Har alltid hatt revmatisme i kroppen...feks har jeg alltid höy senkning.
Nå sier legen urisyregikt...er stiv og støl i kroppen..vondt i tär og fingre.
Kan dietten ha fått den til å blusse opp tro?
Blir nesten litt depp nå joooo....buhuu...
Jeg vil tippe at dietten din har fått urinsyregikten til å blusse opp ja. Jeg har tendenser til sykdommen selv, og slitt mer på lavakarbo enn ellers. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste og google litt å se på hva slags kosthold og hvilke matvarer som er nærmest forbudt for urinsyresyke. Jeg vet ikke hva du spiser, men vil tippe at mye av det finnes på listene over nei mat. En annen ting er at et vekttap på mer enn 0,5 kg i uka vil trigge anfall og vondt. Dette har jeg merket selv veldig godt. Jeg har fulgt purinfattig diett i ca 2 år, men nå har jeg også PCOS så da defor havnet jeg på lavkarbo. Fedon og andre sier at lavkarbo også er fint for de med urinsyregikt. I og med jeg nå har spist lavkarbo har jeg tillatt mer bacon og rødt kjøtt, sopp og fløte og andre ting som egentlig er nei-mat, men har da fått mer verking og kuler. Men for noen med urinsyregikt kan nok Fedon være kjempe bra tror jeg, mens med Skaldemann kan du nok ikke forvente noe annet enn vondt.
Men det er ingenting å bli deppa over! Hvis du legger til egne tilpassninger i forhold til standard-atkins, kan du fortsatt spise lavkarbo. Jeg prøver nå å spise en diett med mye hvitt kjøtt, store mengder grønnsaker og salater av det som er "tillatt", 100 g rødt kjøtt eller fisk er det som er tillatt om dagen, disse prøver jeg å bruke på fisk, og ellers sunne fettkilder. Lytt til kroppen!
Fedon sier hvertfall at hans diett er bra for dem med urinsyregikt fordi insulinkontroll (og diverse andre prosesser i kroppen) fører til mindre betennelsestilstander i kroppen.
Jeg sitter her med begge bøkene, og det stemmer det Lemen og Lise! Fedon sier at tradisjonell purinfattig kost ikke har så mye for seg mot urinsyregikt, han anbefaler å drikke 3 liter vann om dagen, og evn øke urinens ph ved å innta 5 g soda 3 ganger daglig. Han anbefaler sin kost samt mosjon mot urinsyregikt. Han anbefaler også omega-3-fettsyrer for å forebygge.
Lutz og Allan sier veldig mye om dette. De viser til en undersøkelse av 193 pasienter som hadde forhøyede urinsyrekonsentrasjoner, konsentrasjonen sank umiddelbart, og nådde sitt laveste punkt etter 4 måneder på lavkarbo. De konkluderer med at urinsyrekonsentrasjon skyldes karbo i kosten. De viser at spesielt fruktose og sorbitol får verdiene til å stige.
Jeg er forvirret, hvorfor virker det som jeg da blir verre av urinsyregikta på lavkarbo enn ellers hvis jeg spiser all nei-maten men likevel lavkarbo? Det burde jo kanskje fungere på samme måte som at Skaldemann fikk lavere kolestrol av å spise alt han ikke burde spise fordi han kuttet karbo?
jeg er bedre i min gikt ( legene vet ikke helt hvilken type) når jeg er i ketose.
men jeg spiser veldig lite svin.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.