Ja, jeg fullammer ei lita jente på 6 uker og ønsker å slanke meg...
Jeg har ca 10kg jeg må ned før jeg er i min normalvekt, men kan godt gå ned enda litt mer enn det... Ønsker som alle andre å gå raskt ned i vekt, men ikke hvis det ikke er sundt for babyen min såklart...
Lurer på hva slags slankekur jeg kan begynne på....:ja:
Jeg har prøvd Grete roede, men det gikk veeeeldig treigt...
Gikk ned 5kg og de kom ikke tilbake igjen...
Ønsker å prøve noe som kan virke hurtigere enn det...
Spis ca 30g protein (150g kjøtt/fisk, 3-4 egg, 120g ost, 150g pålegg) i måltidet, ha masse grønnsaker/salat til, og litt brun/natur- ris eller grove pastaprodukter eller litt potet dersom du føler du trenger det (en halv eller en liten). Bruk helt grovt brød, lindbergbrødet, eller grove knekkebrød.
Mellommåltid kan være en frukt med mandler til (mandlene må til for å stabilisere blodsukkeret)
Hvis du fullammer vil jo ammingen i seg selv føre til at du går ned i vekt.
Det anbefales som regel ikke at man begynner å slanke seg før 2 måneder etter fødselen, eller helst når barnet har blitt mer enn 6 måneder.
Du bør ihvertfall ikke begynne med noen streng Atkinskur nå, det er f.eks. uvisst om ketoner kan havne i morsmelken...
:( Samma her, jeg har ammet tre barn uten at det "rant" så mye som et gram av kroppen min... Så for mange er det nok ikke bare så lett.
Nå er jeg gravid igjen (7mnd nå), og denne gangen har jeg levd på lavkarbokost hele svangerskapet (a la Lindberg egentlig, jeg har ikke turt å kutte helt ut alle karber - men spiser litt av grove kornprodukter, naturris, bønner, linser o.l). Resultatet er at jeg nå har 9 uker igjen til termin, og jeg er 2,5 kg lettere enn jeg var før svangerskapet... Så i realiteten har jeg gått ned i "egenvekt", helt uten å slanke meg - jeg har bare spist sunt (lavkarbo), ofte og vært i akivitet.
Dette har jeg absolutt tenkt å fortsette med etter svangerskapet også, og jeg er ikke redd for å spise som i dag imens jeg ammer! Usikker på hvor mye "hardere" jeg kan gå til verks (f.eks. ketolyse) i ammeperioden, men Lindberg funker også bra for meg (selv om det kanskje går litt seinere).
I graviditet og under amming synes jeg at så lenge man ikke er satt på ketosekur av lege, så skal man ikke i ketose. Da kan man spise vanlig sunn mat etter Lindbergs prinsipper.
Jeg er ingen lavkarbo-ekspert, men jeg vet ihvertfall at Atkins ikke anbefaler induksjonsfasen mens man ammer, men at man går til vedlikeholdsfasen, eller hva det gjelder. Noen som kan bekrefte dette?
jeg åt brokkoli og agurk hver dag
torte ikke annet grunnet virkninger hos babyen
20 kilo forsvant som dugg for solen
men duggen forsvant etter noen år :D
Takk for var allesammen...
Linberg ja... får prøve den da, MEN når jeg går inn på Linberg så finner jeg egentlig ikke så mye utav hva det egentlig går i... Vil ikke melde meg på noe kurs, vil klare meg selv... men hva skal jeg spise???
Lagde de der lappene i går, de ble helt rare syntes jeg, liktte de ikke så godt heller...
Noen som kan gi meg litt t-skje forklaring på hvordan jeg skal spise:blomster:
Hm... Vanskelig å gi en slik rask innføring syns jeg (det er det sikkert noen som kan bedre enn meg her inne). Viktige prinsipper:
Kutt ut/kutt drastisk ned på raske karbohydrater (pasta, ris, poteter, sukker, fint mel...). Karbohydratinntaket bør komme fra grønnsaker, bønner, linser, grove kornprodukter, frukt (ikke for mye - og prøv å unngå de med høyest GI/GB, eks banan)
Spis også nok fett, helst av det "sunne" slaget (fisk, nøtter, avocado, oljer osv).
Balanser alle måltider slik at du får rikitg mengde mat fra disse 3 gruppene (proteiner, karbohydrater og fett).
Dette er som sagt vanskelig å forklare i hui og hast, og det beste er selvsagt å gå på kurs. Men det går an å klare seg uten også, men jeg anbefaler ABSOLUTT å kjøpe en av Lindbergs bøker - eks "Fedons metode". Her finner du innføring i prinsippene med grundige forklaringer til, i tillegg til mange oppskrifter. I starten kan det være lurt å følge oppskriftene/menyforslagene ganske "slavisk" (det hjalp iallfall meg), men etterhvert lærer du deg til å tilpasse det slik at det passer best for deg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.