I ketolyseboken står det noen råd ved dårlig vekttap. Jeg har en eldre utgave, men det står sikkert i den reviderte utgaven også?
Jeg merker selv at jo mer jeg går ned, jo vanskeligere blir det. I mai i fjor veide jeg på det meste 106 kilo.:eek: Men da var jeg høygravid, og noen uker etter fødselen var jeg 97 kilo. Jeg har veid over 85 kilo i over 10 år. Nå i dag var jeg endelig 84,7, men jeg har ligget litt over 85 kg i flere uker. En uke 85,6, noen dager ettter 86, så 85,7, 86,1, 85,3... Opp og ned, opp og ned. Kroppen min vil ikke at jeg skal gå under dette platået. De første 10 kiloene er en lett sak å bli kvitt i forhold til de 10 siste. Sånn er det bare. Kroppen vil lagre fett i tilfelle hungersnød.
Men tilbake til deg: Torkil råder en til å kutte ned på karbohydratene til maks 10 g daglig og ikke noe koffein fra kaffe, te, cola light, solo pluss m.m. Jeg synes å huske at du bruker en del kunstig søtt og lettbrus? Er det koffein i brusen du drikker? Han skriver ikke noe om kunstig søtstoff, men mange opplever det som en "partystopper".
Jeg er forvirret... du skriver du går sakte men sikkert opp, men spiser som før.... mener du da at du fremdeles spiser ketolyse-mat eller at du spiser slik som du gjorde før kuren.
Hvis sistnevnte, er vel ikke det noe rart, men hvis førstnevnte: UUOOÆÆÆH!!! :eek:
Jeg og mannen har bestemt oss.. vi går over på lindberg i en mnd i første omgang.. kommer nok til å gå tilbake på ketolyse etter det.. føler vi trenger en pause nå..
trenger frukt:)
Hvis jeg går ned 0,5-1 kg i uka jevnt med lindberg kommer vi kanskje til å bare fortsette, det ser vi nok bare..
Mentos: Har du målt cm? Det hender gjerne at kroppen tar av i omfang selv om vekta står stille. Mange opplever å få økt muskelmasse på lavkarbo, pga av det høye proteininntaket, og stabilisering av blodsukker. Og da går man nødvendigvis ikke så mye ned i vekt en stund, men kroppen skrumper likevel!
Og selv om du har bestemt deg, så er det faktisk ikke i det hele tatt særlig uvanlig at vekttapet stopper opp! Overhodet ikke. Og grunnen er som oftest at kroppen må stoppe opp og "tenke seg om", et såkalt platå. Jeg skjønner at det er frustrerende, men man må gi kroppen tid når man stiller den om på en såpass krevende og uvant måte som ketolyse.
Om du søker litt rundt her på forumet er jeg sikker på at du finner flere bekreftelser på det, samt betrygninger fra både Torkil og andre. Men som det er nevnt mange mange ganger, så funker ikke en diett for alle, men du har jo hatt innmari bra resultater så langt da, så synd å stoppe opp nå. Imidlertid er det jo kjempebra at du velger Lindberg:)
Lykke til, uansett hva du gjør!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.