< Tilbake til oversikten

Hva skal jeg handle?

MorStine sa for siden:

Skal på butikken, har jo som dere vet ikke fått boken enda. Men hva bør jeg handle og ha i kjøleskapet for å få en best mulig oppkjøring?

Georgine sa for siden:

Blomkål, brokkli, salat, oliven, sopp, oljer (kaldpressede), rømme, nøtter, grønn paprika, løk, alfalfaspirer, rene produkter som kylling, kjøtt og fisk, ost med lite karber som gulost, brie osv. Kokosmelk (fet med lite karber), egg, cottage cheese... osv osv. Lurt å kjøre ut en liste fra næringstabellen på hva slags grønnsaker du kan spise så er det bare å plukke med seg det man liker :)

MorStine sa for siden:

Takk takk, det er en start... Hva er alfalfaspirer? Og hva bruker dere det og kokosmelk til, og hvor får man kjøpt dette? Jeg bor på LÆNNET og her er ikke sånne eksotiske ting å få tak i:rolleyes:

Georgine sa for siden:

Alfafaspirer er spirer som i grønnsak. Spiser det ved siden av maten :)

Kokosmelk lager jeg kakao av..

MorStine sa for siden:

Ser mange bruker Meierismør og Seterrømme, men når jeg ikke liker disse, kan jeg da bruke lettrømme el Kesam i stede og melange?

MorStine sa for siden:

:nam: Får man det på Kiwi tro?:rolleyes:

Jada, jeg er en fersking, en utolmodig en...:cool:

moinx sa for siden:

Jeg sørger for å alltid ha godt med......

Seterrømme
Fløte
Egg
Cottage cheese
Broccoli
Melange
Rapsolje
Hvitost
Kjøtt kjøtt og atter kjøtt...

......i kjøleskapet! Da er du langt på vei!:)

moinx sa for siden:

Jeg bruker kun Melange, same kh-innhold som i meiersmør.
Men smør og rømme brukes jo mest i ulike oppskrifter, ikke "bart" hvis du skjønner.....kjenner du forskjell på lett og seter da da???

MorStine sa for siden:

Skal shoppe kjøtt så det holder til helga, da skal vi på hytta, I Charlottenberg/Sverige. Fyller fryseren. Kjøper kylling i Norge da, synes den svenske er så ekkel... First Price kyllingfileter er knall;)

MorStine sa for siden:

Neeeh, sikkert ikke...

Gerd sa for siden:

Det er mer kh i lettprodukt og mindre fett.... :)

moinx sa for siden:

Åsså må du kjøpe Johannesbrødkjernemel!!
Helt genialt, ingen karber, ingen smak, kan brukes til alt!!
Fåes på helsekost!

Georgine sa for siden:

Det syntes jeg og, helt til jeg forsøkte Toråsens kyllingfileter (rød pose). Store flotte fileter, bare å klippe bort en liten bit hvor festet har vært.

MorStine sa for siden:

Men de er sikkert ikke like billige? Må kjøpe det som er billig og bra, jeg, som er hjemmeværende med 4 unger og ikke har inntekt. Må finne billige og bra matvarer, så jeg håper jeg klarer å gjennomføre dette kostholdet!

chili sa for siden:

Kokosmelk og alfalfaspirer o.l. får du kjøpt i invandrerbutikker.
:)
Kan hende det finnes en i nærmeste by? Det er verdt å handle inn både kokosmelk og krydder, og grønnsaker, fra en sånn butikk.

Men sikkert lurt å få tak i oppskrifter først..! ;)
(Det er et par på oppskriftforumet her. kylling i karrysaus, f.eks.)

MorStine sa for siden:

Jeje... Nærmeste by er Oslo, så da må jeg nok vente litt med å handle... Kanskje de har åpnet innvandrerbutikk på Jessheim, om noen vet, skriiiiik ut!

MorStine sa for siden:

Okei. Men jeg bruker mye raps og virgin olivenolje. duger det, eller MÅ jeg ha meierismør?

mofe sa for siden:

Nei må og må.. :) Men mange her inne velger det, iallfall..

MorStine sa for siden:

Okei, da får jeg høre på dere da, sikkert en vanesak;)

Georgine sa for siden:

Det vet jeg faktisk ikke.. har kastet siste kassalapp og.. Men du kan jo titte på prisen? De er ihvertfall de beste.

Alfafaspirer får man på Meny i hvertfall. Har ikke sett det på Rimi, men Obs har hatt de her.. .

Trixie sa for siden:

Ikke nøtter til og begynne med, spar det til etter ketolysekuren.
Hvit ost - skal være hard og ikke smørbar.
Og kjøp deg baconcrisp! :) Bare sjekk posen, noen baconcrisp/svor/gull inneholder litt karber (den på Europris inneholder ikke karber).
Trixie :)

Bee sa for siden:

Det jeg ALLTID har i hus er:

Philadelphia
Seterrømme
Kremfløte
Egg
Meiersismør
Oliven-og rapsolje (kaldpresset)
Kjøttdeig
Bakepulver
Johannesbrødkjernemel
Hvitost
Creme Fraichè
Baconcrisp
Soyaprotein
Masse krydder
Seltin
Splenda

Ja, det var det jeg kom på nå.

MorStine sa for siden:

Takk. Gleder meg til å få boka, så jeg får brukt det jeg kjøper;) Vil gjerne lese boka først, så jeg kommer i gang på riktig måte, ikke legger til meg feil vaner osv...

Har gått ned nesten 2 kg på disse dagene jeg har øvd, så jeg gjør nok noe riktig da:)

Til nå i dag har jeg spist:
Frokost: omelett av to egg, en skive gulost, en kalkunbryst(pålegg)skive, løk, 50 gr rå blomkål ved siden av. regnet ut at jeg spiste max 3 karber dette måltidet.

Lunsj:
1 kyllingfilet, 50 gr. rå brokkoli med 1 ss smeltet margarin over, så da ble det vel 1,5 karber her da?

Gjør jeg det ca riktig eller?

moinx sa for siden:

Flink du er!!!!
Utifra mine erfaringer ser dette veldig bra ut!!!

Georgine sa for siden:

Hvorfor mener du man ikke skal spise nøtter på Ketolyse?

mam sa for siden:

Torkil har ingen forbud mot nøtter. Bruk de i begrenset omfang, sier han.
Velg hasselnøtter og valnøtter isteden for peanøtter, for de har noe høyere karboinhold. 50 g hasselnøtter er 3 g karbo, 50 g valnøtter er 3,3 g karbo.

Grunnen til at noen advarer mot nøtter, er at enkelte står stille i vekt hvis de spiser mye nøtter. Hver dag f.eks. Men det er individuelt. Og litt imellom vil neppe gi problemer for de fleste.

Solsikk1 sa for siden:

På Råholt fins en genial Grønnsaksbutikk, der har de det meste :) Og der er rett i nærheten av Jessheim.

Fjasnissen sa for siden:

Her graver vi opp gamle tråder ser jeg. Mer enn tre år gamle til og med ;)

Raps sa for siden:

Hei

Ser du er fra Eidsvoll. Det er en innvandrerbutikk på Råholt og også en på Jessheim. På Jessheim er det også helsekostbutikk, men det har dere kanskje i Eidsvoll også?

Lykke til, skal snart igang jeg også :)

Raps sa for siden:

Ja, den var kanskje ikke helt ny denne tråden :cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.