< Tilbake til oversikten

Tror avgifter på junkfood gir vekttap

donjuanwannabe sa for siden:

Denne artikkelen er tatt fra VG.no

www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=195956

Christian Drevon svarer:

"- Dette har jeg tro på, sier professor i ernæring Christian Drevon ved Universitetet i Oslo.

Han er tilhenger av et slikt tiltak i Norge, og mener det vil ha mest effekt for de som trenger det mest; de lavt utdannede.

• I de akademiske kretser, som jeg ferdes i, er tankerekker og kunnskap våpenet. De godt utdannede følger råd, slutter å røyke, bruker sykkelhjelm og spiser magert. Mens de gruppene av samfunnet med lavest levealder, også er de mest lavest utdannelse. Hvis det blir pålagt avgifter på hva som er usunt, vil det også nå fram til mennesker med dårlig råd og dårlige matvarer, tror ernæringsprofessoren."

Flere som reagerte på "tonen" i dette svaret? Det gjorde ihvertfall jeg. Det er jo akkurat som Drevon føler seg som høyeste adelsklasse og ser ned på vanlige folk..

Iset sa for siden:

Ja, for Norge tar jo inn for lite avgifter, så her kan de ta inn enda mer. :snill:

Hva med å være litt greie for en faen gangs skyld, og heller sette NED eller fjerne avgiftene på SUNN mat istedet for å bare ta og ta?

Iset sa for siden:

Nåja, det er jo faktisk en smule sant det han sier. Det er jo helst de med lavere/ingen utdannelse som spiser feil, røyker og diverse. Er ikke dette blitt påvist gjennom utallige studier?

Carisma sa for siden:

Det er vel mer hvordan han sier det enn hva han sier... :rolleyes:

Iset sa for siden:

Ja det er jo sant. Mannen er vel ikke akkurat kjent for å være ydmyk.

Don Vito Corleone sa for siden:

Sette ned pris på ris og pasta ? Vil de gjøre også enda fetere nå da

Men Drevon er jo professor i Ernæring, og likevel kan han egentlig så lite om mat. Så å "være blant fiffen" er ikke det samme som å ha kunnskap... :)

Dette slår vel mest tilbake på Drevon selv ettersom han er høyt utdannet akademiker men likevel med veldig lite kunnskap og forståelse for matens virkning på kroppen!

forøvrig:
Professor-titler har egentlig fått 0 verdi for meg etter alle uttalelsene jeg har hørt fra Drevon i mange år.

Iset sa for siden:

Ja det er skremmende hvor lite peiling man kan ha om et emne og allikevel få lov til å kalle seg professor. Bare det at han ikke vet at det er forskjell på kostindusert ketose og ketoacidose, er jo ganske graverende, synes jeg.

Summer sa for siden:

Ja, for økte alkoholavgifter og tobakksavgifter har jo fått folk til å slutte å drikke og røyke. :rolleyes:

Men jeg er for øket avgift på junkfood jeg, så lenge pengene er øremerket behandlingsopplegg for overvektige. Problemet blir jo hvis folk som ham skal avgjøre hva som er sunt. angstscenario

Valeriana sa for siden:

Slike uttalelser som det professor Drevon kommer med er "mat" for Fremskrittspartiet. Jeg er absolutt ingen tilhenger av det partiet selv, men jeg har inntrykk av at mange som stemmer Fremskrittspartiet gjør det som en protest mot offentlige "overfra og ned"- holdninger og overstyring av privatlivet.

Ja helt utrolig! Grunn nok til å ta fra ham professor-tittelen spør du meg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.