Hva er den riktige sammensetningen og doseringen av forskjellige kosttilskudd når man følger et lavkarboopplegg? Når på dagen skal man ta hva? Kan man kombinere det med å ta en detoxkur som f.eks Ortis Metho Drain detox? Hva med Avena Sativa?
vet ikke hvilke tilskudd du evnt har fått beskjed om å ta av legen din jeg? Iaf bør du ta omega 3 ( selv tar jeg møllers dobbel beriket med a + d+ e vitamin). Du bør ikke overstige anbefalt dagsdose (med mindre du har fått beskjed om annet. B vitamin kan også være lurt - denne kan godt taes på kvelden ( positiv effekt på søvnen :))
Tja også en multivitamin og c - vitamin ( minst 1 g per dag skader ikke)
Jeg bruker generelt ( også når jeg ikke er på diett) solaray eller onimin sine produkter - fåes på helsekost:
Multivitamin ( solaray)
B- stress vitamin ( solaray)
Calcium ( solaray)
Magnesium ( onimin)
Zink (onimin)
Chrom ( onimin)
Møllers dobbel.
C- vitamin ( bio et eller annet)
Tar man magnesium bør man også ta calcium og omvendt bl.a. fordi magnesium stjeler litt fra calciumlagrene i kroppen.
Når det gjelder detox-kurer, og avena sativa, er det nok viktig at du ser på karbinnholdet.
Avena sativa er havretinktur, med sprit. Men jeg tror at både karbtallet og alkoholmengden er så liten, at du trygt kan bruke det i dosene som står på. Detox`n kjenner jeg ikke. Men vær altså obs på karbinnholdet!
(Noen mener jo at detox-kurer ikke er nødvendig, om man lever lavkarb...)
Takk for svar. Men hva med døgnfordelingen? Vitaminer, omega 3 osv på dagen, og kalsium, magnesium, krom osv på kvelden?
Jeg har sjekket ut den detoxkuren på google. Jeg valgte den kuren som var i tablettform, ikke flytende, i.o.m at den flytende hadde sviskejuice og eplekonsentrat i seg. Kan aldri tenke meg at det er noe særlig karber i de tablettene.
Et annet spørsmål, hvordan forholder ketolysekuren seg til kaffe, te og søtningsstoffer?
Er lavkarbo kosthold såpass gunstig på hormonforholdene i kroppen at den kan stabilisere syklus, og kanskje sparke igang en menstruasjon som har utblitt over 4 mnd etter p-sprøytestopp?
Det står en del om det med kaffe te og søtningsstoffer både her på forumet og i boka. Å drikke kaffe eller andre koffeinholdige drikker kan for noen forårsake stopp i vektnedgangen. Men dette gjelder ikke for alle. Her må man prøve seg fram. Det samme gjelder for søtningsstoff. Det er helt klart en fordel å begrense seg i bruken av det, særlig i oppstarten av en kur/diett. Å bytte ut vanlig godis med kunstig søtet kan for mange være å bytte ut en avhengighet med en annen, samt at noen opplever at vekttapet stopper opp.
Å få en bedre syklus/få kicka i gang mensen igjen er det mange som opplever på lavkarbo, særlig de med PCOS. Men i starten av en ketogen diett kan man også få uregelmessige blødninger, jeg opplevde det etter mange år med klokkerene blødninger. Men det gikk seg til, og jeg har i det hele tatt mindre plager med mensen nå enn før. Mindre smerter, og ikke minst mindre psyko-svingninger:D
Når det gjelder spørsmålet ditt om kosttilskudd, og når på dagen det bør tas, står jeg blank. Jeg starter hver dag med å ta multivitamin (spektro), magnesium, b-vitaminer og tran før frokost. Men jeg aner ikke om det er optimalt, men lite plunder er det i alle fall:)
Ketolysekurens vitamin- og mineraltilskudd er "skreddersydd" for den som er i ketose. Anvisning om når og hvordan disse bør taes står på boksene. ( Klikk på boksene i nettbutikken så får du se det.)
Tilskuddene fåes kjøpt på www.ketolyse.no og på de oppgitte utsalgsstedene som du finner der.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.