stramme igjen! Kan dette skje? Vil kroppen kunne legge på seg om matinntaket minsker?
Håper på tilbakemelding her, litt forvirret :confused::confused:
Jess! Det er nok korrekt observert. Når du spiser mindre enn du burde (les: til du er behagelig mett, og holder deg mett til neste måltid), så setter kroppen seg på sparebluss. Det vil si, den forbrenner mindre fordi du gir den signaler om dårligere tider. Da stopper naturligvis vektnedgangen samtidig...
Stress er seff aldri bra, og det blir ikke noe bedre av å spise lite:o (noe som desverre har en tendens til å holde hender...).
Pust dypt, gjennom nesen, fyll brystet og deretter magen, slipp sakte ut igjen, det er alltid en god ting.;)
Ooooh ja. God ting! Men at vektnedgangen kan stoppe opp er egentlig én ting. At den går i revers er en annen. Kan det ha andre årsaker? Er litt i villrede her. Mener jeg er i ketose fremdeles, men har spist veeeeldig lite grønnsaker i denne perioden sammenlignet med hvor mye jeg spiser til vanlig.
Buksene mine er definitivt strammere idag enn de har vært på en stund. Stresser.
Grønnsaker er bra. Og du kan spise en god mengde uten å ramle ut av ketose. Jeg er nok litt dårlig på det selv til tider... Men prøver å skjerpe meg da jeg trenger en liten boost snart!
Kan hende kroppen din samler vann, som en konsekvens av at du går for mye sulten? Er ikke sikker på om det er noe som er reellt, men jeg ville prøvd å få litt mer rutine på kosten. Spis en god frokost, og kjenn etter på kroppen når det er på tide med lunsj/mellommåltid. Om du går deg selv i sømmene en stund, så merker du hvor ofte du bør spise, og hvor mye. Og så kan man jo også være obs på aktivitetsnivået, en aktiv dag, i alle fall for meg, krever naturlig nok mere mat! Å starte en lavkarbodiett, også særlig om man har noen lidelser av insuln/hormon-slaget i tillegg er et pinlig nøyaktig detektivarbeid på kroppen. Det løsner nok når du finner din formel, skal du se!
Noen tips om partystoppere (men som ofte fint kan gjeninnføres ved oppnådd idealvekt, for mange i alle fall)
-Melkeprodukter, en eller flere av dem. Særlig kremfløte har jeg hørt at kan få ting til å trøyte
-For lite fett. For å få fett ut må det komme fett inn
-Nøtter og belgefrukt, bra mat, men for høyt karboinnhold som kan kaste deg ut av ketosen
-Vann! Drikk så mye vann du føler du klarer. I alle fall et par liter hver dag. Det trenger man for å skylle avfallstoffer ut av kroppen, holde væskebalansen (det går mye til ketosen, bla), og å hjelpe fettet ut!
-Søtstoffer kan få det til å stoppe opp for noen. Tenk: ren mat!
-Kaffe og annen koffeinholdig drikk kan for enkelte påvirke blodsukkeret i negativ forstand.
-Alkohol. Kroppen hopper over på å forbrenne det i stedet for fett, biproduktet av alkhol som brennes er nemlig også ketoner, så det kan se ut som om man er i ketose mens det fortsatt er i kroppen, noe som visstnok kan ta en dag eller to, eller tre...
-Har til og med hørt at noen stoppet helt opp pga cherrytomater..!
..............JAH, der beskrev du mitt generelle kosthold ganske godt. Har kuttet ned på kaffen, drikker det bare om morgenen nå. Om den koppen må vekk også blir det fortvilelse. Søtstoffer spiser jeg ikke. Alkoholen kan jeg egentlig bare kutte ut, blir halvfull og uggen av ett glass siden jeg begynte på lavkarbo. Men rømmen? Og CHERRYTOMATENE! :eek:
:rolleyes:
Da begynner jeg i den ene enden med å kutte alkoholen og å passe på å spise ordentlig og regelmessig og nok. Morgenkaffen blir det siste...
Hør hør. Om det er den det står på ser jeg for meg en fremtidig samtale med meg selv: "æh, 10 kg her, 10 kg der, hvem bryr seg vel egentlig" :rolleyes:
Hvis det skulle være kaffen som hindret deg i gå ned, så kan man jo kanskje bite tenna sammen noe uker, og så drikke kaffe igjen senere... Brutalt ja. Jeg er så innmari glad at det ikke har påvirket meg, og jeg håper for din del at det ikke er pga den...
Jeg har aldri smakt koffeinfri, eller skjønt vitsen med det sånn egentlig, men det kan jo hende det er et alternativ.
Jeg tviler nok på at du kan legge på deg av kaffe, men at kaffe kanskje kan gjøre at du ikke går ned, skjønner?
Jeg tviholderpå koppen min assa. Det er virkelig noe skjønt og vakkert i å tusle opp i soffan i morgenkåpa de tidlige timer med en rykende nybrygget kaffekopp...:o
Men du, det du spurte om i journalen din, om man kan legge på seg på beina når man har mensen? Jeg tror i sånne hypertilfeller av mensen så kan kroppen samle vann på de underligste steder. Og i og med at den dietten du går på nå gjør en del hormonelt sett, så er det ikke så rart at du får mensen nå, selv om du ikke skulle hatt det, har vel noe å gjøre med 2 mnd opphold også, men mange opplever kluss i de kvinnelige rutinene i starten av en lavkarbodiett!
Kaffen er vel ikke så farlig, det er vel koffeinen som er synderen hvis man stagnerer på grunn av kaffe. Er ikke koffeinfri kaffe noe alternativ kanskje?
Kan trening ha noe å si her? Har vært litt betenkt mht min sedvanlige ashtanga yoga pga tidligere ustabilt blodsukker og fare for føling (ikke kult). Begynner kanskje å bli tid for å prøve seg igjen, etter 5 uker i ketose. Er det noen som har noen tilbakemelding her? Holder blodukkeret seg stabilt selv under såpass hard trening?
Jeg ser at mange trener her inne, og at noen ikke gjør det. At det har helsemessige gevinster er jo én ting, men kan det har utslag for vekten også? Synes på noen at det nesten går andre veien?
Oooooooooh! Jeg har også trent ashtanga yoga! Hur kult som helst :D Meg bekjent kan vekta godt stå i ro dersom man trener, rett og slett fordi musklene kommer på plass, men da vil man kunne måle nedgang i cm. Ut og kjøp deg målebånd, Eilan! (Forøvrig syns jeg det er lurt å droppe innkjøp av vekt med det første).
Har ikke peiling på dette blodsukkergreiene, da jeg ikke har trent yoga etter at jeg la om til lavkarbo, men jeg syns helt klart du burde prøve en time i hvert fall. Det er finfin trening :)
Jeg har ikke trent noen tyoper yoga, men jeg trener spinning et par ganger i uka. Før merket jeg blodsukker svingningene veldig godt, men etter lavkarbo og særlig etter ketolyse-omleggingen har jeg ikke merket noe til de.
Har funnet en ting jeg syns er helt genialt å spise halvannen til to timer før trening: 1 liten avocado med 1-2ss salatmesterens rekesalat. Jeg blir ikke sånn tungt mett av den, og det går leeeenge før jeg er sulten igjen.
Hei, jeg trener jo yoga hver dag omtrent. Jeg kan ikke påstå at det er så mye ashtanga over den, bortsett fra noen elementer av åtte-disiplinen.
Mer tantrisk kanskje.
Uansett, jeg gjør noen oppvarmingsøvelser (drøye fem minutter) og så noen balanserte øvelser som går på torso og underliv.
Yoga mudra, cobra, i noen tilfeller båten og plogen, (båten er haaaard!!) og noen avarter av disse. Alltid mudra og cobra. Mål framover når jeg blir bedre er å kunne kråka, og pada hastasana fullstendig.
Hender jeg også tar solhilsen, men nå begynner jeg å glemme rekkefølgen :rodme:
Jeg kan i alle fall skrive under på at det gjør underverker på ryggen (har hatt mye problemer med den), det får meg til å våkne om morgenen, og jeg har sett klare tegn på at den hjelper huden med å trekke seg sammen, sikkert på grunn av økt blodsirkulasjon. Jeg har mistet mange cm rundt mage og midje, så huden må nesten følge med.
Og, hehe, det har noen gode fordeler for mine mer amorøse aspekter av livet også;)
Jeg går helst på kurs, for har gullfiskminne på stillinger (Yoooga, altså :D)
Men har pleid å gjøre ti enkle solhilsener om morgenen, og er enig med deg, utrolig som man våkner! Men har noen ganger fått litt blodsukkertrøbbel fordi jeg gjør dem før frokost, så har ligget unna de siste ukene for sikkerhets skyld. Skal begynne igjen imorgen og se hva som skjer-
Jeg tar det alltid før frokost jeg også, fordi det er hva jeg har lært, tre timers pluss minus faste.
Jeg spyr om jeg nettop har spist, og jeg har ikke samme utbytte senere på dagen.
Men om du klarer å drikke masse vann, få gått på do, tatt en kjapp dusj, så har du de beste forutsetningene.
Jeg gikk på kurs i et års tid, for ca tre år siden, men utbyttet ble minimalt etterhvert, da de tok inn nybegynnere på viderekommendekursene pga økonomi.....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.